صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۶۹۸۹۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
گزارش «انتخاب» از بی توجهی های متعدد به شکایت های مردم
نحوه محاسبه هزینه مکالمه و اینترنت شرکت همراه اول سال هاست که ابهامات زیادی میان مشترکان این اپراتور به وجود ‏آورده و به دلیل عدم پاسخگویی دقیق و قانع کننده، این ابهامات هرگز به صورت کامل رفع نشده است.‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نحوه محاسبه هزینه مکالمه و اینترنت شرکت همراه اول سال هاست که ابهامات زیادی میان مشترکان این اپراتور به وجود ‏آورده و به دلیل عدم پاسخگویی دقیق و قانع کننده، این ابهامات هرگز به صورت کامل رفع نشده است.‏

به گزارش «انتخاب»، همراه اول که از سال 91 عملا وارد بورس شده، در حال حاضر 86 میلیون سیم کارت واگذار شده ‏دارد و از این منظر، چه بسا در خاورمیانه بی رقیب باشد. اما «اول» بودن این همراه، از حوزه تعداد سیم کارت ها فراتر ‏نرفته و در زمینه کیفیت ارائه خدمات در مقابل رقبای منطقه ای خود حرف خاصی برای گفتن ندارد.‏

با این وجود، بحث این نوشتار، کیفیت خدمات این اپراتور نیست بلکه هزینه هایی است که از مشترکان دریافت می کند. سال ‏هاست که هزینه دریافتی همراه اول از مشترکان، علامت سوال های فراوانی را برای مردم ایجاد کرده؛ بسیاری از مردم از ‏جزییات و نحوه محاسبه هزینه ها اطلاع دقیقی ندارند.‏

طرح های تشویقی اینترنتی و ترکیبی، هم نه کمکی به کاهش هزینه ها به صورت ملموس کرده و نه بر شفافیت هزینه ها ‏افزوده. در حال حاضر، بیش از ده آیتم برای هزینه های همراه اول در نظر گرفته شده؛ از آبونمان، مکالمه، خارجه، پیامک، ‏بسته های اینترنت و اینترنت عادی گرفته تا سرویس ارزش افزوده و رومینگ و سایر هزینه ها.‏

اما مشکل نحوه تفکیک این هزینه ها نیست؛ بلکه آنچه ابهام آمیز است، ریز محاسبه هریک از این آیتم هاست. به طور ‏مثال، فردی که عمده مصرف آن از تلفن همراه، اینترنت است و در ماه شاید به تعداد انگشت شماری تماس تلفنی دارد، تقریبا ‏همان هزینه ای را پرداخت می کند که فرد دیگری با تماس تلفنی صرف می پردازد.‏

مصداق های فراوانی برای این موضوع وجود دارد که مثلا فیش ماهانه فردی 200 هزار تومان بوده در حالی که هزینه ‏تماس های او فقط 10 یا 20 هزار تومان است. آنگاه باید پرسید چگونه ممکن است هزینه اینترنت همراه فردی – با یک ‏مصرف عادی و معمولی – بیش از 150 هزار تومان در ماه باشد؟ حتی توجیهاتی مانند اینترنت آزاد هم نمی تواند این ابهام ‏را رفع کند.‏
 
اوج ناراحتی و گلایه ی مردم در روزهاییست که فیش های این اپراتور صادر می شود! چه بسیار خطوط بیکار و کم کاری که با اعداد شگفت انگیزی رو به رو می شوند و متاسفانه از سوی مسئولان همراه اول، با بی توجهی مواجه می شوند!
 
ابهامات به این موارد محدود نمی شود. مشترکان همراه اول از جزییات بسته های اینترنتی هم انتقاد دارند. به طور مثال، مشترکان از این گلایه دارند که برخی بسته ها، به جای ساعت 2 تا 7 صبح، اینترنت شبانه خود را از ساعت 3 تا 9 ارائه می کنند، اما عملا فاصله ساعات 7 تا 9، را اینترنت آزاد در نظر می گیرد. یا در موردی دیگر، که مشترکان زیادی را درگیر خود کرده، با پایان اشتراک روزانه، اشتراک شبانه منقضی می شود. یعنی اگر بسته ای با حجم یک گیگابات روزانه و یک گیگابایت شبانه برای مدت یک ماه فعال شده باشد، با اتمام حجم روزانه در کمتر از یک ماه، حجم شبانه به طور خودکار منقضی می شود.

