صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۹۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان این که مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست، تأکید کرد: آمریکا به جای موضع تخریبی باید به پیشرفت مذاکرات کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی در پاسخ به این سوال که «آیا می توان توقع داشت در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد؟»، اظهار داشت: این که آیا تحولاتی که در آمریکا رخ داده، می‌تواند جهت‌گیری جدیدی را نشان دهد، در تحلیل‌های ژورنالیستی مطرح شده است. اما آنچه ما می توانیم نظر دهیم رفتارهای آنها (آمریکایی‌ها) است؛ باید ببینیم که چه گامهایی برمی‌دارند.

لاریجانی ادامه داد: درباره این که مذاکره با آمریکا خط قرمز است، ما هیچ‌وقت این امر را خط قرمز نگفته بودیم.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل، در سخنرانی مشهد این نکته را فرمودند که ما رفتارهای آمریکایی‌ها را بررسی می کنیم. بنابراین باید دید که در دوره جدید رئیس جمهور آمریکا، چه رفتاری از خود نشان می دهد.

لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه العالم ادامه داد: شاید اگر کسی بخواهد اطمینانی به این مسأله پیدا کند، رفتار آنها در 1+5 خود یک نشانه باشد. یعنی به جای موضع تخریبی کمک کنند که مذاکرات پیش برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مخالفت ایران با درخواست نماینده 1+5 برای مذاکره مستقیم با آقای جلیلی گفت: البته یک بار قبلا آقای جلیلی مذاکره کرده بودند، ولی چون نتایج مثمر ثمری نداشت، نپذیرفتند.

لاریجانی افزود: اینکه می‌گویند شرایط تغییر کرده ما باید در عمل ببینیم، آنها می‌توانند در مذاکرات1+5 حرکت مثبتی برای پیشرفت و حل و فصل مسأله داشته باشند .

وی درباره گزارشهای غربی درباره تماس‌ها و روابط غیر رسمی ایران و آمریکا، اظهار داشت: اخیرا چنین اتفاقی روی نداده، ولی در زمان (حضور نظامیان آمریکایی در) عراق مذاکراتی داشتیم، که این مذاکرات روشن بود و تعریف مشخصی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به علل تعویق در مذاکرات ایران با 1+5 اظهار داشت: در نشست 1+5 طرف مقابل بود که زمان را به عقب انداخت و ایران برای مذاکره آمادگی داشته و دارد. از نظر ما اصولا 1+5 می تواند مسائل را در شرایط فعلی حل کند، ولی به شرط آنکه با ابتکار عمل و با صداقت مذاکره کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ایران پیشنهادهایی داده و این پیشنهادها می توانست مورد مذاکره قرار بگیرد.

رئیس مجلس تأکید کرد: اشتون در این قضیه باید خیلی فعال‌تر و مبتکرانه‌تر عمل کند؛ مسأله هسته‌ای ایران اگر در قالب ابتکاراتی باشد، قابل حل است و به نفع طرفین خواهد بود.

لاریجانی اظهار داشت: ایران پیشنهادهایی داده و می توانستند در این مذاکرات به نتیجه برسند. مقداری سستی و زمان‌گیری در این مسأله است، که شاید شانس1+5 را در حل مسأله کاهش دهد.

لاریجانی درباره درخواست‌ها برای توقف غنی‌سازی 20 درصد در مقابل توقف تحریم‌ها، گفت: ما عضو آژانس هستیم و ان پی تی را پذیرفتیم، بنابراین حقوقی داریم؛ این که 5 درصد یا 20 درصد غنی سازی کنیم جزو حقوق ما است.

وی تأکید کرد: آقایانی که پیشنهادی دارند، می توانند در همین مذاکرات پیشنهاد خود را مطرح کنند و این احتیاجی ندارد که مطالب آنها در رسانه‌ها مطرح شود.

لاریجانی درباره تصور غربی‌ها از تاثیر تحریم‌ها بر ایران گفت: آمریکایی‌ها برداشت درستی از این موضوع نداشتند. تغییراتی که در وضعیت اقتصادی ایران رخ داده به دلیل چند عامل است.

وی افزود: مقداری از دلایل گرانی و تورم به وجود آمده در ایران، نقدینگی زیاد در داخل کشور است؛ و تحریم‌ها درصد کمی تاثیر در این موضوع دارد.

