صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
اسکات، خودروساز آمریکایی با نمایش دو مدل جدید اعلام کرد که بعد از نزدیک به نیم قرن به بازار برمی‌گردد. این شرکت سه سال پیش با سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن احیا شد و قرار است وانت و شاسی‌بلند با موتور الکتریکی تولید کند. اسکات تا سال ۱۹۸۰ میلادی زیرمجموعه شرکت «اینترنشنال هاروستر» بود که ماشین‌آلات کشاورزی تولید می‌کرد. این شرکت در اوایل قرن بیستم اولین وانت جهان را برای جابه‌جایی محصولات کشاورزان ساخت. اینترنشنال هاروستر پس از جنگ جهانی دوم برای رقابت با جیپ یکی از اولین ماشین‌های شاسی‌بلند جهان را تولید کرد و از دهه شصت میلادی وانت و مدل‌های شاسی‌بلندش را با نام اسکات به بازار عرضه کرد. این ماشین‌ها بسیار محبوب بود، اما در سال ۱۹۸۰ مشکلات مالی باعث ورشکستگی اینترنشنال هاروستر و تعطیلی اسکات شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از محصولات زیرمجموعه جدید فولکس‌واگن در آمریکا، نوآوری هیوندای برای نمایش تصاویر و اطلاعات روی شیشه جلو، تبلیغ جنجالی مدل جدید زیکر در چین و آزمایش فناوری جدید باتری‌ در مدل اسپرت دوج.
 
بازگشت اسکات
 
اسکات، خودروساز آمریکایی با نمایش دو مدل جدید اعلام کرد که بعد از نزدیک به نیم قرن به بازار برمی‌گردد. این شرکت سه سال پیش با سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن احیا شد و قرار است وانت و شاسی‌بلند با موتور الکتریکی تولید کند.
 
اسکات تا سال ۱۹۸۰ میلادی زیرمجموعه شرکت «اینترنشنال هاروستر» بود که ماشین‌آلات کشاورزی تولید می‌کرد. این شرکت در اوایل قرن بیستم اولین وانت جهان را برای جابه‌جایی محصولات کشاورزان ساخت.
 
اینترنشنال هاروستر پس از جنگ جهانی دوم برای رقابت با جیپ یکی از اولین ماشین‌های شاسی‌بلند جهان را تولید کرد و از دهه شصت میلادی وانت و مدل‌های شاسی‌بلندش را با نام اسکات به بازار عرضه کرد. این ماشین‌ها بسیار محبوب بود، اما در سال ۱۹۸۰ مشکلات مالی باعث ورشکستگی اینترنشنال هاروستر و تعطیلی اسکات شد.
 
شاسی‌بلندهای اسکات در دهه هفتاد میلادی پرطرفدار بود
 
فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۱ امتیاز نام اسکات را خرید و برای ساخت ماشین‌های الکتریکی در آن سرمایه‌گذاری کرد. دو مدل جدید اسکات، ترا (Terra) و تراولر (Traveller) همان نام مدل‌های دهه هفتاد این شرکت را دارند و با الهام از آنها و چاشنی نوستالژی طراحی شده‌اند.
 
اسکات کیو، مدیر اسکات در مراسم رونمایی این ماشین‌ها گفت که ایده اسکات در دهه شصت، ساخت ماشین‌هایی محکم و کاربردی برای خانواده بود که همزمان می‌شد با آنها در طبیعت ماجراجویی کرد. این ایده به گفته آقای کیو اکنون بیش از همیشه خریدار دارد.
 
اسکات می‌گوید بر «نبوغ آمریکایی» تکیه کرده، محصولاتش مطابق با ارزش‌های آمریکایی است و اکثر قطعات در آمریکا تولید می‌شود.
 
