روزنامه همدلی نوشت: یک عضو کمیسیون حقوقی در مورد ماجرای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی میگوید: نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است. این هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر میرسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود. به نظر میرسد که هواپیما از کنترل ما خارج بود. بنابراین با توجه به این شواهد، بازداشت کردن افراد در این زمینه بی معناست.
مشروح گفتوگوی همدلی با نوروزی را در ادامه میخوانید:
پیش از این مسئولان گفته بودند چند نفر در رابطه با پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی بازداشت شدهاند. شما خبری درباره سرنوشت پرونده این افراد دارید؟
فارغ از بازداشت، یا عدم بازداشت، باید بگویم که اساسا نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است. این هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر میرسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود. در واقع این هواپیما از مسیر حرکت اصلی خود خارج شده و مسیر حرکت آن به جای اوکراین به سوی تهران، تغییر پیدا کرده بود. بنابراین نوع حرکت این هواپیما بسیار مشکوک بوده است. این هواپیما پس از اوجگیری از فرودگاه امام، میبایست روی ارتفاع 32000 قرار میگرفت و ادامه مسیر میداد، در حالی که این هواپیما روی ارتفاع 8000پایی قرار داشت. همانطور که گفته شد به نظر میرسد که هواپیما از کنترل ما خارج بود. بنابراین با توجه به این شواهد، بازداشت کردن افراد در این زمینه بی معناست.
با توجه به اعلام نیروهای نظامی مبنی بر سهوی بودن شلیک به سوی هواپیما و وجود عامل خطای انسانی، چگونه میتوان از مواخذه عوامل آن چشمپوشی کرد؟
این هواپیما یک هفته قبل از آن در اسرائیل بوده و به نظر میرسد که دستکاری شده بوده است. برای این هواپیما اهداف خاصی در ایران تعیین شده بود و به نظر من، نیروهای نظامی در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام دادهاند.
این هواپیما باید به سمت غرب حرکت میکرده است، اما مسیر آن به سمت شمال تغییر پیدا کرده و در حقیقت این هواپیما زاویه اصلی مسیر خود را تغییر داده و همچنین در ارتفاع پایین، ادامه مسیر داده است. بنابراین در خارج از برنامه پروازی خود قرار داشته است.
بنابراین از نظر شما، دلیلی برای بازخواست مسئولان یا افرادی که به اشتباه باعث سقط هواپیما شدند، وجود ندارد؟
از آنجا که کنترل این هواپیما از دسترس ما خارج شده بود و توسط کشورهای دیگر در حال هدایت بوده است، لذا نیروهای نظامی ما وظیفه خود را به خوبی انجام دادهاند، هر چند به هر حال در این حادثه، قربانی هم داشتهایم. این هواپیما باید فاصله خود را از سطح دریا بالا میبرده، در صورتی که نسبت به آن در موقعیت پایینی قرار داشته است. بنابراین در این زمینه مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت.
دادستان نظامی تهران با اعلام اینکه دادسرای نظامی در بررسیها به یک سری از خطاها رسیده است، یکی از خطاهای تاثیرگذار و عمده در این سانحه را چنین عنوان کرد: سامانه سیاری که موشک شلیک کرده پس از راه اندازی مجدد به دلیل شرایط میدانی، شمال واقعی را دقیق تعیین نمیکند و همین اشتباه فاحش موجب میشود که سمت اهداف شناسایی شده توسط سامانه با اختلافی حدود ۱۰۵ درجه توسط اپراتور مشاهده شود و این خطا، مبنای یک سلسله اشتباهات دیگر قرار میگیرد و در نتیجه سامانه پدافندی دچار اشتباه میشود. کاربر سامانه پدافندی، مشخصات هدف شناسایی شده را به مرکز هماهنگی مربوط اعلام میکند، ولی پاسخی دریافت نمیکند و اطلاعات ثبت شده نشان میدهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده و قبل از مبادله پیام و دریافت پاسخ، متأسفانه کاربر اقدام به شلیک کرده در حالیکه این قطع ارتباط تنها در حد چند ثانیه بود.
هواپیمایی که به ایران و تهران پرواز میکند ممکن است حتی ساعاتی قبل در هر جای دیگر در دنیا بوده باشه و بعد از اتمام ان پرواز به تهران امده باشد ....
از شما بعیده این حرفها
حداقل چیزی بگویید قابل باور باشد!!
جل الخالق
ممنون
ارتفاع همه پروازهای خروجی از فرودگاه امام در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری در حدود ۸۰۰۰ پا خواهد شد. اصلا هواپیمای مسافربری در این فاصله نمی تواند به ارتفاع ۳۲۰۰۰ پا برسد. لذا ایشان نمی داند در مورد چه اعدادی صحبت میکند.
جهت پرواز اوکراین هم به سمت شمال است و تهران در شمال شرق فرودگاه است. قبلا هم اعلام شده بود که هواپیما در مسیر درست حرکت می کرده. این چه حرفهایی است که ایشان می گوید.