البته قصد نوشتار، اتهام زنی نیست. آنچه مدنظر است لزوم شفاف سازی هزینه هاست. بد نیست همراه اول راهکاری در نظر ‏بگیرد که جزییات مصرف مشترکان خود را ارائه کند تا بلکه از این ابهام کاسته شود. و یا برای تک تک بسته های خود، ‏روش محاسبه را به صورت کاملا واضح و شفاف توضیح دهد.‏

موضوع دیگر، نحوه نظارت بر این هزینه هاست؛ اصولا کسی خبر ندارد که کدام نهاد در حال حاضر بر این ابهامات و ‏دریافتی های همراه اول و سایر اپراتورها نظارت می کند. چند و چون این نظارت چگونه است؟ آیا تا کنون تخلفی در این ‏زمینه صورت نگرفته؟ گزارش های مربوطه به کجا ارسال می شود و اگر تخلفی احراز شده، حقوق مشترکان چگونه ایفا می ‏شود؟

می توان گفت تنها زمانی ابهامات مربوط به هزینه های دریافتی از مشترکان به طور کامل رفع می شود که هر یک از ‏دارندگان سیم کارت خود نیز بتوانند با یک روش ساده محاسباتی، رقم مصرف خود را کنترل و حتی برآورد کنند. لازمه چنین ‏امری، شفافیتی واقعی است؛ شفافیتی که اکنون تنها شعار آن وجود دارد؛ در غیر این صورت، ضرورت ورود نهادهای نظارتی برای بررسی گلایه های مردم، امری واجب است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۵
محمد
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
در ابتدا وضعیت سرویس خدمات بر محتوی را تعریف کنید و بگوییید چگونه سرویسی است که خود مشترک از آن خبر ندارد و هر ماهه چند هزار تومان پول بی زبان مشترکین بابت آن پرداداخت میشود .( چون چنین سرویس در موبایل ما تعریف و فعال نمی باشد )
در مرحله دوم همراه اول فیش تلفن را حذف کرده و کلی در هزینه هایش صرفه جویی کرده است . حال فیشی که برایت ارسال میکند بصورت مختصر نوشته میشود و چنانچه ریز صورتحساب را خواستار باشید مجددا باید پیام داده شود که آنهم درآمد اضافی برای همراه اول خواهد بود .
علی
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
متاسفانه در این مملکت ما با مافیاهای زیادی مواجهیم ..... کسی هم پاسخگو نیست الحمدلله ذره ای هم اعتقاد به حق الناس ندارند و اتفاقا از بس که بدون رضایت مردم حقشان را ....اند که حاضر نیستند کمترین پاسخی به درخواست های مردم داشته باشند بهترین کار این است که مما متحد شویم به منظور عدم استفاده از این خدمات یا حداقل در حد خیلی کمی استفاده کنیم
کارشناس
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
همراه اول خیلی زیرکانه و رندانه فقط ....می کند در قالب های نوین قانونی و کسی هم پاسخگو نیست. اصلا به همراه اول و وعده هایش اعتماد نکنید.
باران
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
متأسفانه هیچ یک از تعرفه های همراه اول، شفاف نیست. فیش قبض های من، طی این دو سال کمتر از 150 هزار تومان نیست فارغ از این که هر بار پیگیر شده ام و جوابی نگرفته ام و در بسیاری از موارد از استفاده سیم کارت همره اول، متأسف شده و اگر ضرورتی نداشت، حتما منصرف از ادامه استفاده آن می شدم. در مقطعی به عنوان مثال، تعرفه ای از بابت کافه بازار و نیز انجمن دیابت از بنده کسر می شد فارغ از هر نوع ثبت نامی. یا در مثال دیگر و جهت آزمون نمودن مبالغ قبض، اینترنت خطم را غیر فعال کردم. در حالیکه در قبض پایان دوره، هزینه دو ماه اینترنت منظور شده بود در حالیکه بنده، خود، آن را مسدود نموده بودم. نظایر این امر در طی این دو سال، به کرات ملاحظه نموده ام.
مخسن
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
تعدد تعرفه های داخل اپراتور یا خارج اپراتور که همراه اول بدون تقکیک ارایه نمیدهد همه رو با هم جمع میکند و تحت عنوان هزینه مکالمه قبض میکند یکی دیگر از این معضلات است شما به صورت حساب یک اپراتور مثل At&tمراجعه کنید دلیل دیافت حتی یک سنت رو هم توضیح میدهد من برای حل این شکل حتی به تنظیم مقررات مراجعه کرده ام سوابق اون هم موجود است میگویند اقا فکر کردی اینجا سویس است توقعاتی داری من در جواب گفتم مگه شما این سرور های مخابراتی رو از افغانستان یا انگولا وارد کرده اید؟؟؟
من حتی وقتی از شرکت مخابرات ایران مثال اوردم که در سنه 1340 در قبض های صادره این شرکت مکالمه داخله /خارجه/ بین شهری/ تلگراف وجود داشته گفتن این حرفا مال زمانه شاه ه و جالب تر اینکه کارمندان تنظیم مقررات هم توجیه کننده این بی قانونی بودند
حسین
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من بسته ای نخریدم اما بسته جایزه اپلیکیشن همراه اول رو استفاده کردم درست زمانی که ۱۵۰ مگ از جایزه یک گیگ آن باقی بود پیامی برایم اما مینی بر مانده مقدار فوق که من بلافاصله اینترنت خود را قطع کردم چند دقیقه بعد پیامی آمده که جایزه شما پایان یافته و از این به بعد اینترنت با نرخ آزاد محاسبه میشود چند دقیقه بعد پیامی آمد که تاکنون مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ ریال بابت هزینه اینترنت به قبض بنده اضافه شده پیگیری هم کردم بی فایده متاسفانه مخابرات ما دست یک عده انسان خیانتکار هست که به زشت ترین شکل مشغول چپاول و دزدی علنی از مردم هستند
