پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان و انتخابات آن سازوکاری برای تشخیص فرد اصلح است، نه اینکه مجلس خبرگان مقام ولایت را به ولی فقیه تفویض کند، چراکه این مجلس چنین ولایت و جایگاهی ندارد.
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آثار آیتالله مصباح یزدی، آیتالله
مصباح یزدی استاد اخلاق حوزه علمیه قم در سخنانی در جمع شرکتکنندگان در
دوره آموزشی کوثر ولایت که به همت مؤسسه ولاء برگزار شده بود، علت ناسپاسی و
قضاوتهای ناعادلانه درباره مقام ولایت را حسد، حقارت، خودکمبینی دانست و
گفت: اگر کسانی با سوءاستفاده از موقعیت خود این موقعیت را تضعیف کنند، به
اسلام، انقلاب و خونهای شهدا خیانت کردهاند.
آیتالله
مصباح اشاره به نعمت بزرگ ولایت، وجوب شکرگزاری و قدردانی از منعم را از
امور بدیهی و بینیاز از اثبات دانست و گفت: حتى علمای علم کلام برای اثبات
وجوب تحقیق و شناخت خدا، در کنار دلیل دفع ضرر محتمل به وجوب شکر منعم
استدلال میکنند و میگویند هر عاقلی میفهمد که نعمتهایی که دردست ماست
از خود ما نیست و کسی به ما عطا کرده است، و فطرت انسان اقتضا میکند که
ولی نعمت را بشناسد و از او تشکر نماید.
استاد
اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: فطرت انسانی به ما اجازه نمیدهد این نعمت
را که در دنیا بینظیر و دارای برکات بسیاری برای نسل ما و نسلهای آینده
ماست نشناسیم و قدرش را ندانیم.
وی بهترین راه
برای شناختن نعمت را مقایسه وجود آن نعمت با عدم آن دانست و گفت: ما
انسانها ضعفهایی داریم و خودبهخود به وجود نعمتها توجه نداریم، مثلا
توجه نداریم که نعمت وجود هم نعمتی است و فقط در حالی به عظمت آن
پیمیبریم که در حال از دست دادن آن باشیم. هوایی که تنفس میکنیم، آبی که
مینوشیم، سلامتی اندامهای مختلف بدن همه نعمتهایی است که به صورت عادی
توجهی به آنها نداریم و وقتی کمبودی در یکی از آنها پیدا شود به اهمیت و
قدر آن پیمیبریم.
عضو خبرگان رهبری گفت: برای
اینکه بتوانیم قدر نعمت ولایت را بدانیم یا باید دوران قبل از انقلاب را
بهخاطر بیاوریم و با الان مقایسه کنیم و یا کشور خودمان را نسبت به کشوری
که شرایط مشابهی با کشور ما دارد ولی این نعمت ولایت را ندارد بسنجیم. اگر
انسان متوسط بیغرضی از یکی از این دو راه درباره انقلاب و برکات آن
بیاندیشد قدر این نعمت را میشناسد و درصدد شکرگزاری آن برمیآید.
آیتالله
مصباح یزدی ضمن اشاره به حوادث و مشکلات مردم افغانستان طی نیمقرن گذشته،
سختیها و مشکلات مردم ایران برای پیروزی انقلاب را نسبت به مشکلات مردم
افغانستان، ناچیز دانست و گفت: احزاب افغان اگرچه دارای انحرافاتی بودند
ولی در حد فهم خود برای اسلام میجنگیدند، اما بعد از همه این مجاهدتها
عاقبکارشان به برادرکشی و بالاخره تسلط دشمن بر خانه و کاشانهشان
انجامید.
وی ادامه داد: فرق اساسی ایران با
افغانستان در نعمت ولایتفقیه بود که ایرانیان مطیع ولیفقیه زمان خود شدند
و حتى اقلیتهای مذهبی وقتی با پاکی و صداقت او روبهرو شدند عاشقش شدند و
با رهبری او به پیروزی رسیدند.
استاد حوزه علمیه
قم همچنین با اشاره به تحولات یکصدساله اخیر مصر و مقایسه آن با ایران
گفت: مصر در صدسال اخیر بهخصوص نیمهاول آن، مرکزیت فرهنگی کشورهای اسلامی
را در دست داشت، اما بعد از 33سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون مصر با
اقتباس از انقلاب ما میکوشد که به اهداف اسلامی خود برسد.
آیتالله
مصباح یزدی ضمن مقایسه شرایط قبل از پیروزی انقلاب در ایران و مصر گفت: با
اینکه مصریان دارای حزب قوی اخوانالمسلمین بودند و در مقابل مبارک
سالیان بسیاری مقاومت کردند و تعداد زیادی از آنها کشته شدند ولی هنوز
معلوم نیست تلاشهایشان به چه سرانجامی برسد و در انقلاب خود تا چه حد
پیروز شوند.
