پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوشیدنیهای شیرین با میزان بالای کالری و ارزش غذایی اندک، به سرعت هضم میشوند و میتوانند به سرعت مصرف شوند، قبل از اینکه احساس سیری ایجاد شود. مصرف مداوم این نوشیدنیها منجر به افزایش وزن و مشکلات متابولیک مرتبط با دیابت نوع ۲ و بیماریهای قلبی میشود، که از علل اصلی مرگ و میر در جهان هستند.
به گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛ مصرف نوشیدنیهای شیرین عامل بیش از ۲ میلیون مورد جدید دیابت نوع ۲ و ۱.۲ میلیون مورد جدید بیماری قلبی در سراسر جهان است. این مطالعه نشان داده که کشورهایی مانند کلمبیا، مکزیک و آفریقای جنوبی با مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف نوشیدنیهای شیرین مواجه هستند. در کلمبیا، تقریباً ۵۰٪ از تمام موارد جدید دیابت به مصرف نوشیدنیهای شیرین مربوط میشود.
در مناطق در حال توسعه، مانند آفریقای سیاه، نوشیدنیهای شیرین بیش از ۲۱٪ از تمام موارد جدید دیابت را تشکیل میدهند.
در آمریکای لاتین و کارائیب، این نوشیدنیها تقریباً ۲۴٪ از موارد جدید دیابت و بیش از ۱۱٪ از موارد جدید بیماریهای قلبی را به خود اختصاص میدهند.
سیاستهایی همچون مالیات بر نوشابهها میتواند در مقابله با این مشکل کمک کند.
چرا نوشیدنیهای شیرین باعث آسیبهای زیادی میشوند؟
نوشیدنیهای شیرین با کالری بالا، ارزش غذایی کمی دارند و به سرعت هضم میشوند. این نوشیدنیها به راحتی و سریع مصرف میشوند، پیش از آنکه احساس سیری ایجاد شود، بنابراین ممکن است افراد به راحتی بیش از حد مصرف کنند.
مصرف مداوم این نوشیدنیها باعث افزایش وزن، مقاومت به انسولین و سایر مشکلات متابولیک مرتبط با دیابت نوع ۲ و بیماریهای قلبی میشود. این دو بیماری از اصلیترین علل مرگ در جهان به شمار میروند.
دکتر داریوش موزافاریان، نویسنده مطالعه و مدیر *مؤسسه غذا به عنوان دارو* در دانشگاه تافز، اظهار داشت:
"نوشیدنیهای شیرین به شدت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط تبلیغ و به فروش میرسند. این جوامع نه تنها محصولات مضر مصرف میکنند، بلکه اغلب برای مقابله با پیامدهای بهداشتی بلندمدت آنها آمادگی کمتری دارند."
این نوشیدنیها نه تنها در کشورهای با درآمد پایین، بلکه در کشورهای با درآمد متوسط و بالا نیز به طور گسترده در دسترس و مصرف میشوند. در حال حاضر، به نظر میرسد که این محصولات از نظر اقتصادی ارزان هستند و مصرف آنها در جامعههای مختلف در حال افزایش است.
اقدامات سیاستی برای مقابله با این مشکل
برای کاهش مصرف نوشیدنیهای شیرین، باید اقدامات فوری و مبتنی بر شواهد انجام شود. سیاستهایی مانند وضع مالیات بر نوشیدنیهای شیرین میتواند به کند کردن این روند کمک کند.
در برخی از ایالات متحده، تحقیقات نشان داده است که این رویکرد موثر است. دادههای مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه بوستون نشان داد که وقتی قیمت نوشیدنیهای شیرین در پنج شهر ایالات متحده از جمله سیاتل و فیلادلفیا افزایش یافت، مصرف این نوشیدنیها کاهش یافت.
تحقیقات جدیدتر نشان میدهد که زمانی که مالیات بر نوشیدنیهای شیرین در چندین شهر کالیفرنیا وضع شد، فروش این نوشیدنیها کاهش یافت و میانگین شاخص توده بدنی (BMI) در جوانان نیز کاهش پیدا کرد.
مالیات و سایر رویکردهای بهداشت عمومی میتوانند در سایر کشورهای جهان نیز موثر باشند.
دکتر موزافاریان میگوید: "بسیار بیشتر باید انجام شود، به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا که مصرف در آنها بالا و پیامدهای بهداشتی شدید است."
نکات دیگر برای مقابله با این بحران جهانی
به غیر از وضع مالیات، نویسندگان مطالعه پیشنهاد میدهند که کمپینهای عمومی برای آگاهیرسانی و همچنین تنظیم تبلیغات نوشیدنیهای شیرین نیز ضروری است. در برخی از نقاط جهان، نوشیدنیهای شیرین به نوعی نماد وضعیت اجتماعی تبدیل شدهاند.
لورا لارا-کاستور، نویسنده مطالعه و اپیدمیولوژیست دانشگاه واشنگتن، در گفتوگویی با *نیویورک تایمز* اظهار داشت: "نرخهای بالای مصرف در میان بزرگسالان تحصیلکرده در آفریقای سیاه، به بخشی از جذابیت برندهای نوشیدنی شیرین مرتبط با ذائقهها و سبکهای غربی باز میگردد؛ چیزی که نتیجه تبلیغات شرکتهای چندملیتی نوشیدنی است."
در حال حاضر، بیش از ۸۰ کشور اقدامات مختلفی را برای کاهش مصرف نوشیدنیهای شیرین به تصویب رساندهاند.
در برخی از کشورها، نظیر کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، مصرف نوشابهها به دلیل وضع مالیات بر نوشیدنیها، محدودیتهای تبلیغاتی و برچسبهای محصولات که مصرفکنندگان را از خطرات محصولات با شکر افزوده آگاه میکنند، شروع به کاهش کرده است.
اگرچه معکوس کردن این روند به نظر چالشبرانگیز میآید، اما برخی کشورها موفقیتهایی از این مداخلات کسب کردهاند.