صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۳۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛
خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محمدرضا]عباسی‌فرد، [معاون اجرایی قوه قضاییه]آمد. به خاطر حمایت‌ها در مورد اتهاماتى‌که به ایشان واردکرده بودند، تشکرکرد و از آقاى [احمد]جنتى، به خاطر بهانه‌گیرى در امتحان مجدد، بعد از قبولى در امتحانات مجلس خبرگان و رد دستورى در امتحانات شفاهى و نیز تصمیم امتحان مجدد در انتخابات جارى، شکایت نمود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [محمدهادی] عبدخدایى، سفيرمان در واتيكان آمد. توضيحاتى از تشكيلات و سيستم‌ تصميم‌گيرى كاتوليك‌ها و وضع زندگى شخصى پاپ و كاردينال‌ها و كشيش‌ها و راهبه‌ها، از لحاظ ترك ازدواج و مقطوع‌النسل بودن و... داد و پيشنهادهایی در مورد كيفيت تبليغ در محيط مسيحى‌ها داشت و از تأثير خوب سفر فاطى و سخنراني‌اش در همايش‌آنها گفت.

آقاى [محمدرضا] عباسی‌فرد، [معاون اجرایی قوه قضاییه] آمد. به خاطر حمايت‌ها در مورد اتهاماتى‌كه به ايشان واردكرده بودند، تشكركرد و از آقاى [احمد] جنتى، به خاطر بهانه‌گيرى در امتحان مجدد، بعد از قبولى در امتحانات مجلس خبرگان و رد دستورى در امتحانات شفاهى و نيز تصميم امتحان مجدد در انتخابات جارى، شكايت نمود و گفت، از طرف آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه]، مأمور است‌كه براى تسريع در دادگاه تجديدنظر آقاي [غلامحسین] كرباسچى، [شهردار تهران]، با آقاى [کاظم] صديقى، [رییس محاکم عمومی تهران] صحبت‌ كند. من به ايشان توصيه‌ كردم‌ كه به دادگاه مستقل و غيرسياسى ارجاع شود.

اخوى‌محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. خواست، براى‌جلوگيرى از خراب‌شدن بيشتر اوضاع كشور، دخالت‌ كنم و گفت، آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، قدرت تصميم‌ گيرى ندارد و كارها معطل مانده و گفت، سفر ايشان به قزوين، خوب انجام نشد؛ تعداد كمى از مردم استقبال كردند و آقاى خاتمى هم جز يك طرح، به طرح‌هاى آماده افتتاح، سرى نزد. عصر آقاى [ابراهیم] امينى، [رییس‌ دبيرخانه مجلس‌ خبرگان]، از قم تلفن‌كرد و خواست از مجلس‌ خبرگان در مقابل موج انتقادات دفاع‌كنم.گفتم، دبيرخانه هم بيانيه و جواب بدهد.

آقاى [برهان‌الدین] ربانى، ریيس‌جمهور افغانستان آمد. از سفر به آفريقاى‌جنوبى و تركيه و مذاكراتش با وزراى خارجه عربستان سعودی، پاكستان، نخست‌وزير هند و ریيس‌جمهور تركيه گفت؛ از دست پاكستان، خيلى ناراحت است و نيز از عربستان، به خاطر حمايت از طالبان و از ايران تشكركرد و خواست‌ كه براى مسلح شدن افغانى‌هاى داوطلب موجود در ايران و رفتن براى‌گرفتن هرات‌كمك‌كنم؛ هنوز اميدوار است‌كه وضع‌گذشته را بازيابد. آقاى [علاءالدین] بروجردى، [نماینده ویژه ایران در امور افغانستان] و آقاى [غلامرضا] حدادى، [سفیر ایران در افغانستان]، از روى نقشه، در مورد موقعيت نيروهاى جبهه متحد طالبان و راه‌هاى كمك و امكاناتى كه از روسيه گرفته‌اند، توضيح دادند.

آقاى [محمدمهدی] آخوندزاده، سفيرمان در پاكستان آمد. از بحران اقتصادى و سياسى پاكستان و احتمال سقوط دولت نوازشريف و تمايل پاكستانى‌ها براى دوستى با ايران، گزارشى داد و تذكر داد كه جنگ ايران با طالبان، به مصلحت نيست. آقاى [محمدهادی] عبدخدايى، [سفیر ایران در واتیکان] هم امروز صبح، همين تذكر را داد و از من خواست، همان‌گونه که در جنگ نفت [آمریکا و عراق]، ايران را از خطر بزرگى نجات دادى، امروز هم مواظبت‌كن‌كه ايران درگير جنگ نشود. شب به خانه آمدم. عفت، از مشكلات زندگى و بیماری [خانم عزت‌الشریعه مدرس مطلق]، همسر شهيد [سیدمحمد] بهشتى گفت.