علی w
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من 80 هزار تومان بابت طرح ....اینترنت رایگان عید تا عید متضرر شدم. بعد از کلی شکایت به اپراتور و سامانه 195 بهم گفتن هیج راهی نداری ... ما میتونیم بهت دو گیگ اینترنت رایگان بدیم فقط... منم گفتم اینترنتتون به درد خودتون میخوره و دیگه هیچ اعتمادی بهتون ندارم و برای همیشه بیخیال همراه اول شدم... و اون مبلغ رو هم گذاشتم رو حساب اعتماد بی جام به همراه اول تا دیگه به این اپراتور کلک باز اعتماد نکنم! با تشکر از انتخاب عزیز
سید محمد
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من بسته ده هزار تومانی می گیرم به موقع اخطار اتمام را می ده هیچ مشکلی ندارم حتی تخفیف سایتهای داخلی را نیز می ده من که راضی هستم
کورش کشاورز
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
این یک معضل همه گیر شده. چندین نوع سرویس درست کرده اند وهیچ گونه روش محاسبه برای کاربر هم ندارد. درطی دو سال گذشته تقریبا هیچ مقطعی نمیتونم محاسبه کنم چه جوری قبض محاسبه میشه. قبض موبایل با اینترنت هر مدل بسته ای رو بگیری ظاهرا یه جوری حساب میکنن 60 هزارتومنی باید پول بدی. جالب اینجاست که هیچ مرجع نظارت کننده ای نیست. با هرکی صحبت میکنم همین مشکل رو داره . انگاری استاندارد باید میانگین ملت 100 هزار تومن پول بدن به همراه اول!!! بعد قبض ماه به ماه میاد ، یعنی اگه به روال مثلا 5 سال قبل حساب کنی تقریبا 4 برابر شده هزینه مکالمات. از چه سازمان نظارتی میشه پیگیری کرد؟
ناشناس
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
هربار زنگ زدم گفتم خدمات بر محتوی چیه؟ گفتند مال شما غیر قعال است اما هر بار 7 تا 8 هزار تومان هزینه مبتنی بر محتوی می آید.
ناشناس
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
سلام
در چند ماه اخیر یکباره هزینه من ۳تا ۴ برابر شد در حالیکه تغییر خاصی در مکالمات من ایجاد نشد تا حالا فکر می کردم ابونماک و قیمت یک دقیقه مکالمه چند برابر شده وری ظاهرا اشکال در جای دیگری است
.اما کو کسی که از حق مر م دفاع کند
ناشناس
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من هر ماه مواجهم ا این مشکل
ناشناس
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
با مراجعه به یکی از بستگان فیش 35000 تومانی من به در مقاطع بعدی و به حق تبدیل به حدود 5500 تومان شد و از جمله مصارفی که حذف شد ، ظاهرا با عبارت مسخره " مصارف مبتی برمحتوا" شروع می شد که 10000 تومان بابت آن وجه از من می گرفتند و گویا قضیه از این قرار بوده که پیام مبهم و گمراه کننده ای به کاربر مخابره و با اغوا اوکی را از او می گرفتند و از ماه بعد از او بابت خدمتی که از آن استفاده نکرده بود، پول می گرفتند
ناشناس
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
باید ازشون شکایت بشه تا ....... اوایل برای من پیامکهایی میومد اینقدر دوپهلو که من متوجه نمیشدم مبلغی برنده شدم یا باید مبلغی بپردازم. منم در روز شاید یه تماس کوتاه فقط داشته باشم ولی قبضام حدود ۵۰ هزار میاد
ناشناس
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من باسه گوشی خودم بسته خریدم از تلفن ثابت تو یه ماه شاید دو سه تا زنگ زدم
قبض اومده 150 هزار تومن
مگه شهر هرته؟
ناشناس
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
بنده شخصا پیامک های باشگاه سپاهان را حداقل دو بار دریافت کرده ام که نوشته شما عضو هواداران شده آید و هزینه ۱۰۰ تومان روزانه از شما دریافت میشود!
به ۹۹۹۰ هم که زنگ میزنم میگم این چگونه پیام فرستادند است و من هنوز درخواست نداده ۱۰۰ تومان کم شده پاسخی ندارند و تنها نحوه لغو عضویت می فرستند.
لطفا پیگیری کنید
ناشناس
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من دو ماه پیش از همراه اول بسته 10000 تومنی یک ماهه خریدم .
درست از فردای روز خرید ، بدون هیچ دلیلی نمی تونستم از داده استفاده کنم . یعنی انگار گوشی من این آیتم را نداشت .
تا اینکه یک ماه تموم شد و پیام اومد که زمان استفاده از بسته تموم شده و من باید دوباره بسته بخرم .
چند ساعت پس از این پیام ، استفاده از داده دوباره برام میسر شد
سعید
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من خط همراه اولی دارم که تقریبا ازش استفاده ای نمی کنم، اما همواره روشن است! اینترنتش هم وصل نیست، و شاید در ماه نهایتاً 5 تماس با آن بگیرم، این ماه که رفتم فیش آن را پرداخت کنم، با عدد 85 هزار تومانی مواجه شدم!!!

