صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
داد و ستد خرس‌های پاندا مانند مورد اخیر در ارسال دو قلاده به باغ وحش ملی واشنگتن ذیل قراردادهای محرمانه تنظیم می‌شود. در بسیاری از کشورها، جزئیات این قراردادها هرگز منتشر نمی‌شود کما اینکه مؤسسه اسمیتسونین که باغ وحش ملی واشنگتن را مدیریت می‌کند نیز از افشای جزئیات قرارداد سال ۲۰۲۰ خودداری کردند.با وجود اینکه متن قراداد اجاره پاندا‌ها محرمانه است، اما سازمان خدمات شیلات و حیات وحش آمریکا که بر واردات و صادرات گونه‌های عجیب و غریب نظارت می‌کند، قرارداد باغ وحش سن‌دیگو را منتشر کرد ولی بخش‌های قابل توجهی از آن با رنگ سیاه پوشیده شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داد و ستد خرس‌های پاندا مانند مورد اخیر در ارسال دو قلاده به باغ وحش ملی واشنگتن ذیل قراردادهای محرمانه تنظیم می‌شود. در بسیاری از کشورها، جزئیات این قراردادها هرگز منتشر نمی‌شود کما اینکه مؤسسه اسمیتسونین که باغ وحش ملی واشنگتن را مدیریت می‌کند نیز از افشای جزئیات قرارداد سال ۲۰۲۰ خودداری کردند.
 
با وجود اینکه متن قراداد اجاره پاندا‌ها محرمانه است، اما سازمان خدمات شیلات و حیات وحش آمریکا که بر واردات و صادرات گونه‌های عجیب و غریب نظارت می‌کند، قرارداد باغ وحش سن‌دیگو را منتشر کرد ولی بخش‌های قابل توجهی از آن با رنگ سیاه پوشیده شده بود.
 
اما روزنامه نیویورک‌تایمز به تازگی یک نسخه کامل این اسناد و سایر اسناد را در پرونده های نظارتی پیدا کرده است.
 
این قراردادها بر دو پاندا در باغ وحش ملی و دو پاندا دیگر که تابستان امسال به سن دیگو آورده شدند اشاره دارد.
 
مقایسه این قراردادها با توافقات گذشته نشان داد که مدیران باغ وحش‌های آمریکا در حال واگذاری اختیارات فزاینده به انجمن دولتی حفاظت از حیات‌وحش چین هستند.
 
در ادامه به چند مورد از مفاد این قراردادها اشاره می‌کنیم.
 
مراقب خبرنگاران باشید
 
ورود پانداها به واشنگتن و سن‌دیگو یک رویداد رسانه‌ای با برنامه‌ریزی و طراحی بسیار دقیق بود. با این حال، مدیران باغ‌وحش موافقت کرده بودند که اطلاعاتی را که در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهند محدود بماند.
 
بر اساس مفاد قراردادها، مدیران باغ‌وحش‌ها نمی‌توانند در مورد بیماری پانداها، مرگ آن‌ها یا «هر موضوع مهم دیگری» بدون مشورت با شرکای چینی خود، که نظرات آنها باید «کاملاً محترم باشد» صحبت کنند.
 
حرف پول را پیش نکشید
 
این دو باغ‌وحش آمریکایی سالانه ۱.۱ میلیون دلار آمریکا برای اجاره این پانداها از چین می‌پردازند. برای تأمین این هزینه‌ها، آن‌ها دست به دامن کمک‌های مالی از سوی عموم مردم و نیکوکاران ثروتمند شدند.
 
چین مالکیت این پانداها را حفظ می‌کند و این باغ‌وحش‌ها فقط برای یک دهه حق نمایش و پرورش آن‌ها را پرداخت می‌کنند.
 
اما انجمن حفاظت از حیات وحش چین، باغ‌وحش‌ها را از بحث در مورد این معامله منع می‌کند. در قرارداد با باغ وحش ملی به صراحت آمده است که «از اصطلاحات تجاری مانند «لیزینگ»، «اجاره»، «قرض» یا «قرارداد» اجتناب شود.
 
تمام هزینه های سفر پرداخت شود
 
باغ‌وحش‌ها موافقت کرده‌اند که برای کارشناسان پانداهای چینی که به طور منظم به ایالات متحده سفر می‌کنند و مشاوره می‌دهند، هزینه بپردازند. این هزینه‌ها شامل بلیط هواپیما، هتل و کمک هزینه روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار آمریکا برای هر نفر است.
 
محدودیت در دوربین‌های پخش زنده پاندا
 
قبلا برخی از این باغ‌وحش‌ها حرکت و زندگی پانداها را به صورت زنده و شبانه‌روزی پخش می‌کردند. اما حالا، آنها موافقت کرده‌اند که پوشش پخش زنده خود را محدود کنند.
 
دکتر ملیسا سونگر، زیست‌شناس حفاظت از محیط زیست در مؤسسه اسمیتسونین گفت که باغ وحش ملی واشنگتن این ماده را به چالش کشیده و در نتیجه قراردادی با محدودیت‌های کمتر بسته است. او گفت، این باغ وحش استثناً اجازه دارد فیلم‌های تأخیردار از پانداها را ارائه ‌کند.
 
قوانین زیر پا گذاشته شود قرارداد فسخ است
 
و نکته آخر اینکه انجمن حفاظت از حیات‌وحش چین می‌تواند قرارداد را فسخ کند و پانداها را به دلایل مختلف به چین فراخواند.
 
منبع: یورونیوز