لاریجانی ادامه داد: حجم نقدینگی در داخل افزایش یافته و این برمی‌گردد به مدیریت اقتصادی که باید این اشکال را دید و رفع کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایران از نظر تولید داخلی دارای قدرتی است که می تواند این مسائل را حل کند، ولی نخست باید این اشکالات اقتصادی را حل کرد.

لاریجانی گفت: آنها می خواهند بگویند که تحریم‌ها خیلی موثر بوده به همین دلیل از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوالی درباره اختلافات دولت و مجلس گفت: اصولا در کشورهایی که دموکراسی وجود دارد اختلاف نظرهایی نیز در این حدود وجود دارد. مگر این که کشورهایی دیکتاتوری باشند و کسی در آنجا حرف نزند. وقتی کشوری مانند ایران پارلمانی قوی دارد و هیچ شخصی نمی‌تواند آن را تعطیل کند و پارلمان حق استیضاح وزرا و رئیس جمهور را دارد، اختلاف نظر در حد اینکه کار باید چگونه انجام شود یا چگونه بهتر است انجام شود همیشه وجود دارد؛ نباید این مسأله را خیلی برجسته سازی کرد.

لاریجانی تأکید کرد: البته در بعضی مسائل اقتصادی و امور مدیریتی اختلاف نظر وجود دارد. ممکن است مجلس برخی سلایق دولت را از نظر مدیریتی نپسندد ولی به هر حال قوای مختلف در ایران حدودی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات ما اختلافات کاری است؛ درباره اینکه چگونه می شود ایران از قدرت آبادانی و اقتصادی قوی‌تر برخوردار باشد؛ البته بعضی از مناسبات سیاسی و گروه‌ها نیز ممکن است درصد کمی تأثیر گذار باشند؛ ولی اصل آن سلایق و چگونگی بهبودی کار و بهره‌وری بیشتر است.

لاریجانی با اشاره به این که مجلس اجرای مرحله دوم قانونی هدفمندکردن یارانه‌ها در سال جاری را ممنوع کرده است، گفت: مجلس اعتقاد داشت که باید در اقتصاد داخلی آرامش به وجود آوریم؛ ما هدفمند کردن یارانه‌ها را در شرایطی که اقتصاد ما به خاطر نقدینگی مشکلاتی دارد، به مصلحت نمی‌دانستیم؛ لذا طرح هدفمندی را با توجه به اینکه در قانون بودجه آمده بود، به خاطر ایجاد آرامش در اقتصاد امسال منع کردیم.

وی ادامه داد: برای اجرای مراحل بعدی در سالهای آینده باید شرایط مطلوبی ایجاد شود و باید برحسب شرایط تصمیم گیری کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اصل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها منوط به زمان مناسب و روش درست آن است؛ لذا ما امسال آن را ممنوع کردیم.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی پیرامون انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: تحرکات در مورد انتخابات ریاست جمهوری برای گروه‌های سیاسی شروع شده و با توجه به اینکه عقاید مختلفی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود دارد، فعالیت‌ها در حال‌ شکل‌گیری است. اکنون هر هفته می‌بینید که کاندیداهای جدیدی برای ریاست جمهوری مطرح می شوند.

رییس مجلس درباره حضور گروه‌های مختلف در انتخابات آینده ریاست جمهوری، اظهار داشت: هم در اصولگرایان و هم در اصلاح‌طلبان عقاید درباره افراد و خط مشی آنها متفاوت است؛ حضور همه گروه‌ها در انتخابات را مفید می دانیم و همانطور که شورای نگهبان اعلام کرد مشکلی از نظر حضور هیچ گروهی وجود ندارد و برای مشارکت در انتخابات، افراد باید همان صلاحیت‌هایی را که قانون اساسی برای رئیس جمهور ذکر کرده، داشته باشند.

لاریجانی با بیان اینکه هنوز تصمیمی را برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده، گفت: افراد متعددی در صحنه هستند.

