صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
خاطرات خیامی، موسس ایران ناسیونال؛ قسمت بیست و هشت؛
 مراسم افتتاح کارخانه تولید پیکان بس شکوهمند و غرورآمیز بود. در اوایل بهار، یعنی روز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۶ شاه و شهبانو را برای افتتاح دعوت کردیم حالا دیگر محل کافی برای پذیرایی از مهمانان داشتیم شاه و ملکه سر ساعت مقرر، یعنی ده و نیم صبح با هلی کوپتر به محل کارخانجات ایران ناسیونال آمدند و در زمین بالای کارخانه پیاده شدند. در نخستین دقایق ورود ایشان به محوطه من ضمن عرض تشکر و خیر مقدم گزارش کار‌های انجام شده و برنامه‌های آینده را به عرض رساندم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب «پیکان سرنوشت ما» با گردآوری و نگارش مهدی خیامی توسط نشر نی در سال ۹۷ منتشر شده است. این کتاب، خاطرات احمد خیامی، موسس ایران ناسیونال (ایران خودرو)، فروشگاه‌های کوروش و بانک صنعت و معدن است. «انتخاب» روزانه ساعت ۶ عصر، بخش‌هایی از این کتاب هیجان انگیز را منتشر می‌کند.

پیکان متولد می‌شود

در اوایل ۱۳۴۶ کارخانه آماده بود تا به دست شاه و شهبانو افتتاح شود. در روز افتتاح بسیاری از صاحبان صنایع انگلستان و آلمان و اعضای هیئت دولت و شخصیت‌های مهم مملکتی را دعوت کرده بودیم کاری که در شانزده ماه انجام شده بود بسیار بزرگ بود. بیش از صد ماشین بزرگ و ماشین پرس و صد‌ها ماشین نقطه جوش و نیز دستگاه جوشکاری در طول خط تولید نصب شده بود. در موقع افتتاح کارخانه حتی یک مهندس انگلیسی که مسئول ساخت سواری باشد نداشتیم و کلیه کار‌ها را مهندسان و سرکارگران ایرانی انجام می‌دادند. این را هم بگویم که عباس صیرفی و احمد توکلی و عباد صنعتی که کار‌های فروش و حسابداری در اداره مرکزی را انجام می‌دادند سهم مهمی در کار پیشرفت ایران ناسیونال داشتند.

 مراسم افتتاح کارخانه تولید پیکان بس شکوهمند و غرورآمیز بود. در اوایل بهار، یعنی روز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۶ شاه و شهبانو را برای افتتاح دعوت کردیم حالا دیگر محل کافی برای پذیرایی از مهمانان داشتیم شاه و ملکه سر ساعت مقرر، یعنی ده و نیم صبح با هلی کوپتر به محل کارخانجات ایران ناسیونال آمدند و در زمین بالای کارخانه پیاده شدند. در نخستین دقایق ورود ایشان به محوطه من ضمن عرض تشکر و خیر مقدم گزارش کار‌های انجام شده و برنامه‌های آینده را به عرض رساندم و اطلاعات مربوط به تعداد کارکنان و سطح زیربنای ساختمان‌ها و میزان سرمایه‌گذاری در این واحد بزرگ را بیان کردم لازم به یادآوری است که ایران ناسیونال در آن موقع بعد از تأسیسات شرکت ملی نفت ایران و شاید ذوب آهن اصفهان بزرگترین واحد صنعتی کشور بود.

 در مراسم افتتاح بخش تولید، سواری امیرعباس هویدا نخست وزیر رؤسای مجلس سنا و مجلس شورای ملی وزیر دربار شاهنشاهی وزیر اقتصاد و چند تن دیگر از وزیران، کابینه شهردار پایتخت رؤسای سازمان‌های انتظامی کشور گروهی از رؤسای بانک‌ها و شخصیت‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی و نمایندگان صنایع تولیدی کشور حضور داشتند. از ساعت نه و نیم صبح به تدریج شخصیت‌های مملکتی در محوطۀ ایران ناسیونال واقع در جاده کرج حضور یافتند و منتظر ورود شاه شدند. بعد از حضور شاه و فرح دخترک خردسالی دسته گل زیبایی تقدیم شهبانو کرد.

 سپس شاه و فرح به جایگاه مخصوص تشریف فرما شدند و مهندسان ایرانی و خارجی به حضور ایشان معرفی شدند وزیر اقتصاد، علینقی عالیخانی در گزارش خود گفت مؤسسه‌ای که با قدوم شاهنشاه آریامهر افتتاح شده نتیجه مستقیم انقلاب پرخیر و ثمری است که به ابتکار و تحت عنایت مستمر شاهنشاه به تدریج چهرۀ عمومی کشور را از ریشه تغییر می‌دهد. عالیخانی سپس به صنعت اتومبیل‌سازی در ایران از آغاز اشاره کرد و گفت اینک روزانه ده دستگاه سواری و هفت دستگاه اتوبوس و وسایل نقلیه دیگر در کارخانجات ایران ناسیونال ساخته می‌شود و این ظرفیت در مورد سواری تا دو ماه دیگر به روزی بیست دستگاه و در مورد سایر وسایل نقلیه تا پایان سال جاری به روزی چهارده دستگاه خواهد رسید.