صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۳۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛
خاطرات آیت الله هاشمی: به دفترم رفتم. تا شب كارها را انجام دادم و بولتن‌ها را خواندم. آقاى [محمد] امامى كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد. از احتمال شروع جنگ با طالبان، اظهار نگرانى كرد. گفتم، رهبرى و ریيس‌جمهور، مخالف‌اند و جنگى نخواهد شد و اثر مانور نظامى و تهديد، اين شده كه نيروهاى طالبان، در غرب افغانستان متمركز شوند و فشار از روى شيعه و مخالفان ديگر كم شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

صبح براى بازديد از پژوهشگاه نفت، از منزل به محل پالايشگاه تهران رفتيم. محسن هم همراه بود. آقايان [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، [علی] وكيلى، [رییس پژوهشگاه صنعت نفت] و [محمدرضا] نعمت‌زاده، [معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی] بودند. پس از توجيه و ارایه فيلم، از بخش‌هاى مختلف آزمايشگاه‌ها و ابزار و محصولات تحقيقات بازديدكرديم. حدود 600 نفر كارمند دارد كه نيمى از آنها علمى و فنى‌اند و 17 دانشجو پذيرفته‌اند و كارها به ثمر رسيده و ده‌ها كار در دست تحقيق دارند و بسيارى از كارها با اينكه از مرحله پایلوت گذشته، به صنعت و توليد انبوه نرفته است. در پايان، آقاى زنگنه هم گزارشى داد و خيرمقدم گفت و من در اهميت كار مركز صحبت كردم و بر تقويت نيروهاى تخصصى و ابزارها و ارتباط با مراكز پيشرفته جهانى و به توليد رساندن طرح‌ها تأكيد كردم.

به دفترم رفتم. تا شب كارها را انجام دادم و بولتن‌ها را خواندم. آقاى [محمد] امامى كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد. از احتمال شروع جنگ با طالبان، اظهار نگرانى كرد. گفتم، رهبرى و ریيس‌جمهور، مخالف‌اند و جنگى نخواهد شد و اثر مانور نظامى و تهديد، اين شده كه نيروهاى طالبان، در غرب افغانستان متمركز شوند و فشار از روى شيعه و مخالفان ديگر كم شود. بحث به وضع عمومى‌كشيد و هر دو از تضعيف موقعيت رهبرى، اظهار ناراحتى‌كرديم و نيز از حاكميت شعار و رياكارى بر دولت و نپرداختن به كارهاى اساسى در مورد مجلس خبرگان گفت. امروز در جلسه شوراى نگهبان، مقرر شده كه با نامزدشدن زنان مخالفت نشود، با اينكه چند نفر مخالف بوده‌اند. خبر رسيد، تاكنون دو نفر زن، اسم نوشته‌اند.

شب به خانه آمدم. مهدى از سفر به ليبى و مذاكره براى گرفتن طرح احداث راه‌آهن گفت و اينكه آقاى [معمر] قذافى، [رهبر لیبی]، پژمرده بوده و به خاطر آسيب‌ديدن پايش [در ورزش]، روى ويلچر بوده و نگران آثار سوء تحويل دو متهم در مسأله [بمب‌گذاری در هواپیما و سقوط آن در] لاكربى به دادگاه هستند.

در گزارش‌ها، تشكيل اجلاس غيرمتعهدها در آفريقاى جنوبى و نيز مسايل روسيه و سرايت بحران اقتصادى به شرق و غرب و بى‌نتيجه بودن سفر آقاى [بیل] كلينتون از اين جهت و تظاهرات عليه او در مسكو و نيز آزمايش موشك بالستيك دو مرحله‌اى كره شمالى، مورد توجه است.