وی ادامه داد: ما این نقص را داریم که احزاب ما خیلی برنامه محور نیستند و تیمی عمل نمی کنند؛ این نقص باید در آینده جبران شود زیرا این احزاب بیشتر در حوالی انتخابات حضور پیدا کرده، و با امواج فکری و سیاسی حرکت می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت دموکراسی پایدار در کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فکر جمهوری اسلامی ایران، مردم سالاری دینی است؛ باید بدانیم که یکی از محورهای اصلی کارآمدی دموکراسی داشتن برنامه و تیم کارآمد است.

رئیس مجلس گفت: تلاش می کنم به عنوان کسی که وظیفه ای دارد، گروه ها به هم نزدیک شوند و انتخابات پرشوری برگزار شود.

وی در عین حال تأکید کرد: انتخابات این دوره هنوز شکل روشنی نگرفته و در حال شکل گیری است؛ و باید ببینیم که صحنه انتخابات چگونه خواهد بود و مصلحت کشور چیست؛ و باید پیگیر باشیم چه چیزی مشکلات مردم را حل می کند و آبادانی کشور را بیشتر کرده و در منطقه امنیت و ثبات ایجاد می‌کند.

لاریجانی اظهار داشت: هنوز تصویر برای انتخابات کامل نشده، اکنون همه را برای حضور در انتخابات و مشارکت بیشتر دعوت می کنیم. در آینده هر چه صحنه رقابت محدودتر شود و ائتلافهایی صورت بگیرد که برای مردم روشن‌تر شود، مفیدتر خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامۀ گفت‌وگو به مسایل بین المللی پرداخت و در ابتدا با رد ادعاها مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق، درباره تلاش برخی باقی‌ماندگان رژیم بعث و همچنین برخی کشورها برای ایجاد مشاجراتی در این کشور هشدار داد.

لاریجانی وجود ارتباط روشن بین مسائل سوریه و عراق را بعید دانست و گفت: مسأله عراق در بستر خود عراق باید تعریف شود؛ موضع ما درباره عراق این است که در این کشور، طوایف مختلف باید باهم در حکومت حضور داشته باشند، و این را مردم عراق یعنی هم اهل سنت هم شیعه و هم کردها می دانند.

وی افزود: ما با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق روابط خوب و دوستانه‌ای داریم؛ لذا روابط ما با طوایف مختلف عراقی نزدیک است.

لاریجانی ادامه داد: اگر مشکلاتی در داخل عراق است باید در درون و با گفت‌و‌گو حل شود. ممکن است اشکالاتی در بعضی از بخش‌ها وجود داشته باشد که باید رفع شود.

رییس مجلس، جلسات و مذاکرات دکتر ابراهیم الجعفری را ستود و تأکید کرد: این مسیر درستی است و باید اشکالات از طریق گفت و گو حل شود.

لاریجانی گفت: کسانی که جامعه عراق را می شناسند می دانند که از گذشته شیعه و سنی با یکدیگر با رفاقت زندگی می کردند، و هیچ‌گاه مشکل تاریخی با یکدیگر نداشتند.

وی با بیان اینکه عراقی ها نباید کاری کنند که دیگران از آن سوء استفاده کنند، خاطرنشان کرد: شاید برخی از کشورها منافعشان این باشد که داخل عراق را به هم بریزند. منافع ملت عراق در یکپارچگی آنها است. برخی بدشان نمی آید که کشور بزرگی مانند عراق که از منابع نفت و گاز خوبی برخوردار است و تجربه تاریخی جدیدی را آغاز کرده بعد از دیکتاتوری صدام به نزاع های داخلی مشغول کنند و برخی هم به دنبال تجزیه عراق و ضربه زدن به وحدت عراق هستند.

لاریجانی درباره موضع ایران درباره عراق گفت: موضع ایران این است که حتما یکپارچگی عراق حفظ شود، و اهل سنت و شیعه و کرد با هم گفت و گو کنند و اشکالاتی که وجود دارد رفع شود. ما هم تلاش می کنیم که با طرف‌های مختلف صحبت کنیم که همین مسیر طی شود.

لاریجانی با رد ادعاها درباره دخالت ایران در امور عراق گفت: ارتباط ایران با عراق همیشه به نفع عراق بوده است؛ ما منفعتی غیر از این نداریم که کشور باثبات و قوی عراق، همسایه ما باشد.

