پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دیجیاتو: اینتربرند (Interbrand) با ارزشترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد. در ارزیابی امسال سه غول بزرگ دنیای فناوری یعنی اپل، آمازون و مایکروسافت سه رتبه نخست را از آن خود کردهاند. اما از بین خودروسازان دو برند توانستهاند رتبه زیر ده را کسب کنند که عبارتند از تویوتا و مرسدس بنز. با این حساب باید گفت تویوتا باز هم به عنوان باارزشترین برند خودروساز دنیا دست یافته است.
ارزش این برند پرطرفدار ژاپنی که در رتبه هفتم ایستاده، ۵۴.۱ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در مقایسه با ارزیابی سال قبل ۵ درصد رشد دارد. ارزش مرسدس بنز هم ۵۰.۸ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم در مقایسه با ارزیابی سال قبل ۳ درصد رشد کرده است. برند اشتوتگارتی پس از تویوتا در رتبه هشتم حضور دارد.
از میان سایر خودروسازان بامو با ارزش تخمینی ۴۱.۶ میلیارد دلار به رتبه سیزدهم رسیده؛ تسلا هم با ارزش ۳۶.۲ میلیارد دلاری درست پس از بامو در جایگاه چهاردهم ایستاده است.
اما وقتی صحبت از رشد باشد، این تسلا است که همه را پشت سر گذاشته؛ این برند نوپا با ۱۸۴ درصد، بیشترین رشد را در بین صد برند برتر داشته و از این نظر بسیار جلوتر از تمامی برندهای دیگر است. برای اینکه درک بهتری از میزان رشد تسلا داشته باشید، باید گفت پیپل و ادوبی با ۳۶ درصد بطور مشترک در رتبه دوم ایستادهاند!
بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که مبنای ارزشگذاری برندها از سوی موسسات بعضا بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال در ارزیابی موسسه BrandZ تسلا با ۴۲.۶ میلیارد دلار، به عنوان باارزشترین برند دنیا شناخته شده؛ همچنین این موسسه میزان رشد ارزش تسلا را ۲۷۵ درصد محاسبه کرده است. این موسسه تویوتا را با ۲۶.۹ میلیارد دلار ارزش، دومین برند خودروساز دنیا برگزیده، جالب اینکه بر اساس دادههای این موسسه ارزش تویوتا در سال ۲۰۲۱ پنج درصد افت کرده است.
در هر حال آنچه واضح است اینست که تسلا رشدی انفجاری دارد و اگر به همین ترتیب ادامه دهد، آینده برای آن بسیار روشن خواهد بود.