صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛
خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى روحانى گفت، در مقر نظامى‌مان در خراسان، دستگاه شنود گذاشته بودند که در افغانستان می‌شنیده‌اند و اسرار نظامى را کشف کرده بودند. بعد از کشف آن، سریعاً جایگزین شده است. درباره نحوه عکس‌العمل ما در مقابل پیشنهاد مُلا [محمد]عمر، [رهبر طالبان]، در خصوص دخالت سازمان ملل، براى روشن‌شدن سرنوشت دیپلمات‌هاى ایران و عکس‌العمل احتمالى مذاکره‌کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی] آمد. براى ثبت‌نام در مجلس خبرگان، مشورت‌ كرد. مايل نيست در امتحان عمومى شوراى نگهبان شركت‌ كند و خواسته است قبل از ثبت‌نام، امتحان شود؛ اگر قبول است، ثبت نام كند، يا از روى يادداشت‌هاى درس آيت‌الله داماد ‌كه دارد، نظر بدهند. قرار شد بررسى‌كنيم.

راجع به مسایل افغانستان گفت، سرهنگ [الله‌مدد] شاهسوند كه در كنسولگرى ما در مزارشريف بوده و با زحمت خود را به ايران رسانده، مى‌گويد طالبان همه را به زيرزمين بردند و با شليك گلوله شهيد كردند. او خودش را به زمين انداخته و به مُردن زده و به پايش تیر خورده، بعداً بيرون آمده. يك نفر ديگر هم زنده و مجروح بوده كه تلاش او براى نجاتش بى‌اثر مانده. خودش از كنسولگرى بيرون آمده و راننده شيعه افغانى‌كنسولگرى، او را به منزلش برده و سپس همراه خانواده او، با لباس افغانى به ايران آمده‌اند و احتمالاً فرد دوم هم زنده باشد.

آقاى روحانى گفت، در مقر نظامى‌مان در خراسان، دستگاه شنود گذاشته بودند كه در افغانستان مي‌شنيده‌اند و اسرار نظامى را كشف كرده بودند. بعد از كشف آن، سريعاً جايگزين شده است. درباره نحوه عكس‌العمل ما در مقابل پيشنهاد مُلا [محمد] عمر، [رهبر طالبان]، در خصوص دخالت سازمان ملل، براى روشن‌شدن سرنوشت ديپلمات‌هاى ايران و عكس‌العمل احتمالى مذاكره‌كرديم.

آقاى [احمد] جنتى، [دبیر شورای نگهبان]، در مورد شركت خانم‌ها در مجلس خبرگان نظر مخالف دارد و نامه نوشته، هيأت ریيسه خبرگان بگويند، مصوبه خبرگان منصرف از زنان است و گفت، آقاى [لطف‌الله] صافى‌گلپايگانى مخالفت دارد؛ گفتم مصلحت نيست. اولاً كه زن‌ها مشمول قانون‌اند، اگر شرط را دارا باشند. ثانياً اگر بناست نظرى داده شود، مجلس خبرگان مى‌تواند نظر بدهد و نه هيأت‌ریيسه و ثالثاً محروم‌كردن زنان، مصلحت نيست و ضرر دارد و حريفان هم سوءاستفاده مى‌كنند. گفت که آقايان [سیدمحمد] خاتمى و [حسن] روحانى هم بايد امتحان بدهند و گفت، نظر رهبرى هم با نظر مجمل‌بودن مصوبه خبرگان در مورد زنان، مخالف نيست.

آقاى [حسن] نوراللهى، از طلاب قديم كرماني آمد. با تشريح وضع زندگي‌اش، براى اداى قرض ساختن منزلش، استمداد كرد. مدتى در مدرسه حجتيه هم‌حجره بوديم. آقاى [سیدحسن] طاهرى خرم‌آبادى، [نماینده مجلس خبرگان] آمد. اظهار تمايل‌ كرد، به جاى نامزدشدن از خرم‌آباد از تهران نامزد شود و با محروم‌ كردن زن‌ها از نامزدى و نيز نصب سران سه قوه در خبرگان از طرف رهبرى، اظهار مخالفت‌كرد و خواست براى نامزد شدن او از تهران، كمك كنم.

عصر آقاى [سیف‌الله] نورايى و فرزندش آمدند. براى فرزندش وام خواست. فرزندش مجروح جنگى است و مهندس است و متأسفانه بيكار. آقاى [امیر] تهرانى، معاون [پارلمانی] وزارت اطلاعات آمد. از مشكلات وزارت و عدم تسلط آقاى دُرّى [نجف‌آبادی] گفت و از صرف وقت آقاى دُرّى در سخنرانى‌ها و سفرها انتقاد داشت. من هم از بى‌تحركى در مسایل امنيتى گفتم.گزارشي از مسأله ترور شهيد [اسدالله] لاجوردى و دستگيرى يك قاتل و مرگ ديگرى داد.

آقاى [علاءالدین] بروجردى، [نماینده ویژه در امور افغانستان] آمد. از وضع انفعالى وزارت امور خارجه و شوراى عالى امنيت ملى در مورد افغانستان و عدم آمادگى ستادكل [نیروهای مسلح] در اقدام مناسب، انتقاد داشت و گفت، دستور صريح [آقای سیدکمال خرازی]، وزير امور خارجه بود كه ديپلمات‌ها در مزارشريف بمانند و اكنون رسانه‌ها از او انتقاد مى‌كنند كه چرا مانده‌اند و او نمى‌خواهد وزارت امورخارجه را زير سؤال ببرد.

[آقای بیل کلینتون]، ریيس‌جمهور آمريكا، براى تقويت آقاى [بوریس] يلتسين، امروز به روسيه رفته و در محافل ناظر مطرح است كه دو ریيس‌جمهور متزلزل در امر قدرت، مى‌خواهند يكديگر را تقويت كنند. با بحران اقتصادى روسيه، امروز اكثر بورس‌هاى مهم غرب، دچار تزلزل و سقوط شده‌اند.