به گزارش انتخاب؛ محورهای استیضاح وزیر آموزش و پروش در مورد انتصابات و استفاده از بازنشستگان، بیمه طلایی فرهنگیان، ماجرای استخدام ها، فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و دانشگاه فرهنگیان است.
در جدول زیر نظرات اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استیضاح وزیر علوم آورده شده است:
نام نماینده | سمت | سوالق و تحصیلات | موضع درباره استیضاح | اظهارنظر |
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان | رئیس | دکترای ریاضی از دانشگاه شهید باهنر کرمان سرپرست آموزش و پرورش شهر بابک، استاد تمام دانشگاه شهید باهنر، معاون و قائم مقام دانشگاه، وزیر علوم و سفیر ایران در مالزی |
مخالف |
من در مرحله قبلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا نکردم. گزارشات زیادی در مورد عملکرد آموزش و پرورش به کمیسیون رسیده که ما آنها را به آقای وزیر منعکس کرده ایم و امیدواریم ایشان به آن توجه کند تا باب استیضاح گشوده نشود. قطعا اگر آقای وزیر برای حل این مشکلات تلاش کند این مسائل با گفت و گو قابل حل خواهد بود. |
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور | سخنگو | فوق لیسانس مدیریت آموزشی و دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد رئیس سازمان آموزش و پرورش مازندران |
مخالف | هدف نمایندگان اصلاح بدنه آموزش و پرورش است و بارها در مورد مشکلاتی
که وجود دارد از آقای فانی سوال شده اما تاکنون نتوانسته پاسخ درستی بدهند
هرچند تا کنون مشکل خاصی در آموزش و پرروش از نظر کمیسیون آموزش وجود
نداشته است. |
میرقسمت موسوی اصیل نماینده مردم مشکین شهر | عضو | خارج فقه و اصول و لیسانس حقوق و معارف جانشین عقیدتی سیاسی فرمانده آموزشی ناجا، امام جمعه و مسئول و نماینده ولی فقیه در نیروی انتظامی در حوزه انتخابیه |
مخالف | عملکرد آقای فانی در آموزش و پرورش تا کنون مثبت بوده البته نمایندگان
مجلس نسبت به برخی عزل و نصبها ایراد دارند که باید به این موضوع رسیدگی
شود. |
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهرو چالوس | عضو | فوق لیسانس مدیریت علوم فرهنگی و دانشجوی دکترای مدیریت امور فرهنگی فرماندار چالوس، عضو دو دوره شورای شهر نوشهر و معاون دانشگاه کمال الملک نوشهر | مخالف |
در مورد انتصابات باید وزرا با نمایندگان مجلس تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشند.البته وزیر اختیاراتی دارد که نمایندگان نمی توانند این انتخاب را از او سلب کنند و نباید وارد جزئیات در این وزارتخانه شوند چرا که در این صورت وزیر نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. |
جواد هروی نماینده مردم قاین | عضو | فوق لیسانس تاریخ استادیاری دانشگاه، ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی |
مخالف | من قبلا با استیضاح کنندگان صحبت کردم و قرار شد که مشکلات را با سوال از وزیر حل کنیم اما به نظر می رسد که نمایندگان راضی نشدند. به هرحال هنوز برخی مشکلات فرهنگیان مانند استخدام و مطالبات آنها حل نشده اما وزیر قول داده که این مشکلات را حل کند. به نظرم باید به ایشان فرصت بدهیم چون حل مشکلات فرهنگی با این بودجه کم نیاز به زمان دارد. من مخالف استیضاح وزیر هستم چون دیدم که آقای فانی چطور برای حل مشکلات فرهنگیان تلاش می کند. در زمینه پرورشی هم اقدامات خوبی انجام شده که نتیجه آن در دو سال بعد مشخص خواهد شد. |
علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات | دبیر اول |
خارج فقه و اصول قم و دکترای فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات است. امام جمعه موقت، مدیر مدرسه علمیه، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان محلات و هیات علمی واحد محلات | مخالف | استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است اما به نظر من آخرین قدم باید استیضاح باشد بنابراین باید ابتدا از روش های دیگری مثل سوال و تذکر استفاده کرد و اگر وزیر اقدامات خود را اصلاح نکرد آن وقت استیضاح را مطرح کرد. |
