صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
خاطرات هاشمی رفسنجانی: ديروز آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، ضمن نامه به آقاى [سیدمحمود هاشمی] شاهرودى، [رییس قوه قضاییه]، در مورد محاكمه و بازداشت نمايندگان مجلس، اخطار قانون اساسى داده و انتظار مى‌رود، آقاى شاهرودى آن را بى‌جواب نگذارد. بنا بود آقاى شاهرودى به سفر عُمره برود؛ گويا رهبرى اين سفر را در اين زمان صلاح ندانسته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۱۹ مهر ۱۳۸۰: دیشب و امروز، شدیدترین حملات نظامى آمریکا در افغانستان انجام شده و طالبان گفته در [شهر]جلال‌آباد، مسجدى تخریب شده و ۱۵ نفر کشته شده‌اند و روستایى در جوار مرز پاکستان هم بمباران شده و ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند. در خود کابل هم بمباران زیاد بوده. از اول فقط شب‌ها و سحر‌ها مى‌زدند و اکنون که خیال‌شان از دفاع ضدهوایى طالبان راحت شده، روز‌ها هم مى‌زنند. آمریکا اعلام کرده که برتری مطلق هوایى در افغانستان دارد و باید به مراحل بعدى بپردازند. 

دیروز اخبار پخش شد که در پاکستان، دو پایگاه هوایى و بندرى در جنوب به آن‌ها داده شده و امروز تأیید نشد و صحبت از ورود نیروهاى زمینى آمریکا و انگلیس است. جبهه شمال هم اعلام کرده، شهر چلچراغ، مرکز استان غور را از طالبان گرفته است. 

آمریکا، اسامى ۲۲ نفر را به عنوان تروریست‌هاى خطرناک اعلام کرده؛ یکى از مدیران سیا گفته است که هفت نفر از آن‌ها در ایران‌اند و یک نفر در عراق و بقیه در افغانستان. ایران تکذیب‌کرده است. سه نفر از آن‌ها از مجاهدان لبنان‌اند و اکثر آن‌ها از اهالى عربستان سعودى. دولت عربستان به ایران اطلاع داده که جمع زیادى از اهالى سعودى به ایران آمده‌اند که از این راه، براى کمک به طالبان، به افغانستان بروند. اطلاعاتى هست که هزاران نفر از طرفداران [اُسامه]بن‌لادن، [رهبر القاعده]، از کشورهاى مختلف و منجمله اروپا، خود را براى جنگیدن به افغانستان رسانده‌اند. 

آمریکا، قبلاً اسم ۲۷ گروه را به عنوان تروریست اعلام کرده بود و سازمان ملل هم اعلام کرده که کشور‌ها باید حساب‌هاى آن‌ها را مسدود کنند و با آن‌ها برخورد نمایند. در آلمان، دولت یک تلویزیون خصوصى را که گفته است، بوش مثل استالین است، تعطیل‌کرده و آمریکا از تلویزیون الجزیره که اخبار گروه بن‌لادن را پخش‌کرده، نزد امیر قطر شکایت برده که نمونه‌هایى از عدم صداقت در ادعاى آزادى بیان و نشر اخبار است.

یکی از هواپیماى‌های‌کارگزارآمریکایى، در مدیترانه ناپدید شده و یک هواپیماى مسافرى در حال ربوده شدن در آمریکا، با اسکورت جت‌هاى جنگنده، فرود اضطرارى کرده است. رباینده مى‌خواسته آن را به برجی [در شیکاگو]بزند. یک نفر کانادایى- کارمند پایگاه کویتى در تصرف آمریکا در کویت- ترور شده و مُرده و متقابلاً یک خانم مهندس کویتى درآمریکا، مفقود شده است. 

آمریکا اعلام کرده که تروریست‌هاى القاعده، در مالزى، فیلیپین و اندونزى هم پایگاه دارند و اگر تحویل داده نشوند، به آن‌ها ضربه خواهند زد. لشکر طیبه کشمیر را هم براى جلب رضایت هند، تروریست معرفى‌کرده است. تظاهرات در اروپا، آفریقا و کشورهاى اسلامى اوج مى‌گیرد و وجدان جهان سوم و مسلمانان از اینکه سلاح‌هاى پیشرفته علیه کشورى بى‌دفاع به کار گرفته مى‌شود، جریحه‌دارتر شده و به نظر مى‌رسد، فشار افکار عمومى علیه آمریکا و انگلیس روزافزون شود.

[تونی بلر]، نخست‌وزیر انگلیس، براى هماهنگی و جلب همکارى کشورهاى منطقه، بار دیگر به منطقه [خاورمیانه]آمده است. بنا بود، از عمان به عربستان برود که گفته شد، عربستان سفر او را لغو کرد و به قاهره رفت. اسراییل ابراز ناراحتى مى‌کند، از اینکه آمریکا در فکر است با حمایت از دولت مستقل فلسطین، توجه و حمایت اعراب را جلب کند و مى‌گوید، آمریکا به بهاى تضعیف اسراییل، در فکر جلب رضایت اعراب است. مجلس ترکیه تصویب کرد که ترکیه به آمریکا در جنگ کمک کند و امروز عملیات آمریکا از پایگاه اینجرلیک هم انجام شد. ترکیه، قانون اساسى‌اش را اصلاح کرد و مجازات مرگ [= اعدام]را محدود نمود.

دیروز آقاى [سیدمحمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]، ضمن نامه به آقاى [سیدمحمود هاشمی]شاهرودى، [رییس قوه قضاییه]، در مورد محاکمه و بازداشت نمایندگان مجلس، اخطار قانون اساسى داده و انتظار مى‌رود، آقاى شاهرودى آن را بى‌جواب نگذارد. بنا بود آقاى شاهرودى به سفر عُمره برود؛ گویا رهبرى این سفر را در این زمان صلاح ندانسته‌اند.

امروز در دفتر کوشک کار مى‌کردم و بیشتر وقت با مطالعه بولتن‌ها و اخبار گذشت. تلفنى احوال آقاى حسین هاشمیان- عموزاده- را پرسیدم. از لندن مراجعت کرده است؛ براى معالجه رفته بود. راضى است. ابراز امتنان و تشکر کرد و گفت، شما من را از مرگ نجات دادید.