صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۵۳۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۰۵ دی ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کراتین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های بدنسازی است که با هدف تقویت استقامت بدن و بهبود عملکرد عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سالیان اخیر این مکمل در بین نوجوانان نیز محبوبیت یافته است. اما برخی بر این باورند که مصرف کراتین در افراد زیر 18 سال عوارض دارد.

اگر دوست دارید بدانید عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال چیست، در این مقاله تمام عوارض مصرف کراتین برای افراد زیر 18 سال را توضیح داده‌ایم. با مطالعه این مطلب می‌توانید به تمامی سوالات خود پاسخ دهید.

عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال

طبق اعلام موسسه آمریکایی Academy of Pediatrics تحقیقات محدودی در رابطه با عوارض کراتین برای افراد زیر 18 سال انجام شده است. با این وجود برخی از متخصصان بر این باورند که مصرف کراتین ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

افزایش وزن

کراتین می‌تواند باعث افزایش وزن شود، زیرا آب را در عضلات ذخیره می‌کند. این افزایش وزن معمولا خفیف است و پس از قطع مصرف کراتین از بین می‌رود. به همین دلیل بیشتر افراد این عارضه را زیاد جدی نمی‌گیرند. بسیاری از کسانی که از لاغری یا کمبود وزن رنج می‌برند، سعی دارند با استفاده از این مکمل وزن خود را بالا ببرند و معمولا موفق هم خواهند شد. در واقع می‌توان گفت مصرف این مکمل در کنار ورزش جدی می‌تواند به حجم‌گیری و عضله سازی بسیار کمک کند.

نفخ

کراتین می‌تواند باعث نفخ شود. این عوارض جانبی بیشتر زمانی دیده می‌شود که فرد در مصرف این مکمل زیاده‌روی کرده باشد. بنابراین اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، بهتر است از مصرف این مکمل خودداری کنید.

مشکلات گوارشی

کراتین می‌تواند باعث برخی از مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه شود. اگر پس از مصرف این مکمل یکی از عوارض نام برده را تجربه کردید، بهتر است این موضوع را حتما با پزشک در میان بگذارید.

تاخیر در بلوغ جنسی

برخی از متخصصان بر این باورند که مصرف مکمل کراتین در افراد زیر ۱۸ سال می‌تواند باعث تاخیر بلوغ جنسی فرد شود.

تشنج

در موارد خیلی نادر مصرف کراتین می‌تواند باعث تشنج فرد مصرف کننده باشد.

سردرد

یکی از مهم‌ترین عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال که در صورت مصرف بیش از اندازه این مکمل دیده می‌شود، احساس سردرد یا سرگیجه است.

ریزش مو

تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف کراتین در افراد زیر ۱۸ سال ممکن است موجب ریزش مو شود. بنابراین اگر پس از مصرف این مکمل ریزش را تجربه کردید، مطمئن باشید که این عارضه بر اثر مصرف این نوع مکمل است.

آسیب به کلیه

در صورت مصرف بیش از حد مکمل کراتین ممکن است کلیه‌ها عوارض جدی را تجربه کنند. به همین دلیل گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوارض کراتین برای افراد زیر ۱۸ سال ایجاد اختلال در عملکرد کلیه‌ها است‌.

آیا مصرف مکمل کراتین در بین نوجوانان رایج است؟

بله مصرف مکمل کراتین در بین نوجوانان رایج است. طبق یک مطالعه در سال 2020، حدود 10 درصد از نوجوانان در ایالات متحده مکمل کراتین مصرف می‌کنند. این درصد در بین نوجوانانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، بیشتر است. جالب است بدانید که میزان مصرف این مکمل در سراسر جهان بسیار بیشتر است.

دلایل مختلفی برای مصرف مکمل کراتین توسط نوجوانان وجود دارد. برخی از نوجوانان معتقدند که کراتین به آنها کمک می‌کند تا عضلات بیشتری بسازند و عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند. برخی دیگر نیز از کراتین برای افزایش انرژی و کاهش خستگی استفاده می‌کنند.

با این حال، مصرف مکمل کراتین توسط نوجوانان بدون مشورت با پزشک یا متخصصان مربوطه توصیه نمی‌شود. چرا که مطالعات در مورد اثرات طولانی مدت کراتین در نوجوانان محدود است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کراتین ممکن است عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد اینکه کراتین ممکن است بر رشد و نمو نوجوانان تاثیر بگذارد، وجود دارد.

راهکارهای کاهش عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال

نوجوانانی که قصد مصرف کراتین را دارند برای کاهش عوارض جانبی این مکمل بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • کراکتین را با آب فراوان مصرف کنید. جالب است بدانید کراتین می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود، بنابراین مهم است که آن را با آب فراوان مصرف کنید.
  • از مکمل‌های با کیفیت استفاده کنید. مکمل‌های با کیفیت در مجموعه‌های معتبر به فروش می‌رسند و توسط برندهای معتبر ساخته شده‌اند.
  • حتما دوز استاندارد را دنبال کنید. مصرف زیاد این مکمل می‌تواند عوارض جانبی زیادی به دنبال داشته باشد.
  • در کنار مصرف این مکمل یک برنامه ورزشی دقیق برای خود در نظر بگیرید. در غیر این صورت به نتیجه دلخواه دست نخواهید یافت.

بهترین مکمل کراتین

حالا که با عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال آشنا شدید، ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد مطرح شود که چاره چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که اگر نوجوان پس از اینکه با عوارض جانبی مصرف کراتین آشنا شد، همچنان اصرار به مصرف این کراتین دارد، بهترین راهکار انتخاب بهترین کراتین به منظور کاهش عوارض است.

در واقع می‌توان گفت اگر شما بهترین و با کیفیت‌ترین کراتین‌ها را خریداری کنید، می‌توانید عوارض بیان شده را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

به طور کلی بهترین کراتین های بدنسازی در بازار ایران عبارت اند از:

  • پودر کراتین پی اچ دی
  • پودر کراتین مونوهیدرات ویوا پاور
  • پودر کراتین یوروویتال
  • پودر کراتین مونوهیدرات ژن استار
  • پودر سوپر کراتین کارن

توجه داشته باشید که خرید این مکمل‌ها حتما باید از مجموعه‌های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند، صورت گیرد تا از کیفیت محصول خریداری شده نهایت رضایت را داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی عوارض کراتین در افراد زیر 18 سال پرداختیم و گفتیم که مصرف این مکمل می‌تواند چه عوارضی را به دنبال داشته باشد. همچنین گفته شد که بهترین راهکار برای کاهش این عوارض استفاده از بهترین مکمل‌های ایرانی است.

اگر در پی کاهش عوارض جانبی مصرف مکمل کراتین هستید، انجام یک مجموعه معتبر برای خرید بسیار مهم و حائز اهمیت است. توصیه ما به شما خرید مکمل کراتین از داروخانه آنلاین بتادارو است:

https://betadarou.com/product-category/bodybuilding-supplement/کراتین-creatine/

این مجموعه بزرگترین داروخانه آنلاین شمال غرب کشور است و می‌تواند بهترین و با کیفیت‌ترین مکمل‌ها را با هزینه‌ای مناسب در اختیار شما قرار دهد. بنابراین شما از دورترین شهرها نیز می‌توانید مکمل مورد نیاز خود را از بتادارو به صورت اینترنتی خریداری کنید.