استاد علوم قرآنی و تفسیر یک دلیل
این ناکامیها را محرومیت تئوریک دانست و گفت: آنها از نظر تئوری هم
ضعیفند، زیرا ما به ولایت امامان معصوم و وجود امام زمان (عج) معتقدیم و
ولیفقیه را نایب ایشان میدانیم و به عنوان یک وظیفه شرعی از او تبعیت
میکنیم، ولی آنها از این نعمت محرومند و همین باعث میشود که این
گرفتاریها را داشته باشند و نتوانند وضع ثابتی برای خودشان ترسیم کنند.
وی
با اشاره بهاین که پس از انقلاب اسلامی، شهر قم مرکز فرهنگی جهان اسلامی
شده است، به سفری که به کشور مالزی داشته اشاره کرد و گفت: نخستوزیر ایالت
کلانتان مالزی در آن زمان شخصی به نام نیک عبدالعزیز بود، که به سفارت آمد
و به بنده گفت: تحصیلکرده الازهر هستم، ولی امروز معتقدم اگر کسی بخواهد
با اسلام آشنا شود باید به قم بیاید.
رئیس مؤسسه
آموزشی و پژوهشی امام خمینی سپس اظهارات رئیس یکی از دانشگاههای لبنان،
که خود کشیش ارتودکس بود، را نقل کرد و گفت: وی پس از آن که معنا و دلایل
ولایت فقیه را شنید، با تعجب گفت: فقط این تئوری میتواند لبنان را نجات
بدهد.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه امام
(ره) ولایتفقیه را منطقیترین و عقلاییترین روش حکومت میدانست گفت: مجلس
خبرگان و انتخابات آن سازوکاری برای تشخیص فرد اصلح است، نه اینکه مجلس
خبرگان مقام ولایت را به ولی فقیه تفویض کند، چرا که این مجلس چنین ولایت و
جایگاهی ندارد.
وی ضمن بحث درباره برخی از شبهات
و القائات دشمنان درباره ولایتفقیه پرسید: آیا این عیب است که ما بگوییم
باید در رأس حکومت کسی باشد که قانون اسلام را بهتر از دیگران بداند؟!
استاد
اخلاق حوزه علمیه قم با بیان نمونههایی از تأثیرگذاری عملی امام خمینی
(ره) در کشورهای مختلف از جمله شمال آفریقا گفت: وقتی از گروهی در شمال
آفریقا پرسیده بودند مذهب شما چیست، پاسخ داده بودند که مذهب ما مذهب خمینی
است، زیرا ما یقین پیدا کردهایم که مسلمان واقعی این فرد است و مذهبی که
او را پرورش داده، مذهب حق است و ما نیز مذهب اهل بیت را قبول داریم.
استاد
حوزه علمیه ضمن اشاره به سرسپردگی سردمداران رژیم گذشته نسبت به اوامر
امریکا و انگلیس، به مقایسه شرایط آن زمان با زمان حال پرداخت و گفت:
امروز آمریکا تصریح میکند: ایران بزرگترین خطر و بزرگترین رقیب برای ما
است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن برشمردن برخی از
ویژگیهای مقام معظم رهبری گفت: من خود را از بیان یکدهم آنچه در
اینباره وظیفه ماست، عاجز میبینم، و وجود این بزرگوار را یکی از
بزرگترین نعمتهای الهی بر امت اسلامی میدانم.
این
فیلسوف اسلامی ضمن بیان خدمات برخی از علمای بزرگ گذشته و مقایسه آن با
زمان حال گفت: در طول تاریخ اسلام و تشیع شخصیتهای بزرگی چون خواجه
نصیرالدین طوسی را داشتهایم که از لحاظ شخصیت و قدرت سیاسی و استفاده از
فرهنگ دینی کمنظیر بود و در مقابل مغولها، بهعنوان وزیر کشور اسلامی،
کشوری شیعی ساخت که نه تنها اسلام را بر کفر مغولها پیروز کرد بلکه تشیع
را در کشور رواج داد و موجب شد تا دولت بنیعباس بعد از پانصد سال حکومت،
سقوط کند.
استاد علوم قرآنی و تفسیر حوزه علمیه
قم، همچنین ضمن برشمردن مقامات علمی و خدمات علامه مجلسی گفت: ایشان با
عهدهدار شدن مقام شیخالاسلامی فرصت را برای ترویج شیعه غنیمت شمرد و
علاوه بر تنظیم بحارالانوار که دایرهالمعارف حدیث شیعه است، در تمام
بخشهای معارف، از تاریخ انبیا و اهلبیت گرفته تا آداب و رسوم و مستحبات و
آداب زندگی به قلم خود کتابهایی به زبان فارسی نوشت.
