پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این هفته در جهان خودرو: رونمایی مدل جدید دوازده سیلندر فراری، شاسیبلند جدید لامبورگینی که به گفته کارخانه سریعترین در جهان است، انتشار عکسهای اولین رنجروور الکتریکی و فاصلهگرفتن تسلا از تولید خودرو.
فراری «دوازده سیلندر»
فراری جدیدترین مدلش را همزمان با مسابقه فرمول یک در شهر میامی در آمریکا رونمایی کرد. این ماشین با الهام از مدلی از دهه شصت کارخانه طراحی شده و نامش «دودیچی چیلندره» یا به ایتالیایی «دوازده سیلندر» است.
نام ماشین به موتور دوازده سیلندری اشاره دارد که بدون سیستم توربو یا هیبرید ۸۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
قیمت پایه مدل کوپه در ایتالیا ۳۹۵ هزار یورو است
ظاهر ماشین با الهام از فراری 365 GTB/4 طراحی شده است
دودیچی چیلندره برداشتی مدرن از فراری 365 GTB/4 است که بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ تولید شد و یکی از مشهورترین مدلهای دوازده سیلندر تاریخ فراری است. شباهت دو مدل در بخش جلو بیشتر دیده میشود. دودیچی چیلندره از مدلهای کنونی فراری هم الهام گرفته، از جمله اتاقش که به مدل پوروسانگوئه، شاسیبلند جدید کارخانه شبیه است.
فراری دو مدل کوپه و روباز از دودیچی چیلندره تولید میکند. سقف مدل روباز در چهارده ثانیه باز و بسته میشود. در حالت روباز شیشه عقب بالا میآید تا صدای بلند اگزوزها کمتر به گوش سرنشینان برسد. فراری میگوید با این کار سرنشینان میتوانند تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بدون نیاز به فریادزدن با هم گفتگو کنند.
سقف مدل روباز در چهارده ثانیه به طور خودکار باز و بسته میشود
فراری مانند دیگر خودروسازان در حال سرمایهگذاری در ساخت ماشینهای الکتریکی است. اما همزمان با عرضه دودیچی چیلندره این پیام را به طرفداران سنتی کارخانه داده که موتور دوازده سیلندر بخشی از هویت این کارخانه باقی خواهد ماند و فعلا قصد ندارد این موتور را کنار بگذارد.
از سوی دیگر این گمانهزنی در رسانهها مطرح است که نامگذاری ماشین به این معنی است که این آخرین مدل فراری با موتور دوازده سیلندر است.
قیمت پایه مدل کوپه دودیچی چیلندره در ایتالیا ۳۹۵ هزار یورو (۴۲۵ هزار دلار) و قیمت پایه مدل روباز این ماشین ۴۳۵ هزار یورو (۴۶۸ هزار دلار) است. فراری میگوید ده تا پانزده درصد از کل تولید به مشتریان جدید فراری اختصاص داده شده و انتظار میرود بقیه ماشینها را کلکسیونرها و مشتریان قدیمی بخرند.
اتاق ماشین شبیه به مدل شاسیبلند فراری طراحی شده است
نزدیکترین رقیب این ماشین آستون مارتین ونکوییش است که قرار است به زودی با موتوری دوازده سیلندر به بازار عرضه شود. از رقیبان دیگر ماشین میتوان به مرسدس AMG کوپه اشاره کرد که قیمتش حدود دویست هزار یورو است.
بندیتو ویگنا، مدیر فراری به تازگی از ساخت کارخانه تازهای در شهر مارانلو در شمال ایتالیا خبر داده که برای تولید ماشینهای الکتریکی استفاده خواهد شد. اولین مدل کاملا الکتریکی فراری قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.
فراری اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ مدلهای الکتریکی و مدلهای هیبرید هر کدام سهمی ۴۰ درصدی از محصولات کارخانه خواهند داشت و بیست درصد باقیمانده سهم مدلهایی است که فقط از موتور بنزینی نیرو میگیرند.
قویترین اوروس
مدل هیبرید-الکتریکی لامبورگینی اوروس ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد
لامبورگینی پرفروشترین مدل خود را با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی به بازار عرضه میکند. لامبورگینی میگوید مدل جدید شاسیبلند اوروس که در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد با حداکثر سرعت ۳۱۲ کیلومتر در ساعت سریعترین ماشین در کلاس خود است.
تغییرات ظاهری اوروس نسبت به نسل اول ماشین که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد اندک است، اما با چراغها و جلوپنجره جدید به سرعت میتوان مدل جدید را از مدل قدیمی تشخیص داد. تغییرات در اتاق ماشین هم زیاد نیست و تنها نمایشگرهای ماشین بزرگتر شده است.