به کی باید شکایت برد! اینا که خودشون رو توجیه می کنند
گرکانی
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
آفرین انتخاب که به این مسئله پرداختی
برای خود من تو همین دو ماه قبل اتفاق جالبی افتاد
هزینه بسته اینترنت تو قبض زده 130.000 تومان میرم جزییات فیش رو میبینم اونجا زده 6 بسته اینترنت 10.000 تومانی مصرف کردی یعنی 70.000 تومن معلوم نیست از کجا اومده !!!!!!!!
زنگ میزنم به همراه اول چند بار که میگن تشکیل پرونده دادیم و لی از جوابگویی و نرخ تعرفه مصرف و ... هیچ خبری نیست .
قشنگ دارن الکی هزینه میزنن تو فیشها و قابل پیگیری هم نیست .
امین
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
واقعا همین طوره، به هیچ عنوان شما نمیتونی بفهمی که چند دقیقه صحبت کردی؟ چند بسته اینترنتی مصرف کردی و مصارفت در چه ساعاتی بوده. این مبهم نگه داشتن این داده ها باعث میشه که ما بلااجبار هر عدد و رقمی رو که به عنوان قبض میاد بپردازیم در حالیکه ممکنه اصلن اشتباهی صورت گرفته باشه.
امیدوارم شما به عنوان خبرنگار و حنجره مشکلات مردم این موضوع را تا پاسخگویی مسولین همراه اول پیگیری کنید.
درود بر شما
ناشناس
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
من خانه دارم و شاید در روز یک تماس بگیرم، اما ماهیانه 160 هزارتومان برایم فیش صادر میشه! هیچ کس هم پاسخگو نیست