صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۳۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛
خاطرات آیت الله هاشمی: شب میهمان آيت‌الله خامنه‌اى بودم. حال‌شان خوب است و طبيعى شده. درباره هزينه انتخابات خبرگان براى جامعه روحانيت مبارز صحبت شد؛ ايشان حاضر نيست كمك كند. درباره نحوه ابلاغ مصوبات سياست كلى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بحث شد و ناتمام ماند. درباره تهاجم به آقايان نورى و مهاجرانی گفتند، به [وزارت] اطلاعات و ناجا[= نیروی انتظامی]، گفته‌اند كه پيگيرى‌ كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

امروز عمده عناوين روزنامه‌ها را مسأله كتك خوردن آقايان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى تشكيل داده و بهره‌بردارى زيادى، براى تبليغ خود و تخريب جناح مقابل مى‌كنند. دكتر [مصطفی] معين، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد. از مشكلات مالى، سياسى و ادارى دانشگاه‌ها گفت و از دكتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] و دكتر [علی] عباسپور، [رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس]، گله داشت و پيشنهاد تعويض دكتر جاسبى را داد كه نپذيرفتم، ولى‌ گفتم، توصيه به همكارى مى‌كنم؛ دكتر جاسبى هم گله زيادى از او دارد.

آقاى ناصر نورى آمد و پيش‌نويس طرح قانونى اصلاح قانون دادگاه‌هاى عام را آورد. به آقاى حسين مرعشى، [نماینده کرمان] دادم كه در مجلس از آن استفاده كنند. توضيحاتى در مورد رساله دكتراى خودش داد كه براى پايان تحصيل رشته تحصيلى ترددي خود در انگلستان نوشته و استفاده‌اى كه از استاد موجود در انگليس براى تحقيق برده است.

آقاى [غلامرضا] فروزش، [وزیر سابق جهادسازندگی] آمد. از عدم كارآيى دولت اظهارنگرانى‌كرد و مواردى از ضعف عمل در جهادسازندگى، منجمله‌كم‌شدن توليد مرغ و تخم‌مرغ كه قيمت‌ها را در مدت يك سال، دو برابر كرده و نيز از تضعيف موقعيت رهبرى اظهار ناراحتى‌كرد و براى پذيرش پُست سفارت ايران در برزيل مشورت كردكه تأييد كردم.

عصر آقاى [غلامرضا] حدادى، سفيرمان در افغانستان آمد. گزارش وضع آنجا را داد و پيشنهادهایی براى جلوگيرى از شرارت طالبان و آمادگى روسيه و تاجيكستان و اُزبكستان در اين خصوص داشت و گفت، تقريباً اطمينان دارند كه ديپلمات‌هاى ما در مزارشريف، شهيد شده‌اند.

خانواده‌هاى ديپلمات‌هايمان در مزارشريف آمدند. در مورد سرنوشت آنها اظهارناراحتى شديد نمودند. برادر آقاى [محمود] صارمی، خبرنگار [خبرگزاری ایرنا در افغانستان]، به نمايندگى از آنها متنى را خواند و سؤالات زيادى مطرح كرد و اشكالات كار وزارت امورخارجه، سفير و شوراى عالى امنيت ملى را گفت. من هم صحبت‌كردم و آنها را دلدارى دادم، ولى خيلى براى آنها متأثر شدم. اشاره‌اى به احتمال شهادت آنها نكردم و خبر سلامت و حيات آنها را ندادم.

آقاى حسين مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. خبر از تأمين وام براى شركت تعاونى پسته رفسنجان داد. قصد سفر به عربستان را دارد. خواست، شخصاً دربارة تهاجم به آقايان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى، موضع بگيرم. توضيحاتى دربارة ملاقات جمعى از وزرا با آقاى خاتمى و رهبرى در اين باره و ناراحت شدن‌شان از جواب رهبرى را داد و نيز در مورد لايحه متمم بودجه دولت و در مورد نامزدان مجلس خبرگان مشورت كرد.

شب میهمان آيت‌الله خامنه‌اى بودم. حال‌شان خوب است و طبيعى شده. درباره هزينه انتخابات خبرگان براى جامعه روحانيت مبارز صحبت شد؛ ايشان حاضر نيست كمك كند. درباره نحوه ابلاغ مصوبات سياست كلى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بحث شد و ناتمام ماند. درباره تهاجم به آقايان نورى و مهاجرانی گفتند، به [وزارت] اطلاعات و ناجا[= نیروی انتظامی]، گفته‌اند كه پيگيرى‌ كنند؛ جريان ملاقات وزرا با ايشان در اين خصوص را تعريف كردند و اينكه در جواب آنها، ضمن محكوم‌كردن كار مهاجمان، از اظهارات آقايان نورى و مهاجرانى هم اظهار عدم‌ رضايت‌ كرده‌اند و آن را تحريك‌آميز مى‌دانند. درباره استقراض از بانك مركزى، بى‌اطلاع بودند، اما موافق نيستند. قرار شد توضيح بخواهند. در مورد مجلس خبرگان، موافق ايستادگى شوراى نگهبان بر موضع قانونى هستند.