دفتر ایت الله مکارم شیرازی درباره یک فتوا توضیحی منتشر کرد.
توضیح شفقنا: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع نواندیش و متفکری است که فتاوی ایشان در موارد بسیاری راه گشا و گره گشا بوده است.
در مورد ترمیم بکارت نیز ایشان چند فتوا صادر کرده اند که هر کدام از منظر حقوق انسان و رعایت آبرو و مصلحت مسلمان حائز اهمیت بسیار است. در مورد اخیر نیز شفقنا همچون بسیاری دیگر از فتاوای معظم له، عینا فتوای ایشان را از سایت ایشان نقل کرده بود. اما بعد به هر دلیل آن پرسش و پاسح از سایت معظم له بدون هرگونه توضیح حذف شد و فتوای تازه ای با پرسش و پاسخ تازه منتشر شد که البته تا این لحظه در ردیف استفتائات سایت ایشان قرار نگرفته است.
آیت الله مکارم شیرازی فتاوای دیگری نیز در همین ارتباط دارند که در شفقنا منتشر شده است و دو فتوای دیگر حضرت آیت الله مکارم در خصوص ترمیم بکارت از این قرار است:
پاسخ: در فرض سؤال لازم نیست بگوید.
پاسخ: در صورتی که بر فرض بیان واقعیت، ضربه سنگین و فوق العاده ای بر او وارد می شود، می توان گواهی سلامت داد.
فتاوای مشابهی از حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی نیز صادر شده است:
استفتاء:ترمیم پرده بکارت دختر چه حکمی دارد؟ اگر از طریق زنا ازاله بکارت شده باشد، چگونه است؟ کمک مالی به دختری با شرایط فوق الذکر به قصد ممانعت از آبروریزی جهت ترمیم پزشکی چه حکمی دارد؟
ترمیم بکارت جائز است؛ هرچند که ازاله بکارت از طریق زنا باشد و کمک مالی به آن دختر برای ترمیم بکارت اشکال ندارد.
پرسش) اگر مراد از باکره بودن، عدم ازاله بکارت یا وجود آن باشد، زنی که با ازدواج یا از راه خلاف شرع، ازاله بکارت گردیده و سابقه آمیزش با مرد دارد، در صورتی که به طریق پزشکی بتواند پرده بکارت را ترمیم یا برای خود ایجاد کند، آیا از نظر ازدواج، طلاق و مهریه، حکم باکره را دارد؟
ج) ترمیم بکارت مانعی ندارد و جایز است، بلکه برای جلوگیری از پامال شدن آبرو و فساد، لازم بوده و ترکش غیرجایز است؛ امّا نسبت به عقد و مهر و فسخ، تابع شرط و قرارداد قولی و عملی است؛ یعنی اگر شرط بکارت اوّلیه شده باشد، چون بکارت ترمیمی، ترمیمیه و ثانویه است، تخلّف شرط، حاصل شده و حقّ فسخ برای مرد ثابت میباشد؛ امّا اگر بکارت ترمیمی شرط شده و با علم زوج به ترمیمی بودن، اقدام به ازدواج نمود، تخلّفِ شرط نشده و مرد حقّ فسخ ندارد. طبق معمول، عنایت و نظر به بکارت اوّلیه است، نه ترمیمیه و نه اعمّ از آن.
منبع : شفقنا