صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۹۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قانون - به گفته صدوقي مديرعامل شركت ارتباطات سيار روزانه بيش از ۳۸۰ ميليون پيامك توسط ايراني‌ها رد و بدل مي‌شود و اگر متوسط بهاي ارسال هر پيامك را ۱۰ تومان در نظر بگيريم ، درآمدي كه ايراني‌ها بابت ارسال پيامك براي اپراتورهاي تلفن همراه ايجاد مي‌كنند به روزانه ۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان بالغ مي شود. به اين ترتيب درآمد شركت‌هاي مخابراتي از سرويس پيامك سالانه به هزار و ۳۸۷ ميليارد تومان بالغ مي شود كه رقمي هنگفت و غير قابل چشم‌پوشي است.
 
۲۰ ساله محبوب
 
اس ام اس يا همان پيامك سابقه‌اي چندان طولاني ندارد. از روزي كه نخستين پيامك در جهان توسط تلفن همراه ارسال شد تا امروز ۲۰ سال مي‌گذرد. می‌توان گفت که اولین پیامک در سال ۱۹۹۲ توسط بریت نیل پاپ‌وُورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در مهمانی کارمندان در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: «کریسمس مبارک».
 
پاپ‌وورس سرویس ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل ۹۰۱ ارسال کرده بود. استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در بین کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد و امروز كاربران تلفن همراه روز بدون پيامك را نمي‌توانند درك كنند. اغلب پيامك‌هايي كه در گوشي‌هاي ايران دست به دست مي شود را جوك و نكته‌هاي طنز تشكيل مي‌دهد.
 
هر چند اين روزها پيامك به ابزاري براي تبليغات شركت‌ها و برخي بنگاه‌هاي اقتصادي و تجاري تبديل شده است اما باز هم بيشتر كاربران تلفن همراه كاركرد پيامك را تفريح و ايجاد لحظه‌هايي شاد مي‌دانند. شايد ايراني‌ها را بتوان تنها مردماني دانست كه براي لحظه‌اي تفريح تا اين حد پول خرج مي‌كنند. فرهنگ شفاهي ايرانيان نيز در گسترش ارسال جوك و پيامك بسيار موثر بوده است. به عبارتي ايراني‌ها پيش از ظهور پيامك نيز لطيفه‌گويان قدري بودند و طنز ايراني بيش از آن كه از زبان بدن استفاده ببرد از كلام بهره برده است.
 
روزهاي رد و بدل كردن پول
 
ايراني‌ها بيشتر براي تبريك ايام و تسليت‌هاي ملي و مذهبي از پيامك بهره مي‌برند. در نوروز ترافيك ارسال پيامك به حدي بالاست كه برخي از پيامك‌ها هيچ وقت به مقصد نمي‌رسند. امروزه بسياري از زبان شناسان و جامعه‌شناسان جهان در حال مطالعه بر سر تاثير پيامك بر زندگي اجتماعي و ارتباطات عاطفي افراد با يكديگر هستند.
 
پيامك به عقيده بسياري از كارشناسان علاوه بر پولسازي فراوان براي شركت‌هاي مخابراتي سبب تضعيف يا به عبارت ديگر تغيير زبان در افراد خصوصا نوجوانان شده است. شايد اگر متن پيامك يك بچه ۱۲ ساله را به مردي ۶۰ ساله نشان دهيد به هيچ عنوان از معاني عبارات سر درنياورد. رواج نگارش فينگليشي طي سال‌هاي آخر نيز سبب شد اپراتورهاي تلفن همراه نسبت به استفاده از ابزارهاي تشويقي براي زبان فارسي در پيامك‌ها اقدام كنند.
 
به اين ترتيب قيمت ارسال پيامك فارسي ارزان‌تر از پيامك‌هاي لاتين است.