صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۴۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛
خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [اسحاق]جهانگیرى، [وزیر معادن و فلزات]آمد. گفت، آقاى [سیدمحمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]، گاهى صحبت از کناره‌گیرى مى‌کند و از ستاد اقتصادی اش هم گله دارد و زود عصبانى مى‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [اسحاق] جهانگيرى، [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش وضع صنايع وزارت معادن و فلزات را داد. در فولاد نزديك 15 درصد اُفت توليد و اُفت صادرات و ارزان‌شدن قيمت‌هاى جهانى داشته‌اند، ولى در مس و آلومينيوم، وضع توليد خوب است. فولاد آلياژى يزد، به زودى فعال مى‌شود و با ممنوع كردن واردات فلزات از شمال، قيمت محصولات فولاد در داخل بالا رفته است.

گفت، آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، گاهى صحبت از كناره‌گيرى مى‌كند و از ستاد اقتصادي‌اش هم گله دارد و زود عصبانى مى‌شود. در مورد انتخابات شوراها گفت، [حزب] كارگزاران [سازندگی]، در سطح مراكز استان فعال خواهند بود و مجمع روحانيون مبارز، در انتخابات مجلس خبرگان، از كارگزاران گله‌مند شدند.

آقاى [عباس] محتاج، فرمانده نداجا [= نیروی دریایی ارتش] آمد. درخواست كرد كه در مراسم روز نيروى دريايى شركت كنم و از وجود سازمان‌هاى مكرر و موازى در ارتش و سپاه و هرز رفتن نيروها و فاصله زياد بين فرماندهى‌كل با نيروهاى در صف، با وجود مراكز تصميم‌گيرى متعدد ميانه، انتقاد داشت و آن را مايه كم‌بازدهى نيروها مى‌داند و از كم شدن بودجه نيروها و مشكلات ناشى از آن و توقف توسعه و بازسازى نگران است. راجع به عبور كشتى‌هاى حامل نفت قاچاق عراقى از آب‌هاى ايران كه باعث تبليغات منفى آمريكايى‌ها عليه ايران شده، چاره‌جويى‌كرد و گفت، در اين هفته 15 فروند را توقيف‌كرده‌ايم. گويا از هر تُن، بابت حق ترانزيت دبيرخانه شوراى عالي امنيت ملى 35 دلار و پانزده دلار هم هزينه‌هاى ديگر مي‌گيرند. وضع زيردريايى‌ها و پايگاه چابهار و موشك‌های سی- 802 را توضيح داد.

عصر آقاى [مهدی] صفري، سفيرمان در روسيه آمد. از آمادگى روس‌ها، براى همكارى بيشتر و ضعف عملكرد ما در جذب تكنولوژي‌هاى حساس گفت و از تنگ‌نظرى دفتر ریيس‌جمهور و وزارت امورخارجه گلايه داشت و گفت، ریيس مجلس روسيه در مراجعت از ايران، در مورد ملاقات با من، اظهار رضايت كرده و گفت، منتظر سفر من به روسيه‌اند و با وضع و نيازهاي روس‌ها، مى‌توانيم كالاهاى زيادى به آنجا صادركنيم، ولي از اين امكان استفاده نمى‌شود.

آقايان [سیدرضا نيرى]، [محمدحسن] طريقت [منفرد] و حسينى از كميته امداد امام آمدند. گزارش‌كار دادند؛ حدود 200 ميليارد تومان، بودجه دولتى و 40 ميليارد تومان، كمك مردمى دارند. گفتند، با اجراى سيستم ارجاع - رجوع به پزشک عمومى، در صورت تأیید او، رجوع به پزشک متخصص كه در كشورهاى پيشرفته مرسوم است- هزينه بيمه افراد تحت پوشش را پايين‎ آورده‌اند. حدود پنج ميليون نفر، تحت پوشش بيمه كميته امداد دارند و هزينه‌هاى بالاسرى آنها، نسبت به بيمه دولتى، خيلى كمتر است. گفتند، مشكل فروش فرش‌هاى [دستباف] كميته را دارند و بخشى از اعتبارات‌شان را دولت نداده و به خاطر ارتقا و جهش اعتبارات‌شان در دوران رياست‌جمهورى من، تشكركردند.

شب میهمان رهبرى بودم. دربارة انتخابات شوراها مذاكره كرديم. از دو جهت مايه نگرانى است: 1 - اختلافات دوران انتخابات 2- احتمال به وجود آمدن مصوبات مزاحم امور اجرایى. دربارة سفر فرداى من به خوزستان و نيز احتمال حمله آمريكا به عراق، بحث شد؛ احتمال حمله كم هست. ايشان از حذف [آلفونس] داماتو و [نیوت] گینگريج، با انتخابات آمريكا، اظهار خوشحالى‌كردند؛ اين دو نفر مخالف ايران‌اند. در مورد حزب صحبت شد، ايشان گفتند، با تشكيل حزب بزرگ، داراى سياست و سازنده افكار عمومى، موافقت دارند و به آقاى دكتر [حسن] روحانى هم گفته‌اند كه خوب است، شركت در حزب استقلال را بپذيرد.