arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

بدهی‌هایی که چوب‌ لای چرخ «نوسازی تاکسی‌های فرسوده» می‌گذارند

با وجود توقف چندماهه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، به نظر می‌رسد هنوز اقدامی برای به جریان افتادن این طرح صورت نگرفته و انجام آن نیز منوط به رفع مشکلاتی میان شرکت خودروساز و گمرک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود توقف چندماهه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، به نظر می‌رسد هنوز اقدامی برای به جریان افتادن این طرح صورت نگرفته و انجام آن نیز منوط به رفع مشکلاتی میان شرکت خودروساز و گمرک است.

به گزارش ایسنا، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد. در این طرح مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکین تاکسی‌های فرسوده و مبلغ ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شود. همچنین مبلغ پنج میلیون ریال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ و به عبارتی جمع آن ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و مابقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می‌کند که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می‌شود.

این طرح که به صورت "کلید به کلید" اجرا می‌شد، سال گذشته در مهرماه به دلیل پرداخت نشدن معوقات ایران خودرو از جانب گمرک برای مدتی متوقف شد به طوری که شرکت خودروساز از صدور پیش فاکتور امتناع و ادامه طرح را منوط به پرداخت معوقات کرد.

این موضوع واکنش‌هایی از سوی کمرگ را به همراه داشت به طوری که اعلام کردند پنج ماه ابتدایی سال ۹۶ بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال از تخفیف در نظر گرفته شده توسط خودروسازان برای نوسازی ناوگان عمومی استفاده شده است و خودروسازان همچنان می‌توانند تا پایان سال در زمان واردات قطعات، از این تخفیفات استفاده کنند و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص از سوی گمرک وجود ندارد؛ به عبارت دیگر خودروسازان در صورت واردات قطعات، ‌می‌توانند تا پایان سال از مابقی تخفیف درنظر گرفته شده به میزان ۱۳۰۰ میلیارد ریال در این بخش بهره گیرند و هیچ‌گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. همچنین تعهد گمرک درخصوص نوسازی ناوگان عمومی، ‌ معطوف به ماده یک و دو قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است.

اما طلسم این توقف سرانجام بعد از گذشت یک ماه شکست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پیش فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز شد و فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد. با این وجود این روند دوام زیادی نداشت به طوری که بار دیگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجددا این طرح متوقف شد، به طوری که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری واکنش‌هایی را نسبت به توقف مجددا این طرح نشان دادند.

علیرضا قنادان- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در مورد روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده با گلایه از شرکت خودروساز داخلی، می‌گوید: در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم و برنامه ما این است که از تولیدات داخلی استفاده کنیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که شرکت طرف قرارداد در نوسازی تاکسیهای فرسوده به دلیل برخی از مشکلات مالی با سایر سازمان‌ها، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است و عملا با این اقدام خود پروژه‌ نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کل کشور را متوقف کرده است و ۱۰ هزار تاکسی در صف نوسازی قرار دارند که لازم است مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.

مرتضی ضامنی -مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری نیز در خصوص این توقف به ایسنا می گوید: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی، نوسازی تاکسی‌های فرسوده را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و این باعث می‌شود که گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند. در حقیقت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای این امر تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.

ضامنی همچنین اضافه کرد: با وجود اینکه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفیف داده که بدهی‌های قبلی گمرک به ایران خودرو پرداخت شود اما هنوز تغییری در روند توقف را شاهد نیستیم و به نظر می رسد که شرکت خودروساز بایستی پیگیری‌ها و مکاتبات لازم را انجام دهد تا این طرح مجددا از سر گرفته شود.

با وجود اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور افزایش بهره‌وری این ناوگان و کاهش آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخودار بوده و طرح کاهش آلودگی هوای تهران نیز از مسائل مهم و در دستور کار دولت است اما بعضا دیده می‌شود به دلیل وقفه‌ها و پاسکاریهای اداری این روند کند یا متوقف شده و توجه ویژه‌ای به آن نمی شود، حال باید دید تا کی قرار است سایه این وقفه‌ها بر این طرح سنگینی کند؟.

نظرات بینندگان