وی
سپس به مقایسه عصر آن بزرگان با عصر قبل از انقلاب پرداخت و ادامه داد: در
آن زمان اسلام حاکم بود و حکما و سلاطین (حتی بنیعباس) به نام اسلام
حکومت میکردند، زیرا افکار عمومی پشتیبان اسلام، اما در زمان طاغوت رسما
با اسلام مبارزه میکردند، و حوزههای علمیه را از بین میبردند، لباس
روحانیت قاچاق و ممنوع شده بود، و حوزهها و مدارس علمیه را ویران کرده
بودند؛ و حتی شرایطی که اکنون در جهان برعلیه اسلام وجود دارد با شرایط آن
زمان قابل مقایسه نیست.
استاد اخلاق حوزه علمیه
قم، هنر امام را استفاده از سرمایههای اندوخته امت اسلامی دانست و گفت:
وجوب اطاعت از ولی فقیه از ناحیه امام زمان، علاقه به سیدالشهدا و علاقه به
شهادت در راه خدا سرمایههایی بود که در طول بیش از هزار سال برای ما
اندوخته شده بود، اما یک نفر میخواست که بیاید و این گنجها را استخراج
کند و به میدان بیاورد، و امام در چنین شرایطی قیام کرد و توانست مسیر
تاریخ را 180درجه تغییر دهد، و او بود که براساس آن اعتبار دینی که علمای
گذشته فراهم کرده بودند، توانست دست به چنین اقدام بزرگی بزند، و هیچ کسی
به غیر از امام نمیتوانست چنین کاری بکند.
عضو
مجلس خبرگان رهبری، مقام معظم رهبری را نسخه بدل امام (ره) دانست و گفت: در
طول این مدت کشور ما حوادثی را از سر گذراند که هر کدام از این حوادث برای
کشور قدرتمندی پیش آمده بود، متلاشی شده بود.
وی
ضمن اشاره به برخی کاستیها و مشکلات پیش آمده در بیستسال اخیر و
تدبیرهای مقام معظم رهبری برای رفع آنها، گفت: عمدا یا سهوا کارهای
بسیاری بر خلاف اسلام و اهداف انقلاب اسلامی از کانالهای قانونی و رسمی
انجام گرفت، که در صورت موفقیت، کشور را به شرایط زمان طاغوت برمیگرداند،
و زمینهای برای تجدید حیات اسلام باقی نمیگذارد، و استکبار جهانی چنان
مردم ما را میکوبید که دیگر خیال انقلاب هم به مغزشان نیاید.
آیتالله
مصباح یزدی تدبیر مقام ولایت در مقابل فتنه 88 را از الهامات و نصرتهای
الهی دانست و گفت: اختلاف حتی در یک گروه یا حزب پنجاه نفری باعث از هم
پاشیدگی آن میشود، اما فتنه 88 را یک روحانی با اتکا به خدا و توسل به
وجود مقدس ولیعصر، بهگونهای مدیریت کرد که نه تنها ضربهای به عظمت نظام
نخورد بلکه بر عظمت نظام افزوده شد.
استاد اخلاق
حوزه علمیه قم ضمن برشمردن نمونههایی از زهد و سادهزیستی رهبر فرزانه
انقلاب گفت: اگر تمام باقیمانده عمرمان را تسبیح دست بگیریم و به خاطر همین
یک نعمت شکرگزاری کنیم، نمیتوانیم حقش را ادا کنیم، زیرا همین شکرگزاری
زبانی هم نیازمند امنیت و آرامش در سایه حکومت اسلامی است و همه اینها
مرهون وجود و ولایت این بزرگوار است.
وی علت برخی
ناسپاسیها و قضاوتهای ناعادلانه درباره مقام ولایت را حسد، حقارت،
خودکمبینی و... دانست و گفت: اگر کسانی با سوءاستفاده از منصب خود موقعیت
ایشان را تضعیف کنند، به اسلام، انقلاب و خونهای شهدا خیانت کردهاند.
استاد
علوم قرآنی و تفسیر با استفاده از آیه هفتم سوره ابراهیم گفت: خدای متعال
قاعدهای را با کمال تأکید در قرآن بیان کرده که هیچ استثنا ندارد، و
خداوند اعلام قطعی میفرماید که اگر شکر نعمت خدا را بهجا بیاورید
نعمتتان را زیاد خواهم کرد، اما اگر ناسپاسی کنید إِنَّ عَذَابِی
لَشَدِیدٌ؛ و مصداق این آیه، وجود مبارک امیرالمؤمنین و ائمه اطهار
بهعنوان بزرگترین نعمتهای خدا برای مسلمانها بودند، که وقتی مردم قدر
آنها را ندانستند خداوند حجاج بن یوسف را بر آنها حاکم کرد.