صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۳۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۳
در پی واکنش‌های گسترده به پخش یک آگهی جگوار، مدیر این کارخانه مردم و رسانه‌ها را به صبوری دعوت کرد و از آنها خواست در قضاوت عجله نکنند. این آگهی در آستانه رونمایی از محصولات جدید جگوار منتشر شده و چهره‌ای کاملا متفاوت از این خودروساز انگلیسی نمایش می‌دهد. در این آگهی سی ثانیه‌ای شعار‌های تازه جگوار را مدل‌هایی نمایش می‌دهند که لباس یا آرایش نامتعارف دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: واکنش‌های گسترده به تبلیغ مدل‌های جدید جگوار، رونمایی از لوکس‌ترین شاسی‌بلند الکتریکی هیوندای در لس‌آنجلس، اخراج گسترده کارگران فورد در اروپا و استفاده از کامیون‌های خودران در ژاپن.
 
«ماشین هم می‌فروشید؟»
 
در پی واکنش‌های گسترده به پخش یک آگهی جگوار، مدیر این کارخانه مردم و رسانه‌ها را به صبوری دعوت کرد و از آنها خواست در قضاوت عجله نکنند. این آگهی در آستانه رونمایی از محصولات جدید جگوار منتشر شده و چهره‌ای کاملا متفاوت از این خودروساز انگلیسی نمایش می‌دهد.
 
در این آگهی سی ثانیه‌ای شعارهای تازه جگوار را مدل‌هایی نمایش می‌دهند که لباس‌ یا آرایش نامتعارف دارند.
 
«عادی بودن را کنار بگذار»، «پر شور خلق کن»، «سرزنده باش»، «قالب‌ها را بشکن» و «هیچ چیز را کپی نکن» شعارهایی است که در این آگهی دیده می‌شود و جگوار می‌گوید هویت تازه خود را با آنها تعریف کرده است.
 
نمایش ندادن ماشین در آگهی جگوار باعث برخی از انتقادها شد
 
جگوار همزمان نشان همیشگی خود را هم عوض کرده و در نشان جدید نام جگوار با ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ لاتین نوشته شده است.
 
تغییر در جگوار با انتقادهای زیادی روبرو شده و منتقدان می‌گویند هویت تازه جگوار با سنت و سابقه شرکت فاصله زیادی دارد. اما برخی هم از آن استقبال کرده و این تصمیم را جسورانه خوانده‌اند.
 
نشان ندادن مدل جدید کارخانه در آگهی هم باعث شده تا برخی کاربران آن را گیج‌کننده توصیف کنند.
 
ایلان ماسک، مدیر کارخانه تسلا در واکنش به این آگهی در شبکه اجتماعی ایکس از این شرکت پرسید: «شما ماشین هم می‌فروشید؟». حساب کاربری جگوار در پاسخ به این سوال نوشت: «بله. خیلی دوست داریم آن را به شما نشان دهیم. روز دوم دسامبر به صرف چای به میامی تشریف می‌آورید؟»
 
جگوار همزمان با انتشار آگهی از نشان جدید این کارخانه هم رونمایی کرد
 
جگوار یکی از باسابقه‌ترین خودروسازان جهان است که برای تولید ماشین‌های اسپرت و لوکس مشهور است. اما این شرکت که اکنون در مالکیت شرکت هندی تاتا است، در سال‌های اخیر مشکلات مالی زیادی داشته است.
 
جگوار برای رهایی از این مشکلات اعلام کرده که از سال ۲۰۲۶ به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد و محصولات لوکسی می‌سازد که با ماشین‌هایی مانند بنتلی رقابت خواهند کرد.
 
این بزرگ‌ترین تحول در بیش از یک قرن فعالیت جگوار است. این کارخانه می‌خواهد این کلیشه که مشتریانش مردان سفیدپوست با سن بالا هستند را تغییر دهد و توجه مشتریان ثروتمند جوان را جلب کند.
 