ید محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند و خسوف | عضو | سطح سه حوزه علمیه قم و فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تربیت مدرس تهران استاد دانشگاه آزاد |
موافق | متاسفانه برخی وزاندخانه ها عملکرد سیاسی دارند این در حالی است که وزارت خانه ای مانند آموزش و پرورش که با جمعیت زیادی سروکار دارد نباید سیاسی رفتار کند.برای همین هم نمایندگان اعتراض دارند.جمع بندي جلسه راي گيري نشان مي دهد نارضايتي نمايندگان براي انتصابات سياسي در آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد و بايد وزير آموزش و پرورش براي جلب رضايت نمايندگان اقدام کند. |
قاسم جعفری نماینده بجنورد |
عضو | دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی اجتماعی آزادگان، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور آزادگان، مدیر کل فرهنگی ستاد کل آزادگان کشور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و رئیس دانشگاه پیام نور لرستان خراسان شمالی |
مخالف | ما در کمیسیون آموزش معتقدیم که نمایندگان به دنبال پیگیری خواسته های مردم هستند اما راههای دیگر هم برای حل مشکلات وجود دارد که می توان با تعامل به آن رسید. الان که در آستانه سال تحصیلی هستیم بهتر است مجلس به وزیر این فرصت را بدهد تا با فراغ بال به مشکلات فرهنگیان و دانش آموزان رسیدگی کند. |
کارن خانلری نماینده ارامنه | عضو | دکترای مهندسی عمران سازه از دانشگاه آزاد اسلامی. طراح فنی شرکت پشم سنگ ایران، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. |
ممتنع | من زیاد پیگیر این موضوع نیستم. اما شنیدم که به خاطر بیمه طلایی فرهنگیان از وزیر سوال شده و یکی از موارد استیضاح هم همین است. |
رضا صابری نماینده مردم آزادشهر و رامیان |
دبیر دوم |
دکترای مردم شناسی از دانشگاه پونا هندوستان مدیر گروه اجتماعی، معاون آموزشی و دانشجویی معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی |
مخالف | شاید عملکرد ایشان مشکلاتی داشته باشد اما به نظرم با نظارت نمایندگان
قابل حل است و نباید روی استیضاح فعبل کلید کرد چون فعلا وزیر آموزش و
پرورش کارت زرد دارند و قرار است که مشکلات را حل کنند. |
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت | عضو | لیسانس مشاور و راهنمایی از دانشگاه علامه طباطبایی مشاور مدیر کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش |
موافق | متاسفانه آنقدری که انتظار می رفت وزیر آموزش و پرورش بتواند برای تحقق
اهداف این وزارتخانه تلاش کند، این اتفاق نیفتاده است. با توجه به اهدافی
که برای وزارت آموزش و پرورش تعریف شده از جمله دفاع از حقوق فرهنگیان،
دفاع از حقوق دانش آموزان، حمایت از کارهای آموزشی و پرورشی، پرداخت حق
الزحمه فرهنگیان و ساخت و ساز مدرسه، به نظر می رسد کسی که تمام در راس
وزارتخانه آموزش و پرورش قرار می گیرد باید فعال تر از حقوق آموزش و پرورش
دفاع کند. |
سید محمد نبویان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات | عضو | دکترای فلسفه از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و قائم مقام پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام | مخالف | نمی دانم استیضاح درست است یا خیر.برخی از مشکلات مانند انتصابات را می
توان حل کرد. در زمینه استخدام هم به هرحال آقای فانی اعلام کردند که مشکل
بودجه وجود دارد. اما حوزه فرهنگی و پرورشی مشکل حاد چندانی ندارد. |
مهدی کوچک زاده نماینده مردم ری، شمیرانات و تهران | عضو | دکترای آبیاری و زهکشی از دانشگاه تربیت مدرس. عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس | موافق | فانی تا کنون به هیچ کدام از برنامه هایی که در زمان رای ارائه کرد توجه نکرده و به تذکرات ما هم توجه نمی کند. |