اما برخلاف ظاهرش، اوروس جدید از نظر فنی کاملا تغییر کرده است. ماشین علاوه بر موتور هشت سیلندر توربو یک موتور الکتریکی هم دارد که مجموع قدرت ماشین را به ۸۰۰ اسب بخار افزایش داده است. لامبورگینی میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۳.۴ ثانیه است و ماشین میتواند تا ۶۰ کیلومتر فقط با نیروی موتور الکتریکی حرکت کند.
لامبورگینی اوروس پرفروشترین مدل کارخانه ایتالیایی است
سیستم هیبرید-الکتریکی ماشین از پورشه کاین گرفته شده که از نظر فنی اشتراک زیادی با لامبورگینی اوروس دارد. اما با تغییراتی که لامبورگینی در این سیستم داده اوروس از کاین سریعتر و پرشتابتر است. پورشه و لامبورگینی هر دو عضو گروه خودروسازی فولکسواگن هستند.
لامبورگینی به رسم همیشه انتخابهای بسیار زیادی به مشتریانش داده است. از جمله تعداد رنگهایی که میتوان برای اوروس سفارش داد به صد رنگ افزایش یافته و رینگهای جدیدی برای این مدل طراحی شده است.
اتاق لامبورگینی اوروس جدید تفاوت زیادی با مدل قدیمی ندارد
قیمت مدل جدید هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود حدود ۲۶۰ هزار دلار باشد. نزدیکترین رقیب ماشین علاوه بر پورشه کاین، آستون مارتین DBX است که گرچه موتور الکتریکی ندارد اما سرعت و شتابش بسیار به اوروس نزدیک است.
لامبورگینی با آمدن مدل هیبرید-الکتریکی در ماههای آینده تولید مدل بنزینی ماشین را متوقف خواهد کرد. مدل کاملا الکتریکی اوروس در سال ۲۰۲۹ به بازار خواهد آمد.
رنجروور الکتریکی
ظاهر رنجروور الکتریکی تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد
لندروور اولین تصاویر از مدل الکتریکی رنجروور را در حال آزمایش زمستانی منتشر کرد. این اولین مدل کاملا الکتریکی است که لندروور تولید کرده و تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد کرد.
عکسها نشان میدهد که رنجروور الکتریکی از نظر ظاهری با مدل بنزینی و هیبرید فرق زیادی ندارد. لندروور میگوید آنقدر به مدل آزمایشی ماشین مطمئن بوده که تصمیم گرفته عکسهای آن را بدون استتار منتشر کند. به گفته کارخانه مهندسان در حال آزمایش نهایی سیستم تعلیق و موتورهای الکتریکی در شرایط سخت آب و هوایی هستند.
موتور الکتریکی ماشین توسط مهندسان گروه خودروسازی جگوار-لندروور طراحی شده و رنجروور اولین ماشین در این گروه است که از این موتور استفاده میکند. انتظار میرود ماشین دو موتور الکتریکی داشته باشد.
لندروور میگوید قابلیت رنجروور الکتریکی در خارج از جاده همتراز مدل بنزینی است
جزییات فنی ماشین هنوز منتشر نشده است.لندروور تنها گفته نرمافزاری برای کنترل گشتاور طراحی کرده که سرعت واکنش هر چرخ به لغزنده بودن جاده را از یک دهم ثانیه به یک هزارم ثانیه کاهش میدهد. باتری ماشین هم از ساختار ۸۰۰ ولتی استفاده میکند که زمان شارژ را کاهش میدهد.
لندروور میگوید قابلیتهای آفرود مدل الکتریکی به خوبی مدل بنزینی است و از همه رقیبانش بهتر خواهد بود. نزدیکترین رقیب این ماشین مرسدس-بنز G580 است که هفته گذشته در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد.
لندروور از زمستان گذشته پیشفروش مدل الکتریکی را آغاز کرده و میگوید تا کنون شانزده هزار نفر برای خرید ماشین ثبتنام کردهاند. ماشین در کنار مدلهای بنزینی، هیبرید و هیبرید-الکتریکی رنجروور در کارخانه شرکت در سولیهال در انگلستان تولید خواهد شد.
تسلا دیگر یک خودروساز نیست؟
نمایش تسلا سایبرتراک در مرکز خریدی در شهر برلین توجه رهگذران را جلب کرد
سفر ناگهانی هفته گذشته ایلان ماسک به پکن و تصمیمهایی که او در چند هفته گذشته اعلام کرده به گمانهزنیهای زیادی درباره آینده تسلا دامن زده است.