لاریجانی هشدار داد: تلاش برخی باقی ماندگان رژیم بعث و صدام برای ایجاد مشاجراتی در عراق نه به نفع عراق است و نه منطقه.

وی افزود: موضع ما همیشه این بوده است که دولت عراق یکپارچه باشد و همه گروه‌ها درون آن وجود داشته باشند، و همسایه ما همسایه قوی باشد؛ ما با عراق رفت‌و‌آمد، مذاکرات، رایزنی سیاسی و مراودات اقتصادی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر بحران‌های فرقه‌ای و مذهبی اخیر در منطقه بر روابط کشورمان با کشورهای عربی و اسلامی گفت: در دوره‌هایی از تاریخ اسلام اختلافات مذهبی بزرگ شده است. اما امروزه باید به نیازهای جهان اسلام اهمیت داده شود. بنده در کنفرانس پارلمان های کشورهای اسلامی در خارطوم نیز اظهار داشتم که شرایط دنیا به گونه ای است که رفتار تک قطبی تندروانه دیگر از صحنه افکار سیاستمداران خارج شده است و دنیا به سوی چند قطبی شدن پیش می رود و این یک فرصت برای کشورهای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، جهان اسلام دو راه در پیش دارد، گفت: جهان اسلام باید با کنار گذاشتن اختلافات و تعیین منافع خود در این وضعیت به عنوان یک بازیگر در صحنه قدرت جهانی، حضور داشته باشد و یا اینکه کشورهای اسلامی مانند دوره جنگ سرد، به عنوان اقمار و وابستگان یکی از این قدرت ها درآیند. در چنین وضعیتی قدرت‌های بزرگ از منابع این کشورها بهره برداری کرده و اختلافات و درگیری‌ها را در میان آنها زنده نگه می‌دارند.

وی افزود: فرصت ها همیشه وجود نخواهند داشت. در چنین وضعیتی ضروری است تا اختلافات را با واقع بینی حل کنند و با کنار گذاشتن این اختلافات بر روی اشتراکات تأکید کنند.

لاریجانی با اندک دانستن اختلاف میان مذاهب اسلامی گفت: اصول اساسی همه این مذاهب مشترک است و حتی بسیاری از احکام شرعی آنها نیز کاملا مشابه است. اما اختلافات کلامی همواره وجود داشته است.

وی با انتقاد از افرادی از پیروان فرقه‌های مختلف که به اختلافات مذهبی دامن می زنند، اظهار داشت: این افراد که مسائل کلان و استراتژیک جهان اسلام را درنظر نمی گیرند و فقط به اهداف کوتاه مدت و تاکتیکی می اندیشند یا افراطی و تندرو هستند یا مزدورانی هستند که براساس اوامر مافوقشان اقدام به فتنه انگیزی می کنند.

لاریجانی افزود: متأسفانه در برخی از کشورها گروه‌هایی به وجود آمده‌اند که نه تنها شیعیان را تکفیر می‌کنند بلکه از تکفیر پیروان مذاهب اهل سنت نیز ابایی ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب مردم به رهبری حضرت امام خمینی (قدس سره) بر کنار گذاشتن اختلافات و تأکید بر وحدت و سعه صدر تأکید داشته است و ما همواره در همه کشورها بر تنش‌زدایی میان گروه‌های مختلف مسلمان تلاش کرده‌ایم و همگان شاهد این سیاست حکیمانه کشور بوده‌اند.

علی لاریجانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز سیاست تفرقه مذهبی را در دستور کار خود قرار نداده است. بلکه اصول سیاست کشور مبتنی بر وحدت میان مسلمانان و دفاع از مظلومان استوار بوده است. بر همین اساس از یک طرف از حزب الله لبنان که یک گروه مقاوم شیعی در مقابل رژیم صهیونیستی است، حمایت می کنیم و از سوی دیگر از ارائه هیچ گونه کمکی به گروههای مقاومت فلسطین مانند حماس و جهاد اسلامی که اهل سنت هستند، دریغ نکرده‌ایم. موضع ایران مسائل استراتژیک جهان اسلام و وحدت میان مسلمانان بوده است.

