صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۰۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
بشر حدود ۴۰۰۰ سال است که شیشه می سازد. اما امروزه دانشمندان در حال توسعه تکنیک‌هایی هستند که جهان را متحول خواهد کرد و به «کشف قرن » خواهد انجامید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: بشر حدود ۴۰۰۰ سال است که شیشه می سازد. اما امروزه دانشمندان در حال توسعه تکنیک‌هایی هستند که جهان را متحول خواهد کرد و به «کشف قرن » خواهد انجامید.

در یک روز خنک ماه مارس در کارخانه شیشه «چیبا کوگاکو» واقع در شرق توکیو، آکیبا، مدیر این کارخانه و یکی از همکارانش از آخرین ساخته خود رونمایی کردند. در حالی که یک لیفتراک دیگ سفالی بزرگی را حمل می‌کرد، این دو مرد با شکستن این دیگ گلی، ماده‌ی سخت و درخشان درون آن را نمایان کردند. ماده‌ای که در آفتاب بعد از ظهر به رنگ‌ سرخ می‌درخشید. آکیبا از یکی از خالص‌ترین شیشه‌های نوری جهان معروف به «ای-۶» رونمایی می‌کرد.

خالص‌ترین شیشه نوری جهان

کارخانه «چیبا کوگاکو» بیش از پنجاه سال است که درون گلدان‌های سفالی شیشه می‌سازد. این تکنیک که قدمت آن به اوایل قرن نوزدهم بازمی‌‌گردد و توسط پیر-لوئیس گیناند، سازنده سوئیسی عدسی آغاز شده بود، به وسیله شرکت ژاپنی «Ohara Glass» در سال ۱۹۶۵ تکمیل شد. شیشه «ای-۶» که با انبساط حرارتی کم تولید می‌شود، اکنون به طور انحصاری توسط «چیبا کوگاکو» تولید می‌شود.

تولید یک گلدان ۸۰۰ لیتری حدود چهار ماه طول می‌کشد. یک ظرف سفالی دست‌ساز با مخلوطی شامل سیلیس، اکسید بور و اکسید آلومینیوم پر شده و تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود. شیشه مذاب به مدت بیش از دو روز به طور مرتب هم زده می‌شود و سپس در یک محفظه با دمای کنترل شده قرار گرفته تا به مدت دو هفته به آرامی خنک شود.

سپس با شکستن محفظه سفالی برای برداشتن لایه بیرونی شیشه، تنها یک ماده خالص باقی می‌ماند. این ماده خالص دوباره ذوب می‌شود و به شکل‌های دقیقی در می‌آید که قادر به مقاومت در برابر دماهای شدید هستند. این خلوص و پایداری برای ساخت عدسی‌تلسکوپ‌های بزرگ ضروری است.

بازار چنین ابزارهای گران قیمتی به قدری کوچک است که تمام «ای-۶» های تولید‌شده در چهل و دو سال گذشته تنها به یک مشتری تحویل داده شده است.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از این تولید، یعنی ۱۲۲ تن، به یک پروژه جاه‌طلبانه اختصاص داده شده است که می‌تواند درک ما از جهان را تغییر دهد.

شیشه عنصری ۱۰۰٪ قابل بازیافت

«ای-۶» تنها یک نمونه از نحوه اختراع مجدد شیشه برای کشف مرزهای جدید است. این ماده در پنجاه سال گذشته پیشرفت تکنولوژیکی و صنعتی بیشتری را نسبت به هزاره قبل تجربه کرده است. در سال ۲۰۲۲، سازمان ملل برآن شد تا شیشه را به عنوان عنصر ۱۰۰٪ قابل بازیافت به رسمیت بشناسد تا به کشورها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ کمک کند. این موضوع نشان از ورود به عصر جدیدی از شیشه است، جایی که دانشمندان از این ماده باستانی برای بهبود زندگی ما استفاده می‌کنند.

امروزه استفاده از شیشه آنقدر رایج است که تأثیر این عدسی‌های نوری بر تمدن اغلب فراموش می‌شود. کافیست زندگی را بدون بطری‌ها، ظروف پخت، آینه، پنجره، لامپ یا تلویزیون تصور کنید. حتی اگر در حال خواندن این مقاله در گوشی هوشمند خود هستید، به لطف صفحه نمایش لمسی شیشه‌ای خود بدان دست یافته‌اید.