آقای ماسک میگوید این تصمیمها برای تغییر استراتژی شرکت و تمرکز بر توسعه هوش مصنوعی و ساخت سیستم خودران است. اما منتقدان این میلیاردر آمریکایی میگویند که حرفهای او برای منحرف کردن افکار عمومی از شکستی است که تسلا در بازار خورده است.
ایلان ماسک هفته گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به پکن رفت و از جمله با لی چیانگ، نخست وزیر چین دیدار کرد. گفته میشود او در این سفر درباره ارائه نسخه پیشرفتهتری از سیستم خودران تسلا در چین با مقامهای این کشور گفتگو کرد. همچنین گفته میشود تسلا با شرکت بایدو، بزرگترین موتور جستجو در چین به توافق رسیده تا اطلاعات و نقشههای این شرکت را در محصولاتش استفاده کند.
دولت چین اجازه نمیدهد تسلا اطلاعات جمعآوری شده از ماشینهایش را از کشور خارج کند که این باعث میشود تسلا نتواند سیستم خودران خود را به طور کامل به رانندگان چینی ارائه دهد. در صورتی که مذاکرات تسلا با مقامهای چینی به نتیجه برسد، این شرکت میتواند با ارائه کامل سیستم خودران با خودروسازان چینی رقابت کند.
ایلان ماسک سالها است که درباره اهمیت سیستم خودران صحبت میکند و معتقد است این سیستم آینده صنعت خودرو را تعیین میکند. او ماه گذشته در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) بقیه فنآوریها در صنعت خودرو را به تلاشی برای بهتر کردن درشکه تشبیه کرد و نوشت قمارش روی سیستم خودران تصمیمی درست است.
تسلا در بازار ماشینهای الکتریکی درگیر رقابتی شدید با خودروسازان مخصوصا در چین است. فروش این شرکت با وجود تخفیف زیاد در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بیست درصد از سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ کمتر بود. این کاهش فروش با کم شدن تقاضا برای ماشینهای الکتریکی در جهان همراه شده و باعث شده خودروسازان سرعت سرمایهگذاری در ساخت محصولات الکتریکی را کاهش دهند.
خودروسازی در تازهترین گزارش مالی تسلا در اولویت نیست
آقای ماسک همزمان با اعلام فروش سه ماه اول امسال در گفتگو با سرمایهگذاران گفت که میخواهد تسلا یک شرکت «هوش مصنوعی و رباتسازی» باشد و هرکس به موفقیت این شرکت در ساخت سیستم کاملا خودران اعتقاد ندارد نباید در تسلا سرمایهگذاری کند.
در تصویری که تسلا در گزارش مالی سه ماه اول سال میلادی منتشر کرد، اولویت اول در اکوسیستم کارخانه به ربات انساننمای تسلا داده شده و خودرو در کنار چیپ کامپیوتر و سرویس تاکسیرانی و باتریهای خورشیدی در اولویتهای بعدی است.
تسلا همزمان به شدت در حال کاهش هزینهها است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که این شرکت از ساخت یک مدل ارزان منصرف شده و سرمایهگذاری در ساخت پرسهایی که تولید خودرو را متحول میکرد را هم متوقف کرده است. تسلا همچنین ده درصد از نیروی کارش را اخراج کرده و درباره ساخت کارخانه در هند و مکزیک هم تردیدهایی مطرح شده است.
منتقدان ماسک به ایدههای او درباره آینده تسلا خوشبین نیستند
تسلا همزمان وعده داده که محصولات ارزانتری را با امکانات موجود به بازار عرضه خواهد کرد و قول داده در ماه اوت جزییات بیشتری از برنامههای آیندهاش از جمله ربوتاکسی را اعلام کند که باعث اطمینان سرمایهگذاران خواهد شد. ربوتاکسی ترکیبی از دو کلمه ربات و تاکسی و نامی است که تسلا به تاکسیهای خودرانش داده است.
منتقدان آقای ماسک به ایدههای بلندپروازانه او بدبیناند و میگویند تصمیمهایش چیزی بیشتر از واکنش به وضعیت بد شرکت نیست. به گفته آنها تسلا مانند هر خودروساز دیگر در شرایطی است که ناچار شده از هزینههایش کم کند و حتی اگر تسلا به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل شود مجبور است با شرکتهایی نظیر مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و اپل رقابت کند که در این زمینه از تسلا بسیار قویتر هستند.
منبع: بی بی سی