پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت خاتمی که اخیرا برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است، به سایت مشرق گفت:
* اگر آقای هاشمی کاندیدا باشند من شرکت نمیکنم. آقای خاتمی، آقای ناطق و آقای حسن خمینی هم همینطور.
* من با بررسی دقیق نسبت به موضوع تقریبا مطمئن هستم که شرایطی الان هست که ممکن است امکان حضور این اشخاص نباشد. اگر آقایان در عرصه انتخابات تشریف بیاورند من اصلا انتخاب میکنم از بین آنها اما اگر تشریف نیاورند بنده حتما نامزد می شوم .
*تصور میکنم که در کشور ما شرایط فراهم است برای اینکه یک حرکت مردمی و یک حرکت نخبگانی در جامعه علمی در کشور به سود اعتدالگرایی شکل بگیرد. یعنی جنبش اعتدالخواه ایران. ــ به نظرم میآید دولت *وحدت ملی در شرایطی ابراز میشود که احساس وجود یک بنبست سیاسی در نحوه توازن قوای سیاسی در کشور مشاهده میشود. من تصور میکنم که ما یک چنین شرایطی نداریم و من چنین بنبستی را الان مشاهده نمیکنم.
*شخصیت کاریزماتیک یک کسی مثل آقای هاشمی و خاتمی و آقای خمینی یا کسی مثل آقای ناطق نوری ظرفیت بکارگیری یک جامعه وسیعتری از نخبگان ملت و مجریان را در اختیار ملت ایران میگذارد که من حاضر نیستم در محدود کردن آن سهیم باشم. البته آن هم به معنای تأیید تمام آنچه که هرکدام از این سروران و بزرگواران در عرصه تعاریف سیاسی گفتهاند، نیست.
* من مدافع فرمایشات آقای عسگراولادی هستم و معتقدم که فرمایشاتشان صحیح بود. یعنی من عین فرمایشات ایشان فکر میکنم.
* در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری به آقای حسن حبیبی رأی دادم. در انتخابات دوره بعدبه آقای رجایی رأی دادم.دور بعد به آیت الله خامنه ای.سال 68 به آقای هاشمی رأی دادم. در دوم خرداد 76 به آقای ریشهری رأی دادم. دوره بعد از آن هم که وزیر دولت آقای خاتمی بودم به آقای خاتمی رأی دادم. در سال 84در دور اول اگر اشتباه نکنم به آقای قالیباف رأی دادم و در دور دوم به آقای هاشمی.. و در سال88 به موسوی رای دادم.
* طرح هدفمندی یارانهها انقلابی است بزرگ در تاریخ اقتصادی ایران. این کار با شجاعت اجرا شد. اما اجرای آن با موازین قانونی منطبق نبود. منطبق نبودنش با موازین قانونی در بعضی از موارد ضایعاتی را به وجود آورد که ای کاش نمیآورد.
*سوء مدیریت در بروز و ظهور آثار ناشی از اجرای تحریمهای وحشیانه غرب علیه ایران. تأثیر بسزا داشته است. ما در عمل میتوانیم اقداماتی انجام دهیم که آثار تحریم که علتش مقاومت ملت ایران در مقابل زورگویی است؛ بر گرده ملت ایران آنگونه نشود که مردم را از راهی که دارند، میروند مأیوس کند.
* یکی از ابزارها برای بالا بردن سطح آگاهیهای مردم نسبت به دیدگاهها، اندیشهها و افکار و عقاید کسانیکه به طور ناگهانی وارد عرصه اجرایی میشوند و میخواهند مصالح ملی ایران را به دست بگیرند این است که در گروهها و احزاب سیاسی حرفهایشان را زده باشند. گروهها باید واسطه شوند. این کمک میکند به بالا رفتن سطح استفاده از حق طبیعی مردم.
ــ اصلا انتخابات ریاستجمهوری تفاوت کیفی دارد با انتخابات مجلس شورای اسلامی. تفاوتش این است که صفبندیهای سیاسی در انتخابات ریاستجمهوری با حضور مستقیم کاندیداها در بین مردم خصوصا از طریق شبکههای رسانهای بزرگ مثل صدا و سیما به هم میریزد. در انتخابات گذشته کاملا این پیدا بود. آقای احمدینژاد برخاسته از یک حزب قدیمی کهنهکار نبودند. حزب آبادگران اصلا هویت خیلی قدیمیای نداشت.
* مهمترین رقیب انتخاباتی ام را دولت می دانم. چون بخش قابلملاحظهای از آرای من برمیگردد به آرای وسط که معمولا حالا اسم خاکستری را برای آن بهکار میبرند. اینها از حیث مسائل معیشتی نگاه خاصی به دولت دارند. همچنین صرفنظر از درستی یا نادرستی اقدامات انجام شده، در این دوره به هر حال منابعی در اختیار دولت بوده که قابلملاحظه هم بوده است و البته به یمن وجود درآمد نفتی این امکان فراهم شده است.
دولت کنونی از زمانی که روی کار آمده عملاً اقداماتی را انجام داده و در این زمینه این ذهنیت در جامعه ما به وجود آمده است که حق طبیعی سالهای متمادی که تاکنون پرداخت نمیشده به وسیله این دولت پرداخت شده است. این رخداد، خمیرمایه یک رضایتمندی است نسبت به عملکرد این دولت حتی اگر مردم در همین دولت تورم 30 درصدی را هم تجربه کرده باشند.
ضمن اینکه ادراک تکانهها و شوک ناشی از افزایش سطح عمومی قیمتها برای قشرهایی که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی میکنند زمان میبرد. الآن شاید این تأثیر فقط در شهرهای بزرگ قابل لمس باشد. لذا همچنان بخش قابل ملاحظهای از مردم ضمن دریافت یارانهها از آثار تبعی ناشی از رشد نقدینگی خبر چندانی ندارند. پس به این دلیل من فکر میکنم یک اقبالی نسبت به عملکرد دولت حاضر و کاندیدایی که دولت قصد دارد از حضورش حمایت کند وجود خواهد داشت.