مدل هیبرید-الکتریکی شاسی‌بلند اسکات تراولر با هر بار شارژ بیش از ۸۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند
 
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اسکات ترا ۳.۵ ثانیه است
 
با این که سرمایه‌گذار اصلی اسکات فولکس‌واگن است، این شرکت از پلتفرم فولکس‌واگن برای ساخت ماشین‌هایش استفاده نکرده است. ماشین‌ها دو موتور الکتریکی دارند و با هر بار شارژ تا ۳۵۰ مایل (۵۶۳ کیلومتر) حرکت می‌کنند. یک مدل هیبرید-الکتریکی هم از آنها تولید می‌شود که می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۰۰ مایل (۸۰۴ کیلومتر) حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هر دو ماشین ۳.۵ ثانیه است.
 
نمای اتاق اسکات تراولر
 
نمای اتاق اسکات تراولر
 
اتاق ماشین ترکیب لوکسی از امکانات مدرن با طرحی است که به گفته کریس بنجامین، مدیر طراحی اسکات از مدل‌های قدیمی کارخانه الهام گرفته شده است. آقای بنجامین سابقه کار در مرسدس بنز، ب‌ام‌و و ولوو را دارد و پیش از پیوستن به اسکات، مدیر طراحی اتاق محصولات استلانتیس در آمریکای شمالی بود.
 
اسکات محصولاتش را در کارخانه‌ای در ایالت کارولینای جنوبی می‌سازد که ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال را دارد. محصولات کارخانه از سال ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد و اسکات می‌گوید قیمت پایه آنها کمتر از ۶۰ هزار دلار خواهد بود.
 
بازار وانت‌ و شاسی‌بلند در آمریکا بسیار پر رونق است و هر سال نزدیک به هشت میلیون دستگاه از این ماشین‌ها فروخته می‌شود. سهم ماشین‌های الکتریکی در این بازار تنها یک درصد است، اما فروش به سرعت در حال افزایش است.
 
فناوری جدید شیشه جلو قرار است در سال ۲۰۲۷ در یکی از مدل‌های هیوندای استفاده شود
 
شیشه جلوی هوشمند
 
«موبیس»، قطعه‌ساز گروه خودروسازی هیوندای در حال ساخت فناوری است که شیشه جلوی ماشین را به یک نمایشگر تبدیل می‌کند. این شرکت برای ساخت این فناوری که آن را «نمایشگر هولوگرافیک شیشه جلو» نامیده با شرکت آلمانی زایس همکاری می‌کند.
 
فناوری که برخی اطلاعات مثل سرعت و راهنمایی مسیر را روی شیشه جلوی ماشین نمایش می‌دهد از دهه هشتاد میلادی در ماشین‌ها استفاده شده است. اکنون موبیس و زایس می‌خواهند این فناوری را به سراسر شیشه جلو گسترش دهند و گزینه‌هایی مانند نمایش فیلم، کنترل سیستم صوتی و حتی بازی را به آن اضافه کنند.
 
در سال‌های گذشته بیشتر این اطلاعات در نمایشگر‌های روی داشبورد نشان داده می‌شد. بزرگ‌تر شدن ابعاد و تعداد این نمایشگرها باعث شده کار با آنها پیچیده‌ شود و استفاده از آنها ممکن است حواس راننده را پرت کند.
 
در بیانیه موبیس درباره این فناوری جدید آمده: «تصور کنید اطلاعات مسیر روی شیشه جلو و روبروی راننده است و همزمان سرنشین کناری فیلمی را روی شیشه جلو تماشا می‌کند. هنگام تماشای فیلم یک تماس ویدیویی برقرار می‌شود و چهره دوستی در گوشه شیشه‌ ظاهر می‌شود. این فناوری رویایی که پیش از این تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی یا تبلیغات دیده می‌شد، اکنون در آستانه تحقق است.»
ب‌ام‌و در کانسپت جدید خود سیستمی برای نمایش تصویر و اطلاعات روی شیشه جلو نمایش داد
 
در این فناوری از ورق شفاف و بسیار نازکی استفاده می‌شود که روی شیشه جلو کشیده شده و قابلیت نمایش تصاویر هولوگرام را دارد. تصاویر با یک پروژکتور روی این صفحه نمایش داده می‌شود. موبیس و زایس می‌گویند چون صفحه نمایش شفاف است، تصاویر مزاحم دید راننده نیست. همچنین راننده نمی‌تواند تصویری که سرنشین کناری تماشا می‌کند را ببیند و در نتیجه حواسش پرت نمی‌شود.
 