عباس مقتدای خوراسگانی نماینده مردم اصفهان | عضو | دکترای روابط بین الملل دانشگاه آزاد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهررضا |
مخالف | من قبل از عید هم که این موضوع مطرح شد اعلام کردم که باید با تعامل نواقص را برطرف کرد. ممکن است که مشکلات و گلایههایی نسبت به بخشی از عملکرد وزارت آموزش و پرورش وجود داشته باشد، اما با طرح سوال می توان این مشکلات را حل کرد. خواسته ما از نمایندگان از یک سو صبوری و از آموزش و پرورش توجه جدی به مسائل است. |
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم شهر رشت | نایب رئیس اول |
دکترای روابط بین الملل دانشگاه آزاد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهررضا |
موافق | فرهنگیان نسبت به بیمه طلایی خود اعتراض دارند و حتی درباره حذف بیمه دندان پزشکی اعلام کردند، اما کمیسیون نمی تواند به صورت مستقیم اقدام به حل این موضوع کند چراکه بیمه طلایی فرهنگیان مصوبه مجلس نیست. اما مشکل نماسندگان این است که نباید مسائل رفاهی فرهنگیان کم شود اما در بودجه 93، این بودجه کاهش یافته است. اعتبار آموزش و پرورش در دو بخش حقوق و سایر موارد است که اعتبار سایر موارد از سرفصل بودجه دولت یازدهم کاهش پیدا کرده است.هرچند در حال حاضر موضوع استیضاح چندان جدی نیست، اما اگر وزیر در موضوع انتصابات و مسائل رفاهی روند خود تغییر ندهد، احتمال استیضاح زیاد است ومن هم این موضوع را رسیدگی می کنم. |
حجتالله درویش پور نماینده مردم ایذه | عضو | دکترای علوم سیاسی از هندوستان. | مخالف |
وزیر باید مشکلات را حل کند و نمایندگان را را قانع کند. الان برای استیضاح زود است و باید به آقای فانی فرصت بیشتری دهیم. |
ابولقاسم خسروی سهل آبادی نماینده مردم تربت حیدریه | عضو | فوق لیسانس فقه و حقوق اسلامی. مدیرآموزش و پرورش تربت حیدریه | مخالف | من در کمیسیون هم مطرح کردم که یک فرصت یک ساله به وزیر داده شود بعد
عملکرد ایشان ارزیابی شود.به نظر من هنوز نمی توان نتیجه گیری کردو
نمایندگان و فرهنگیان باید صبور باشند. |
نظر سایر نمایندگان مجلس
اما نمایندگان سایر کمیسیون ها هم در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش نقد دارند.در جدول زیر شرح موافقت یا مخالفت آنها آورده شده است:
نام نماینده | سمت | سوابق و تحصیلات | موضع درباره استیضاح | شرح اظهار نظر |
محمدحسن دوگانی نماینده فسا | عضو کمیسیون برنامه و بودجه | دکترای ریاضیات دارد واستاد دانشگاه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کرمان نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی
|
مخالف | مطالب مطرح شده در استیضاح درباره مشکلات آموزش و پرورش است که برای حل آن باید به فانی وقت بیشتری داده شود .بهتر بود نمایندگان محترم زود هنگام وارد بحث استیضاح نمی شدند.طرح استیضاح وزیر،وضعیت آموزش و پرورش متحول نمی کند بلکه در نظام آموزش و پرورش تنش ایجاد می نماید.بتدا وزارت آموزش و پرورش باید تلاش بیشتری داشته باشد تا انتظارات مردم،انقلاب و فرهنگیان را برآورده کند. |
عیسی دارایی نمابنده اندیمشک |
نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس | فرماندهی انتظامی استانهای خوزستان، کرمان، کردستان، فرماندهی تیپ
مهاباد و میاندوآب، معاونت عملیاتی و اطلاعاتی لشکر (57) حفاظت اطلاعات
استان خوزستان، مشاور رئیس بنیاد تعاون ناجا در بخش اقتصادی .تحصیلات او
لیسانس علوم انتظامی دانشگاه علوم انتظامی ناجا |
مخالف | با توجه به اینکه آقای فانی مدت زمان کوتاهی است که در رأس وزارت
آموزش و پرورش قرار گرفته استیضاح وی آن هم به دلایلی همچون عدم توجه به
حقوق ایثارگری معلمان کمی زود و عجولانه است. در خصوص بحث ایثارگری در طول
