صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۴۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷
آنتونی لواندوفسکی ادعا می‌کند که خودروی خودران ساخت استارتاپ جدید او، نقطه‌ی عطفی برای فناوری خودران است؛ لواندوفسکی با استفاده از آخرین فناوری خودران در تویوتا پریوس از سانفرانسیسکو تا نیویورک را به‌صورت کاملاً خودران پیمود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنتونی لواندوفسکی ادعا می‌کند که خودروی خودران ساخت استارتاپ جدید او، نقطه‌ی عطفی برای فناوری خودران است؛ لواندوفسکی با استفاده از آخرین فناوری خودران در تویوتا پریوس از سانفرانسیسکو تا نیویورک را به‌صورت کاملاً خودران پیمود.

 

اگر نام آنتونی لواندوفسکی برایتان آشنا به نظر می‌رسد، به این دلیل است که او برای مدتی به‌خاطر دعوای حقوقی ویمو (پروژه خودران گوگل و آلفابت) و اوبر در مرکز توجه قرار داشت. ویمو کارمند سابق خود را به سرقت اسرار تجاری و تشکیل شرکت تولید کامیون خودران اتو (Otto) متهم کرد. در ادامه اوبر این استارتاپ را تصاحب کرد و اسرار تجاری ویمو را به آن بازگرداند. ویمو و اوبر پیش از آنکه لواندوفسکی برای شهادت در دادگاه حاضر شود، اختلاف را فیصله دادند و پرونده مختومه اعلام شد. 

هم‌اکنون لواندوفسکی روی استارتاپ جدیدی به نام Pronto.AI کار می‌کند. این شرکت به‌تازگی فناوری خودران خود را به نام کو-پایلوت (Co-Pilot) روی تویوتا پریوس توسعه داده است. تویوتا پریوس خودران Pronto.AI توانست مدتی پیش مسیر ۴۹۸۷ کیلومتری بین پل گلدن‌گیت سان فرانسیسکو تا پل جورج واشینگتن در نیویورک را بدون ایجاد هیچ مشکلی طی کند. طبق گزارش گاردین، مهندس جنجالی سابق ویمو در سفری ۳ روزه تویوتا پریوس خودران را بدون هیچ مداخله‌ای از ساحل غربی تا ساحل شرقی ایالات متحده هدایت کرد. در این سفر لواندوفسکی تنها در صندلی راننده نشسته بود و این کار را تنها برای اطمینان از رفتار خودروی خودران و جلوگیری از تصادف انجام داد. 

مقاله‌های مرتبط:

  • شرکت یاندکس سال آینده خودروی خودران عرضه می‌کند
  • خودروی خودران نورو برای تحویل مواد غذایی در آریزونا، عملیاتی می‌شود

لواندوفسکی می‌گوید که پیش از این دو بار دیگر برای انجام سفر جاده‌ای بین شهرهای ایالات متحده تلاش کرده است، اما به‌دلیل مشکلاتی نتوانست به اهداف خود دست یابد. در اولین سفر به‌دلیل وزش باد شدید، خودرو  از حالت خودران خارج شد. در سفر دوم نیز درحالی‌که با سرعت کمی در نوادا حرکت می‌کرد، به‌دلیل سرعت بالاتر خودروهای موجود در مسیر مشکل ایجاد شد. شرکت لواندوفسکی در ادامه نرم‌افزار خودروی خودران را تغییر داد تا سیستم بتواند با سرعت بیشتری به رانندگی بپردازد. 

این مهندس می‌گوید که عامل کلیدی موفقیت سیستم‌های خودران در رانندگی، نرم‌افزار آن است. Pronto.AI مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر از لیدار استفاده نمی‌کند. این شرکت در عوض از سیستمی با ۶ دوربین فیلمبرداری در جلو، عقب و طرفین استفاده می‌کند. دوربینی هم حرکات سرنشین (راننده ناظر) را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که او به جاده توجه دارد. تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌ها به رایانه‌ای قدرتمند در صندوق عقب منتقل می‌شود که از دو شبکه عصبی برای پردازش حجم عظیمی از داده‌ها استفاده می‌کند. 

یکی از شبکه‌های عصبی قادر است که علائم راهنمایی، موانع و علامت‌گذاری خطوط جاده را تشخیص دهد. دومین شبکه عصبی نیز درواقع اطلاعات را دریافت می‌کند و کنترل خودروی خودران را بر عهده دارد که از آن جمله می‌توان به کنترل دریچه گاز، ترمز و فرمان اشاره کرد. بااین‌حال سیستم خودران Pronto.AI فعلاً فقط در بزرگراه کار می‌کند و برای رانندگی در خیابان‌های شهر برنامه‌ریزی نشده است. این شرکت فناوری خودران کو-پایلوت را در سطح ۲ خودمختاری قرار می‌دهد.

هم‌اکنون Pronto.AI قصد ندارد که بازار خودروهای سواری را هدف قرار دهد یا حتی آزمایش‌های بعدی خود را روی این خودروها انجام دهد. در عوض کو-پایلوت برای شرکت‌های سازنده کامیون‌های تجاری طراحی می‌شود تا به‌عنوان شبکه‌ ایمنی برای رانندگان کامیون‌های سنگین کلاس ۸ انجام وظیفه کند. لواندوفسکی می‌گوید که این سیستم می‌تواند پایه‌ای برای سیستم‌های ایمنی پیشرفته راننده در آینده نزدیک باشد.