لاریجانی تأکید کرد: همانطور که ایران در تونس، لیبی، مصر و ... از مردم و خواسته‌هایشان در مقابل حاکمیت آن کشورها حمایت کرده است، در سوریه نیز ما معتقدیم که باید اصلاحات سیاسی انجام شود و دمکراسی در آن کشور حاکمیت داشته باشد و مردم به خواسته‌هایشان برسند.از سوی دیگر دموکراسی در هر کشور یک امر درونی است و مردم آن کشور باید دموکراسی مورد نظر خودشان را به وجود بیاورند. دموکراسی تحمیلی از خارج از کشور و با قدرت سلاح، یک نوع دیکتاتوری به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: ایران با دخالت نظامی در سوریه مخالف است و مخالفت با حمله نظامی به سایر کشورها را نیز اعلام کرده‌ایم. در بحرین نیز مخالف حضور نظامی کشورهای دیگر هستیم. دمکراسی باید از درون جامعه هر کشور برخیزد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت گفت‌وگوی سیاسی واقعی در سوریه خاطرنشان کرد: در آن کشور اختلافاتی وجود دارد که دولت و مخالفان می توانند با انجام مذاکرات رو در رو دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند.

علی لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش با هشدار به برخی کشورها که گمان می کنند با افراطی گری و فرستادن افراطیون به سوریه می‌توانند به اهدافشان در آن کشور دست یابند، گفت: این رفتارها که به افزایش خشونت در سوریه می انجامد مشکلاتی را برای همه کشورهای منطقه به بار خواهد آورد.

وی در ادامه بر تلاش کشورمان برای مذاکره میان دولت و مخالفان تأکید کرد و گفت: ما از فراخوان اخیر بشار اسد برای گفت‌وگو با مخالفان استقبال می‌کنیم و راه حل ما آن است که از این گفت‌وگوها نظام سیاسی سوریه براساس دموکراسی و رأی مردم شکل بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه علت ادامه بحران سوریه را ارسال سلاح و کمک مادی برخی کشورها به شورشیان دانست و گفت: هر کدام از کشورهای حامی شورشیان هدف خاصی را در سوریه دنبال می کنند. حتی برخی از کشورها که بویی از دموکراسی نبرده‌اند برای ایجاد دموکراسی در سوریه هیجان دارند. اما بی تردید این اقدامات برای آنها نفعی به بار نخواهد آورد. ما به این کشورها هشدار می دهیم گسترش بحران سوریه به آنها ضربه خواهد زد.

وی درباره ادعاها مبنی بر ارسال سلاح و نیرو به نظام سوریه در جنگ با شورشیان، گفت: بی تردید این ادعاها از اساس کذب و دروغ محض است. ما به حضور نظامی برای موضع گیری درباره مسائل داخلی کشورها اعتقادی نداریم. ما درباره بحرین نیز هم اعلام کردیم که از نظر نظامی هرگز در آن کشور دخالت نمی کنیم. بلکه به حمایت سیاسی از حقوق مردم بحرین ادامه خواهیم داد و هر گونه دخالت نظامی را در آن کشور محکوم می‌نماییم. از این رو ما سلاح و نیرو به سوریه نمی فرستیم.

رییس مجلس درباره روابط تهران و آنکارا تاکید کرد: روابط اقتصادی ما با ترکیه در سطح بسیار بالایی است . جمهوری اسلامی با کشورهای اسلامی و همسایه خود روابط دوستانه‌ای دارد؛ ما ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم ولی این اختلاف نظر به معنای دشمنی نیست.

ما با خیلی از کشورها درباره مسأله فلسطین اختلاف نظر داریم، ما معتقد به مقاومت در مسأله فلسطین هستیم ولی برخی از کشورها نظر دیگری دارند؛ این به معنای دشمنی نیست. زیرا ما معتقد به امت اسلامی و منافع آن هستیم و استراتژی وحدت‌گرا داریم و تلاش ما این است که این استراتژی مخدوش نشود.

به گفتۀ لاریجانی، ما با ترکیه هم در برخی امور اختلاف نظر داریم، ولی نقاط مشترک هم زیاد داریم . ترکیه همسایه ما است و برادران مسلمان ما هستند، آقایانی که در رأس امور هستند دوستان ما هستند و با آنها ارتباطات نزدیکی داریم ولی در برخی موارد هم اختلاف نظر داریم، مانند مسأله سوریه که در روشها اختلاف نظر داریم . حتی درباره مساله رژیم صهیونیستی ما اختلاف نظر داریم.