20 سال گذشته توجهات لازم صورت نگرفته است. مرخصی زایمان نیز با توجه به اینکه منابع مالی آن به خوبی مشخص نشده است در بسیاری از دستگاهها اجرا نمیشود که آموزش و پرورش نیز از جمله آنهاست اگر تصمیم داریم تا وزیری را استیضاح کنیم باید ادلهای را که ارائه میکنیم، قانع کننده باشد. معتقدم که ادله دقیقی را برای استیضاح در دست نداریم و اگر در رابطه با موضوعی اعتراض داریم باید ابتدا آن را به وزیر تذکر داد و بعد اقدام به جمعآوری امضا برای استیضاح کرد. باید تلاش کرد که در چنین شرایطی رضایت مردم مدنظر باشد و دچار بازیهای سیاسی نشویم. |
مهرداد بذرپاش نماینده مردم ری، شمیرانات و تهران |
عضو کمیسیون صنایع و معادن |
کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه شریف، کارشناسی ارشد.رئیس هیأت مدیره
و مدیرعامل پارس خودرو، نایبرئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سایپا، معاون
احمدی نژاد |
موافق | بسیاری از نمایندگان استانهای گلستان، خراسان، کرمان، تهران، آذربایجان غربی و شرقی و بخشی دیگر نسبت به انتصابات وزیر گله دارند . به عنوان مثال در تهران بیش از 75 هزار فرهنگی وجود دارد آیا این تعداد کافی نبود و یک مدیر توانمند دربین این افراد وجود نداشت که فرد بازنشسته انتخاب شود و یا در فارس هم فردی انتخاب شده که ده سال قبل بازنشسته شده و کار اقتصادی انجام میداده است ؟آقای وزیر آیا از وضعیت پرورشی خبر دارید؟ قانون تعیین تکلیف پیش دبستانیها چه شد؟ چرا برای صندوق ذخیره فرهنگیان چرا فردی انتخاب میشود که قبلا به آن مجلس در مورد وزارت رای نداده است. |
فتح االه حسینی نماینده مردم قضد شیرین |
عضو کمیسیون امنیت ملی |
عضو هیات رئیسه امنیت ملی مجلس شورای اسلامی - نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی - عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام - عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی - نایب رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی - رئیس کمیته رزمندگان فراکسیون ایثارگران |
موافق | من برای این موضوع استیضاح وزیر و آموزش را مطرح کردم که فرهنگیان مشکلات فراوانی دارند و هنوز هیچ یک از وعده ها عملی نشده است. این مطالبات از دولت گذشته مانده و قرار بود که تسویه شود. |
حجتالاسلام والمسلمین مهدی موسوینژاد، نماینده مردم دشتستان | عضو کمیسیون انرژی |
سطح سه حوزه علمیه قم مسئول سازمان بسیج و معاون هماهنگی سپاه | موافق | یکی از محوریترین مباحث طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، عدم اجرای قانونی مصوبه مجلس در خصوص استخدام مربیان پیشدبستانی و نیروهای شرکتی است. |
و هیچ بن و مزایایی نداریم ، حق مسکن نداریم ، حق خواروبار نداریم و حق لباس نداریم و حق ایاب و ذهاب نداریم و من خودم ماهی مجبورم 130 تا 150 هزار تومن کرایه ماشین بدم تا به محل کارم برسم
واقعا نه تنها من بلکه خیلی از دوستان از داشتن همچین شغلی ناراحت و پشیمون هستند
مثلا همش می گن آموزش و پرورش پولساز نیست ولی چطوره دوستان بپرسند در کشورهای دیگه از مالیات گرفته شده از مردم در بخش آموزش و عمومی و تفریحی کشور استفاده می شود و در اینجا مالیات بخشی اعظم اون صرف دادن پاداش به کارمندان اداره مالیاتی میشه مثلا سالی حداقل 15 تا 30 میلیون تومان پاداش این عزیزان هستش اونوقت ما فرهنگیان فقط همون عیدی 400 یا 500 هزار تومنی میگیریم
مرکل گفت: چطور می شود حقوقتان از افرادی که شما را تربیت کرده اند بیشتر باشد.
از شخصیت سیاسی کشورمان پرسیدند چرا حقوق معلمین نسبت به سایرین کمتر است . گفت وزارت آموزش و پرورش درآمد زا نیست طرح افزایش حقوق معلمان بار مالی دارد.
بله حتما
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
اما انصافا این وزیر در ابلاغ های مدیرانش یکی از وظلیف آنها را تعامل با نمایندگان ! ذکر می کنند ولی با اینحال باز برخی از نمایندگان انتظار دارند وزیر آن جمله را به اطاعت محض مدیران از نمایندگان تغییر دهند!!
با این وجود این وزیر ستاد نشین از اوضاع آموزش و پرورش ( البته مانند بسیاری از مدیرانش ) هیچ اطلاعی ندارند و باید خودشان بگذارند و برونند!