شرکت تسلا اخیرا اعلام کرده است که دیگر خبری از فروشگاه های رایج خرید و فروش خودرو نخواهد بود و از این پس تمامی فروش خودروهای شرکت تسلا به شکل آنلاین خواهد بود. این موضوع حواشی متعددی داشته است.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در شرایطی که برخی تحلیلگران صنعت خودرو هنوز تصمیم ایلان ماسک؛ مدیرعامل تسلا را در مورد فروش آنلاین خودرو مورد سوال قرار می دهند، برخی دیگر می گویند مدیر عامل شرکت تسلا دقیقا همان چیزی را به خریداران هدیه داده که مایل بودند بگیرند. این هدیه چیزی نیست به جز حذف کامل فروشندگان واسطه.
جالب است بدانید نتایج یک بررسی در حوزه صنعت خودرو نشان می دهد در میان فهرست دهگانه شکایات رایج از نحوه خرید و فروش خودرو، مداخلات فروشندگان در مرحله خرید و فروش خودرو از موارد رایج شکایات محسوب می شود. این در حالی است که با روش جدید تسلا، خریداران می توانند تحقیقات آنلاین گسترده تری در مورد یک خودرو پیش از خرید انجام داده و بدون چرب زبانی های فروشنده خودرو دلخواه خود را انتخاب کنند.
هنگامی که تسلا اخیرا اعلام کرد قصد دارد بیشتر فروش خود را به صورت آنلاین انجام دهد، سرمایه گذاران و تحلیل گران که همه چیز را از جریان نقدی بررسی می کردند، شک و تردیدهایی در این زمینه مطرح کردند. اما برخی دیگر معتقد بودند این شیوه خیال بسیاری از خریداران را راحت تر می کند.
رزماری شین، رییس گروه حمایت از مصرف کنندگان و ایمنی خودروها در ایالات متحده می گوید:"آنچه که تسلا پیشنهاد می کند، در واقع کاربر پسند است.این روش به کاربران فرصت بیشتری برای کنترل و خرید می دهد و کاربران حس نمی کنند مانند پرنده ای در قفس گیر افتاده اند."
به گفته کمیسیون تجارت فدرال، خرید یک ماشین تبدیل به یکی از سخت ترین کارها در امریکا شده است. صنعت خودرو در ده سال اخیر به شدت با شکایات در مورد خرید خودرو یا اجاره کردن آن مواجه شده است و شاید باورنکردنی باشد که بیش از 104 هزار شکایت در مورد موضوعاتی مثل تعمیر، اجاره، خرید و فروش خودرو ثبت شده است. عجیب تر این که؛ تقریبا 70 درصد از شکایت های مربوط به صنعت در سال گذشته در حوزه خودرو متمرکز بوده است.
مطالعات متعدد نشان می دهد که بیشتر رانندگان، تحقیقات خود برای خرید خودرو را آنلاین انجام می دهند و این موضوع رایج تر از مراجعه فیزیکی به نمایندگی فروش یک برند معتبر است. درواقع سیستم جدید فروش تسلا نیز از همین الگو تبعیت می کند و اجازه می دهد کاربران بدون واسطه و بر اساس ویژگی های هوشمند انتخابی دقیق تر داشته باشند و تا مرحله خرید را آنلاین پیش بروند.
جک جیلز، مدیر اجرایی فدراسیون مصرف کنندگان آمریکا در این خصوص گفت: "اغلب ما مذاکره را دوست نداریم. چرا که ما با فردی که برای مذاکره فروش آموزش داده شده است، یا به عبارتی دقیق تر با یک فرد تعلیم دیده که در ازای مبالغی پول با ما بحث می کند وارد مذاکره می شویم و گاهی این یک تجربه ناخوشایند می شود."
اما نباید فراموش کنیم که حرکت به سمت فروش آنلاین برای شرکت های با سابقه چندین دهه و حتی نیم قرن فعالت بسیار دشوارتر از شرکت جوانی مثل تسلا است. درواقع شرکت تسلا برای حذف واسطه های بازار و آنلاین شدن فروشگاه ها آزادی عمل بیشتری دارد و در نتیجه در حوزه فروش آنلاین انتظار موفقیت بالاتری دارد.
به بیانی دقیق تر، این یک میدان مبارزه مدرن در یک صنعت قدیمی و کهنسال است. با همه این ها تحلیلگران حوزه خودرو معتقدند که این قطع فروش سنتی خودرو در آینده نزدیک ممکن است بسیاری از کسب و کارها را از بین ببرد. بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا توسط Roots & Associates انجام شده تنها 35 درصد از نمایندگی های خودرو در ایالات متحده می گویند که احتمال دارد به فروش اتومبیل های خود در اینترنت بپردازند. بر این اساس در حالی که ممکن است در حال حاضر تصمیم ماسک یک تصمیم به شدت ریسک پذیر به نظر برسد اما در نهایت، این یک قدرت رقابتی بسیار قوی برای تسلا خواهد بود. این مزیت رقابتی پایدار و طولانی مدت تسلا خواهد بود که می تواند در طول زمان تکثیر شود.
اما حوزه خودرو تنها حوزه ای نیست که تت تاثیر خرید آنلاین است. خرید آنلاین تقریبا هر صنعتی را مختل کرده است، برای مثال در سال 1994 جف بیزوس با اجرای طرح آمازون موفق شد فروش کتاب به شکل آنلاین را جا انداخته و به سرعت تبدیل به یکی از موفق ترین خرده فروشی های جهان شود. بر این اساس شاید باید انتظار داشته باشیم همه صنایع به زودی وارد فاز فروش آنلاین شوند.
*رویا پاک سرشت
گروهی از دانشمندان وابسته به بنیاد پژوهشی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در تلاشند تا تراشه های مغزی پیشرفته ای را طراحی و وارد بازار کنند.