صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۳۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۹ آبان ۱۴۰۳
تحقیقات جدید نشان می‌دهند که گذراندن زمان در طبیعت ممکن است به کودکان مدرسه‌ای با مشکلات اضطراب، افسردگی و دیگر مسائل روانی کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که گذراندن زمان در طبیعت ممکن است به کودکان مدرسه‌ای با مشکلات اضطراب، افسردگی و دیگر مسائل روانی کمک کند.

به گزارش انتخاب و به نقل از مدیسن نت؛ پژوهشگران کانادایی دریافتند که برنامه‌ای در مدارس که به کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله این امکان را می‌دهد که هر هفته زمانی را در فضای سبز بگذرانند، تأثیرات مثبتی در بهبود سلامت روان آنها داشته است. این مطالعه نشان می‌دهد که این برنامه‌ها می‌توانند به بهبود وضعیت روحی کودکانی که آسیب‌پذیری‌های بالاتری در زمینه سلامت روان دارند، کمک کرده و به عنوان یک عامل متعادل‌کننده سلامت روان در میان دانش‌آموزان عمل کنند.

 

سیلوانا کوتِه، نویسنده همکار این مطالعه و استاد بهداشت عمومی دانشگاه مونترال، گفت: برنامه‌های مبتنی بر طبیعت می‌توانند مزایای ویژه‌ای برای کودکانی با سطوح بالاتر آسیب‌پذیری‌های سلامت روانی ارائه دهند و احتمالاً به عنوان یک عامل برابرکننده سلامت روان در میان کودکان مدرسه‌ای عمل کنند.

مطالعه جدید شامل حدود هزار کودک از کلاس‌های پنجم و ششم مدارس مختلف استان کبک بود که در نزدیکی پارک‌ها یا فضاهای سبز قرار داشتند. این مطالعه در فصل بهار انجام شد.

در طول سه ماه مطالعه، کودکان به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا یا در مدرسه به روش معمول بمانند یا دو ساعت در هفته همراه با معلمان خود در پارک یا فضای سبز وقت بگذرانند.

تمام فعالیت‌های درسی در این دو محیط انجام می‌شد: حتی در فضای باز، کودکان در دروس معمولی مانند ریاضیات، زبان‌ها یا علوم شرکت می‌کردند.

همچنین از کودکان خواسته شد که در فعالیت‌های کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای شرکت کنند که بر جنبه‌هایی از سلامت روان تمرکز داشت. این فعالیت‌ها می‌توانست شامل کشیدن درخت یا ماندالا، نوشتن شعرهای هایکو، پیاده‌روی آگاهانه یا صحبت درباره چرخه‌های زندگی و مرگ در طبیعت باشد.

یافته اصلی: کودکانی که در برنامه فضای سبز شرکت کردند، بهبودهای قابل توجهی در سلامت روان خود مشاهده کردند.

طبق اطلاعیه خبری دانشگاه، معلمان اشاره کردند که بزرگترین تغییرات رفتاری در کودکانی مشاهده شد که در ابتدا مشکلات زیادی داشتند، از جمله اضطراب و افسردگی، پرخاشگری و تکانشگری، یا مشکلات اجتماعی در تعامل با همسالان خود.

معلمان گفتند کودکانی که مشکلات سلامت روان داشتند، پس از بازگشت از بازدید از طبیعت، آرام‌تر، کمتر مضطرب و با دقت بیشتری در کلاس ظاهر شدند.

ماری-کلود ژوفروی، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد روانپزشکی دانشگاه مک‌گیل، گفت: ما دریافتیم که کودکانی که در ابتدا علائم بیشتری از مشکلات سلامت روان داشتند، کاهش قابل توجهی در علائم پس از مداخله نشان دادند.

وی افزود: ایده این پروژه در دوران پاندمی مطرح شد، زمانی که نگرانی‌هایی در مورد خطرات سلامتی ناشی از گذراندن زمان طولانی کودکان در محیط‌های بسته مدرسه وجود داشت.ژوفروی ادامه داد: من و بچه‌هایم زمان زیادی را در پارک‌ها می‌گذرانیم، بنابراین اثرات مثبت گذراندن وقت در طبیعت را هم برای خودم و هم برای آنها دیده‌ام. بنابراین فکر کردم شاید بتوانیم یک مداخله رایگان و در دسترس داشته باشیم که در آن کودکان مدرسه‌ای وقت خود را در طبیعت بگذرانند و اثرات آن بر حالت روحی و رفتارشان را اندازه‌گیری کنیم.

تیانا لوز، پژوهشگر پسادکتری دانشگاه مونترال و نویسنده اول مقاله، گفت: نتایج ما به‌ویژه برای معلمان، سیاست‌گذاران و متخصصان سلامت روان که به دنبال روش‌های کم‌هزینه و در دسترس برای حمایت از دانش‌آموزان آسیب‌پذیر هستند، قابل توجه است.او افزود: این مداخله کم‌هزینه بود، به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و هیچ‌گونه خطری نداشت، که آن را به یک استراتژی امیدوارکننده برای مدارس با دسترسی به فضاهای سبز تبدیل می‌کند.

آیا چنین مداخلاتی می‌تواند به کودکان بزرگتر هم کمک کند؟ تیم مونترال امیدوار است که در مطالعات آینده‌ای که بر نوجوانان متمرکز باشد، این موضوع را بررسی کند. در این مطالعات، از نوجوانان خواسته خواهد شد که نظرات خود را در مورد توسعه چنین برنامه‌هایی در مدارسشان بیان کنند.