وی افزود: ما درباره نصب موشکهای پاتریوت قبلا هم اعلام کرده‌ایم که این کار را به ضرر ترکیه و امنیت منطقه می دانیم . ورود ناتو در مسائل منطقه‌ای در واقع مشکلات منطقه را بیشتر می کند.

به گفتۀ رییس مجلس، از زمانی که آمریکا و ناتو به افغانستان و عراق آمده‌اند مشکلات و کشتارهای بسیاری را به راه انداخته‌اند . در خلیج فارس هم همین طور به نزاع‌ها دامن می زنند. مسائل ترکیه با کشورهای همسایه اش باید از طریق گفت و گو حل شود ما این را به مسئولان ترک هم گفته‌ایم و این کارها را اشتباه می دانیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تحولات مصر و روابط ایران با این کشور گفت: در روابط ایران و مصر باید به چند نکته توجه کرد. ایران برای مصر ارزش فوق العاده ای قائل است . مصر کشور معتبری است و از سابقه ای تمدنی برخوردار است. همیشه نگاه ایران نسبت به ملت مصر احترام آمیز بوده و حتی در زمان حسنی مبارک علایق بین ملت ایران و مصر و متفکرین و علمای دو کشور قوی بود.

وی تاکید کرد: ما از انقلاب مصر حمایت کردیم و خواهیم کرد و آن را دستاوردی بزرگ برای مسلمانان در عصر حاضر می دانیم . لذا انقلاب آنها را انقلاب عمیقی می دانیم که ممکن است اشکالاتی در آن باشد که باید رفع شود. انقلاب مصر موضع ستایش برانگیزی داشته و باید از آن حمایت شود.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: ایرانی ها در سیاست آدم های صبوری هستند . ما در سیاست عجول نیستیم و معتقدیم که هر چیزی زمان و فصل خاص خود را دارد و ضمن این که معتقدیم هرچه زودتر باید امت اسلامی باید با یکدیگر پیوندهای سیاسی داشته باشند، اما معتقدیم که هر چیزی زمان خاص خودش را دارد ومتناسب با شرایط و زمان باید تصمیم گیری شود. برخی از امور هستند که می خواهند به اختلافات دامن برنند. مسئولان ایرانی و مصری هر دو متوجه‌اند که دو کشور ممتاز در منطقه هستند و هرچه پیوندهای اقتصادی، سیاسی، دینی، و علمی قوی‌تر باشد به نفع دو کشور و کل عالم اسلام خواهد بود. اما عده‌ای "نان" خود را در همین دعواهای ثانویه و فرعی می بینند. یک سری گروه‌های تندرو و تکفیری هستند هم برای مصری‌ها مزاحمت ایجاد می کنند و هم برای ما. باید توجه کنیم که نباید این مسائل را اصل در نظر بگیریم.

به گفتۀ لاریجانی، ممکن است در این میان اشتباهاتی هم رخ دهد؛ به عنوان مثال گروهی در قاهره جمع شدند به عنوان "معارضه اهواز" که البته وزیر امور خارجه مصر برای وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران توضیح داد که این امر هیچ ربطی به دولت مصر نداشته و توسط یک گروه غیردولتی انجام شده بود. بنا بر این مشخص است که این اقدامی از سوی یک گروه فتنه‌گر بوده و می خواستند مسأله پر اهمیت روابط استراتژیک ایران و مصر را تخریب کنند.

لاریجانی یادآور شد: البته اکنون روابط ایران و مصر در سطح خوبی است. حتی پیشنهاد آقای مرسی برای مسأله سوریه برای گفت‌و‌گوی ایران، مصر، عربستان سعودی و ترکیه را ما پذیرفتیم و مذاکرات را آغاز کردیم. با وجود این که برخی کشورها همراهی نکردند با این حال ما استقبال کردیم و مذاکرات را آغاز کردیم و هنوز مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد. ما از هر ابتکاری بین ایران و مصر برای استفاده از نفوذ آنها در حل مسائل منطقه‌ای استقبال می‌کنیم و فکر می کنیم این مسیر عاقلانه‌ای است و نباید مسائل خرد را خیلی برجسته کرد.