صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۹۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خطیب جمعه شهرستان شمیرانات  اختلاف سلیقه ها، ذائقه ها، نگاه ها و دیدگاه ها طبیعی و مقتضای ساختار وجود انسانی است، دانش و فناوری، ابداع و نوآوری، رشد و شکوفایی نتیجه تفاوت آراء علمی و کارشناسی است، تمدن انسان برآیند اختلاف نظر دانشمندان و کارشناسان است، تفاوت سلیقه ها، ذائقه ها و راه و روشها در سازماندهی ها، چینش ها، راهبردها و جمع بندی ها زیبایی های متفاوت و متنوع می آفریند و برای دستیابی به نتیجه واحد، روشهای کاربردی نوین را در تاریخ تحقیقات و نوآوری های جوامع انسانی ثبت می کند.

ناطق جمعه شمیرانات مبارزه با آفرینندگی، نوآوری و آزاداندیشی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دشمنی با رشد و شکوفایی، خردستیزی و آبروریزی سیاسی تحلیل نموده گفت: زندانی کردن اندیشه و نظر و ذائقه و سلیقه، مبارزه با رشد و شکوفایی و تمدن و تکامل در جامعه انسانی است؛ شاید منشأ رحمت نامیدن اختلاف امت توسط پیامبر گرامی(ص) همین نکته دقیق از نگاه جامعه شناسی است؛ در قوانین و سنت های حاکم بر نظام آفرینش، وحدت و هماهنگی و همگرایی است و هیچ خبر و اثری از گوناگونی و ناهمگونی نیست، قانون تعادل در کرات و کهکشانها و وجود انسان ها از سنت های پایدار الهی است، هیچ پدیده ای توان تخلف از سنت ها و قوانین حاکم بر ساختارها را ندارد، تخلف از سنت های پایدار به بی ثباتی، بیماری و انفجار می انجامد و فضای تعادل گریز و قانون ستیز را با فاجعه و ضایعه روبرو می سازد.

امام جمعه شمیرانات میثاق های دینی و ملی را پایدار و نیازمند قدرشناسی و وفاداری نامیده گفت: میثاق های دینی در حوزه خداباوری و خداگرایی و میثاق های ملی در حد و مرزهای زندگی سیاسی – اجتماعی به وفاداری نیاز دارند، وحدت، همسویی و سازگاری را می طلبند و تعارض و ناسازگاری را نمی پذیرند، اختلاف برخاسته از دنیاخواهی، قدرت طلبی و منافع و مصالح شخصی و گروهی به غرض ورزی، دشمنی، ناهنجارگرایی با آلودگی به جرائم حقوقی و کیفری می انجامد و حوزه شرع و قانون را با تقابل و تجرّی مورد تعرض قرار می دهد، اختلاف برآمده از جرم گرایی و انگیزه های شیطانی، همان تنازع مذموم در آیات قرآنی است، جامعه انسانی را با سستی و کاستی می آلاید و در توانگیری و آفرینش کم توانی، ناتوانی و ذلت و خواری هیچ مرزی نمی شناسد.

دعاگو انصاف گرایی و واقع بینی را از شاخصه های نقادی و تحلیلگری حقیقی ارزیابی نموده گفت: انتقاد، ارزش شناسی و کاستی شناسی در حوزه تحلیلگری و ارزیابی است؛ انتقاد، بستر حقیقی شفاف سازی قوت ها و ضعف ها برای بهره برداری در کاستی ستیزی، پویایی و رشد و شکوفایی است؛ انتقاد، بستر حقیقی وظیفه شناسی، آگاهی بخشی و خدمتگزاری است، از خدمت شناسی کج اندیشی ها و کج روی ها می کاهد، غرور بی مبنای سیاستمداران غافل، کم دان و نادان را می شکند، بستر اصلاحات اساسی را در برابر اصلاح طلبان حقیقی می گشاید، جبران خطاها و کاهش هزینه های خطاکاری ها را به ارمغان می آورد؛ نقدپذیری، نماد خردگرایی، فرهیختگی سیاسی و شایستگی اصلاح پذیری و اصلاح گرایی است.

خطیب جمعه شمیرانات انتقادناپذیری را نماد خردگریزی، خودکامگی سیاسی، استبدادگرایی و دشمنی با آزادی و رشد و شکوفایی دانسته گفت: کسانی که نقد را بر نمی تابند، منطق ستیز، خردگریز، استبدادگرا و دشمن آزادی و مدنیت انسانی اند، از بزرگترین کاستی های در جریان انحرافی، بیتابی سیاسی و انتقادناپذیری سازگار با منش استکباری و دیکتاتوری سیاسی است، هرکس با نقد اندیشه، مواضع، رویکرد و عملکرد منحرفان به مقتضای رسالت انسانی و ندای وجدان بیدارش، پاسخ می دهد با قهر، اخم و طرد مواجه می شود و عزل و نصب های بی ثبات ساز و با شیطان همساز را در کارنامه سیاسی مهره های اصلی جریان انحراف می بیند، انتقادپذیری، خردگرایی، عقلانیت سیاسی و استقبال شتابان از رشد و تعالی و شکوه و شکوفایی است؛ انتقادناپذیری، خردگریزی، منطق ستیزی، دشمنی با آزادی، رشد و شکوفایی و حقوق اساسی جامعه انسانی است.