هنوز معلوم نیست در این فناوری سیستم صوتی یا بخش‌های دیگر ماشین چطور کنترل می‌شود، اما به نظر می‌رسد بخش‌های زیادی با فرامین صوتی یا با حرکت دست کنترل خواهد شد.
 
موبیس و زایس می‌گویند با این فناوری، فضای داخل ماشین ساده‌تر و آرامش‌بخش‌تر خواهد شد. قرار است این فناوری برای تولید انبوه آماده شود و اولین مدل با شیشه‌های جدید در سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه خواهد شد.
 
ب‌ام‌و هم در تازه‌ترین کانسپت خود سیستمی مشابه استفاده کرده و می‌گوید برای عرضه آن به بازار جدی است.
 
در ویدیو یکی از مدیران شرکت زیکر با همکارانش در ماشین آشپزی می‌کند
 
تبلیغ جنجالی زیکر
 
حرکت تبلیغاتی یکی از مدیران کارخانه چینی زیکر برای نمایش قابلیت‌های محصول جدید این شرکت با واکنش منفی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.
 
یانگ داچنگ همزمان با رونمایی زیکر «میکس» ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن همراه با همکارانش در حال آشپزی در این مدل جدید بود.
 
صندلی‌های جلوی میکس را می‌توان چرخاند و برایش یک میز تاشو سفارش داد که آن را به فضایی شبیه به اتاق نشیمن تبدیل می‌کند.
 
قیمت ارزان‌ترین مدل زیکر میکس حدود چهل هزار دلار است
 
برای بسیاری از کاربران چینی این ویدیو روشی عجیب برای تبلیغ امکانات ماشین بود. یک کاربر در واکنش نوشت «از عقل سلیم استفاده کن. در ماشین خودت هم آشپزی می‌کنی؟ با بوی غذا چه می‌کنی؟ لکه‌های روغن را چطور پاک میکنی؟» کاربر دیگری هم نوشت: «من اجازه نمیدهم در ماشینم کسی سیگار بکشد، چه برسد به آشپزی.»
 
آقای داچنگ در واکنش به انتقادها ویدیوی دیگری منتشر کرد و گفت قصدش فقط نمایش امکانات مختلف ماشین بود و انتظار نداشت این ویدیو بحث‌انگیز شود.
 
پیک‌نیک رفتن تفریح محبوبی در چین است و خودروسازان تلاش می‌کنند با اضافه کردن امکانات مربوط به آن ماشین‌های بیشتری بفروشند. همزمان رقابت شدید باعث شده گاهی از روش‌هایی نامتعارف برای تبلیغ استفاده کنند.
 
پیک‌نیک رفتن تفریح محبوبی در چین است
 
سال گذشته هم یکی از بنیاگذاران شرکت چینی IM برای نمایش جادار بودن مدل LS6 در عقب ماشین پیراشکی درست کرد که جنجال‌برانگیز شد. بنیانگذار کارخانه «اسکای‌ورث» هم ادعا کرده بود که محصولات این کارخانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد.
 
زیکر میکس امکانات منحصر به فرد زیادی دارد. از جمله جلوپنجره ماشین که نمایشگری با ۱۹۶۰ لامپ ال‌ئی‌دی است و می‌توان روی آن متن یا شکل‌های مختلف نمایش داد. درهای ماشین هم به دو طرف باز می‌شود و فضا برای سوار و پیاده شدن کاملا باز است.
 
