صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۶۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
خاطرات صادق طباطبایی: هنگام سخنرانیِ اردشیر زاهد، قطب‌زاده در حالی که به روی جایگاه پرید تا میکروفون را از دست زاهدی بگیرد، در بین راه عمدا و یا تصادفات با سماوری که در آن کنار قرار داشت برخورد کرد. با حمله‌ی او به زاهدی و نواختن یک سیلی به گوش وی، مراسم به هم خورد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ«انتخاب»؛ در مراسم جشن نوروز سال ۴۰ که... پس از این دیدار و به دعوت سفارت شاهنشاهی در آمریکا – واشنگتن – برگزار شد، هنگام سخنرانیِ اردشیر زاهد، قطب‌زاده در حالی که به روی جایگاه پرید تا میکروفون را از دست زاهدی بگیرد، در بین راه عمدا و یا تصادفات با سماوری که در آن کنار قرار داشت برخورد کرد. با حمله‌ی او به زاهدی و نواختن یک سیلی به گوش وی، مراسم به هم خورد و دیگر ایرانیانی که در گوشه و کنار سالن جای گرفته بودند با ماموران سفارت درگیر شدند. به درخواست زاهدی از پلیس، قطب‌زاده و فاطمی بازداشت شدند و گذرنامه‌ی آن‌ها توسط سفارت باطل گردید. در نتیجه پلیس حکم اخراج آنان را صادر کرد. بعدها معلوم شد که «انجمن دوستان آمریکایی خاورمیانه» در صدور حکم اخراج این دو دانشجوی نیز دخالت داشته است. بلافاصله دستجات مختلف دانشجویی و واحدهای مختلف سازمان در آمریکا به عنوان اعتراض به حکم اخراج دو فرد یادشده دست به اعتراضات گسترده زدند. گستردگی اعتراض‌ها و تظاهرات دانشجویی به اروپا نیز سرایت کرد و در شهرهای مختلف اروپا، واحدها و تشکل‌ها و دسته‌جات دانشجویی در مقابل سفارت ایران به تظاهرات پرداختند.

در آمریکا سناتور هاریسون ویلیامز که با علی‌محمد فاطمی آشنایی قبلی داشت، از رابرت کندی (دادستان کل ایالات متحده) می‌خواهد تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قضایی، حکم اخراج را به تعویق انداخت.

اعلام حمایت شاخه‌ی جبهه‌ی ملی دانشجویان دانشگاه تهران از اعتراضات دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا، در واقع زمینه‌های اولیه‌ي تاسیس یک سازمان جهانی از دانشجویان ایرانی با همان اتحادیه‌ی ملی را فراهم ساخت.

 

منبع: صادق طباطبایی، «خاطرات سیاسی اجتماعی (۱)؛ جنبش دانشجویی ایران»، تهران: موسسه چاپ و نشر عروج، چاپ سوم، ۱۳۹۲، صص ۱۷۳-۱۷۴.