انتشار آگهی جگوار به سیلی از شوخی‌های اینترنتی دامن زده است. مثلا فروشگاه عینک‌فروشی انگلیسی «اسپک‌سیور» نام خود را با دست‌خطی کودکانه نوشته و به شوخی آن را به عنوان نشان جدید شرکت منتشر کرده است. فروشگاه زنجیره‌ای آلمانی «الدی» هم در پیامی زیر ویدیوی جگوار به شعار «هیچ چیز را کپی نکن» اشاره کرده و نوشته «شبیه مشاور حقوقی ما حرف می‌زنی».
 
یک سخنگوی جگوار به بی‌بی‌سی گفت که این شرکت انتظار چنین واکنشی را داشت، اما ناگزیر بود قواعد را زیرپا بگذارد تا پیامش شنیده شود.
 
راودان گلاور، مدیر جگوار در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز درباره استراتژی جدید کارخانه گفت: «ما باید برند خود را بازآفرینی کنیم و در سطح قیمتی کاملا جدید قرار بگیریم، بنابراین باید رویکردی متفاوت داشته باشیم. هدف ما این بود که از کلیشه‌های رایج در صنعت خودرو فاصله بگیریم.»
 
ویدیوی جگوار در شبکه اجتماعی ایکس بیش از ۱۶۰ میلیون بار دیده شده است. این کارخانه هفته آینده در «هفته هنر میامی» از کانسپتی رونمایی می‌کند که الهام‌بخش مدل‌های جدیدش خواهد بود.
 
هیوندای آیونیک ۹ در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شد
 
لوکس‌ترین مدل الکتریکی هیوندای
 
هیوندای در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس از شاسی‌بلند الکتریکی جدیدش رونمایی کرد. «آیونیک ۹» سومین مدل از زیرمجموعه «آیونیک» هیوندای است و از بهار سال آینده به بازار خواهد آمد.
 
آیونیک ۹ لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین مدل الکتریکی هیوندای است. ظاهر آن شبیه به مدل‌های دیگر کارخانه نیست، اما استفاده از لامپ‌های مربع کوچک در طراحی چراغ‌هایش‌ باعث شده تا این ماشین مدل‌های آیونیک ۵ و آیونیک ۶ را یادآوری کند.
 
هیوندای می‌گوید در طراحی آیونیک ۹ به زیبایی و کاهش مقاومت در برابر هوا توجه کرده و همزمان خواسته تا از ظاهر کلیشه‌ای ماشین‌های شاسی‌بلند فاصله بگیرد.
 
یکی از مدل‌های هیوندای آیونیک ۹ با هر بار شارژ تا ۶۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند
 
آیونیک ۹ از نظر فنی اشتراک زیادی با کیا EV9 دارد که سال گذشته به بازار عرضه شد. قوی‌ترین مدل دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۴۲۹ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل کمتر از پنج ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این مدل با هر بار شارژ تا ۵۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند.
 
هیوندای یک مدل دیگر هم از آیونیک ۹ تولید می‌کند که می‌تواند با هر بار شارژ تا ۶۲۰ کیلومتر حرکت کند. هر دو مدل امکان شارژ سریع دارند و باتری‌هایشان در ۲۴ دقیقه از ده درصد تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.
 
هیوندای می‌گوید اتاق آیونیک ۹ را طوری طراحی کرده که حس‌وحالی مثل اتاق نشیمن خانه داشته باشد. صندلی‌ها هم گرم‌کن و خنک‌کن دارند، هم ماساژ می‌دهند و هم می‌شود آنها را به حالت تخت خواباند. صندلی‌های عقب قابلیت چرخش دارند تا سرنشینان بتوانند روبروی هم بنشینند. کنسول وسط هم روی یک ریل قرار دارد و به جلو و عقب حرکت می‌کند.
 
هیوندای می‌گوید اتاق آیونیک ۹ را طوری طراحی کرده که حس‌وحالی مثل اتاق نشیمن خانه داشته باشد
 
ردیف دوم صندلی‌های هیوندای آیونیک ۹ را می‌توان چرخاند
 
کنسول وسط هیوندای آیونیک ۹ به عقب و جلو حرکت می‌کند
 
سقف شیشه‌ای، سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو، محفظه‌ای برای استرلیزه کردن تلفن همراه یا کیف پول و سیستمی که صدای بیرون را حذف می‌کند از دیگر امکانات لوکس آیونیک ۹ است.
 