قوی‌ترین مدل میکس با هر بار شارژ تا ۷۰۲ کیلومتر حرکت می‌کند. قیمت ارزان‌ترین مدل میکس ۲۷۹ هزار و ۹۰۰ یوان (حدود ۴۰ هزار دلار) است.
 
استلانتیس باتری حالت جامد را در یکی از مدل‌های شرکت دوج آزمایش می‌کند
 
دوج با باتری جدید
 
استلانتیس قصد دارد باتری‌های حالت جامد را برای محصولات الکتریکی‌اش آزمایش کند. این باتری‌ها توسط کارخانه‌ای آمریکایی به نام «فاکتوریل» ساخته شده و در یکی از ماشین‌های اسپرت دوج،‌ از زیرمجموعه‌های استلانتیس نصب خواهد شد.
 
استفاده از باتری‌ حالت جامد تحول بزرگی در صنعت خودرو است. در این باتری‌ به ‌جای مایع، از یک ماده جامد به ‌عنوان الکترولیت استفاده می‌شود. الکترولیت بخشی از باتری است که به یون‌ها اجازه می‌دهد بین قطب مثبت و منفی حرکت کنند.
 
احتمال گرم شدن، آتش‌سوزی و نشت باتری‌های حالت جامد کمتر و از باتری‌های معمولی ایمن‌تر است. چگالی انرژی این باتری‌ها بیشتر است و انرژی بیشتری را در فضایی کوچک‌تر ذخیره می‌کنند. با این باتری‌ها ماشین‌ها می‌توانند با هر بار شارژ تا ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کنند.
 
فاکتوریل می‌گوید باتری‌هایش ۳۹۰ وات‌-ساعت انرژی در هر کیلوگرم ذخیره می‌کند. برای مقایسه بسیاری از باتری‌های معمولی لیتیوم-یون حدود ۲۷۰ وات-ساعت انرژی در هر کیلوگرم ذخیره می‌کند.
 
باتری حالت جامد روی پلتفرم STLA بزرگ شرکت استلانتیس آزمایش خواهد شد
 
استلانتیس باتری حالت جامد را در دوج «چارجر دایتونا» آزمایش می‌کند که روی پلتفرم «STLA بزرگ» این گروه ساخته شده است. جیپ، کرایسلر، مازراتی و آلفارومئو، زیرمجموعه‌های دیگر استلانتیس هم از این پلتفرم استفاده می‌کنند و قرار است سالانه تا دو میلیون دستگاه ماشین با این پلتفرم تولید شود.
 
تقریبا همه خودروسازان و تولیدکنندگان باتری برای ساخت باتری حالت جامد در حال رقابتند، اما هنوز نتوانسته‌اند وعده‌هایشان را برای تولید انبوه این باتری عملی کنند. استلانتیس قبلا اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۶ محصولاتش با باتری حالت جامد به بازار خواهد آمد، اما اکنون قرار است آزمایش این باتری را در سال ۲۰۲۶ انجام دهد.
 
ام‌جی، زیرمجموعه کارخانه چینی SAIC اعلام کرده سال آینده مدل‌هایی با باتری حالت جامد تولید می‌کند که با هر بار شارژ تا ۸۰۰ کیلومتر حرکت می‌کنند. نیسان می‌گوید اولین مدل‌هایش با باتری حالت جامد در سال ۲۰۲۸ به بازار می‌آید. این باتری‌ها قرار است در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ در محصولات تویوتا استفاده شود. فولکس‌واگن هم اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که این باتری‌ها را آزمایش کرده و نتیجه خوبی گرفته است.
 
استلانتیس سه سال پیش ۷۵ میلیون دلار در فاکتوریل سرمایه‌گذاری کرد. مرسدس بنز و گروه خودروسازی هیوندای از دیگر سرمایه‌گذاران این شرکت هستند.
 
منبع: بی بی سی