رقابت در بازار شاسی‌بلندهای الکتریکی هفت نفره در حال افزایش است. کیا EV9 و فولکس‌واگن ID. Buzz دو رقیب اصلی هیوندای در این بازار هستند که قیمت پایه‌شان حدود ۶۰ هزار دلار است. کادیلاک، تسلا و ریویان هم شاسی‌بلندهای الکتریکی هفت نفره تولید می‌کنند قیمت‌شان بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است.
 
هیوندای قیمت آیونیک ۹ را اعلام نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود از کیا و فولکس‌واگن گران‌تر باشد و بتواند با امکانات لوکسش برخی خریداران کادیلاک، تسلا و ریویان را به خود جلب کند.
 
به دلیل کاهش فروش مدل‌های الکتریکی شیفت‌های کاری کارخانه‌ فورد در آلمان تغییر خواهد کرد
 
اخراج کارگران فورد در اروپا
 
فورد اعلام کرده برای کاهش هزینه‌ها تا سال ۲۰۲۷ چهار هزار نفر از کارگرانش را در اروپا اخراج خواهد کرد. خودروساز آلمانی می‌گوید این کار برای تضمین ثبات در کارخانه ضروری است و در این باره با مقام‌های اروپایی مشورت کرده است.
 
در سال‌های اخیر فورد در اروپا به شدت زیان‌ده بوده است. این شرکت مدل‌های بنزینی پرسودش را با مدل‌های الکتریکی جدیدی جایگزین کرده که قیمت گران و فروش کمی دارند. این شرکت همچنین به شدت از سوی خودروسازان چینی تهدید می‌شود.
 
بیشترین اخراج کارمندان در آلمان و بریتانیا خواهد بود. در چند کشور اروپایی دیگر هم تعداد کمی از کار اخراج خواهند شد.
 
فورد همچنین به دلیل کاهش تقاضا برای ماشین‌های الکتریکی در برنامه تولید مدل‌های اکسپلورر و کاپری تجدیدنظر کرده و قرار است در سال ۲۰۲۵ شیفت‌های کار در کارخانه‌اش در شهر کلن آلمان را کوتاه‌تر کند.
 
قرار است استفاده از کامیون‌های خودران در ژاپن از سال ۲۰۲۶ آغاز شود
 
آزمایش کامیون‌های خودران در ژاپن
 
شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کامیون در ژاپن، از جمله ایسوزو، هینو، میتسوبیشی فوسو و یو‌دی تراکس آزمایش جاده‌ای کامیون‌هایی با فناوری خودران سطح ۴ را آغاز کرده‌اند.
 
در سطح چهار خودران کامیون در محدوده‌ای مشخص به راننده نیاز ندارد.
 
کامیون‌های خودران در این پروژه فاصله انبار تا محل تحویل کالا را بدون راننده حرکت می‌کنند و حتی برای خروج از پارکینگ، عوض کردن خط در بزرگراه و پارک کردن در مقصد به دخالت انسان نیاز ندارند.
 
برای شرایط اضطراری یک سیستم نظارتی طراحی شده که با آن می‌توان از راه دور کنترل کامیون‌ها را به طور موقت در دست گرفت.
 
این پروژه با حمایت دولت ژاپن آغاز شده و هدفش استفاده از ماشین‌های خودران از سال ۲۰۲۶ است. ژاپن با کمبود راننده کامیون روبرو است و دولت می‌خواهد با اجرای این پروژه بخشی از این کمبود را جبران کند.
 
شرکت‌ بازرگانی تویوتا سوشو، از زیرمجموعه‌های تویوتا و شرکت مشاوره مهندسی نیپون کوئی و چند شرکت تحقیقاتی دیگر هم با این پروژه همکاری می‌کنند.
 
منبع: بی بی سی