صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۹۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی در مناظره‌ای که شب گذشته از شبکه خبر،با حضور علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و وحید نوروزی کارشناس محیط زیست پخش شد، ضمن اعلام آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوای پایتخت در سال گذشته، تاکید کرد: آلودگی هوا مسئله‌ای ملی است. در این زمینه ملاک ما قانون است و دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف خود عمل کنند.

به گزارش ایلنا، حسن آقاجانی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت در مواقع آلودگی هوا تنها به هشدار برای گروه‌های خاص بسنده می‌کند، گفت: تا قبل از قانون برنامه دوم توسعه نقشی برای وزارت بهداشت در زمینه آلودگی هوا در نظر گرفته نشده بود، اما از زمانی که در این نقش حضور یافته، به نحو احسن وظیفه خود را ایفا کرده است. وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت وظیفه ارتقای سلامت مردم را بر عهده دارد.

افزایش ۱۰ درصدی ماموریت‌های اورژانس 
به گفته مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی، طی چند روز گذشته و به دنبال افزایش آلاینده‌های هوایی، حدود ۱۰ درصد میزان ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ به دنبال افزایش آلاینده‌های هوایی، اضافه شده است و این باری اضافی برای وزارت بهداشت ایجاد می‌کند. این درحالیست که هر ماموریت اورژانس ۸۰ هزار تومان بار مالی برای وزارت بهداشت به دنبال دارد. وزارت بهداشت به عنوان بخشی که باید به سلامت مردم رسیدگی کند، ماموریت‌های خود را به درستی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش بار مراجعات قلبی و تنفسی به بیمارستان‌ها در پی تشدید آلاینده‌های هوایی، گفت: در برخی بیمارستان‌ها از جمله مرکز قلب تهران طی چند روز اخیر مراجعات قلبی حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. در مجموع کهنسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی افزود: وزارت بهداشت در کمیته و کارگروه کاهش آلودگی هوا حضور فعال دارد. نگاه ما به مسائل، کار‌شناسی است. ضمن آنکه هشدارهای لازم را به مردم و مسوولان مربوطه ارائه می‌دهیم، موارد لازم را هم پیگیری می‌کنیم. هشدار به مردم و دستگاه‌های مربوطه، جزو وظایفی است که قانون بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است.

مرگ روزانه ۸۰۰۰ نفر در دنیا به دلیل آلودگی هوا
آقاجانی درباره آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا، گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد کم نیست. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه ۸۰۰۰ نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در تهران
وی با اشاره به آمار مرگ و میر منتسب به آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم و ۱۰ میکرون در تهران نیز گفت: حدود پنج درصد کل علل مرگ و میر را ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم و ۱۰ میکرون تشکیل می‌دهند. در سال ۹۰ حدود ۲۳۱۸ مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون (PM) و ۲۱۴۲ مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون (PM) بوده است که با توجه به شرایط آب و هوایی تهران و تکالیفی که برای مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده، حتی یک مورد مرگ هم زیاد است.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط اتوبوس‌ با سوخت مناسب، از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی در ادامه، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط اتوبوس با بهره‌مندی از سوخت مناسب را از اصلیترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا خواند و گفت: هر چند بیش از یک میلیون خودروی فرسوده از رده خارج شده‌اند، اما هنوز یک میلیون خودروی فرسوده دیگر وجود دارند که باید از رده خارج شوند. از طرف دیگر ۱۰ هزار وسیله نقلیه شبانه با‌‌ همان سوخت غیر استاندارد، نخاله‌های ساختمانی را جابجا می‌کنند که خود باعث آلودگی است.

آقاجانی با اشاره به ماده قانونی مبنی بر لزوم پرهیز از تاسیس کارخانجات تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر‌ها، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، هر صنعت بزرگی برای فعالیت در کنار شهر‌ها باید پیوست سلامت داشته باشد. در مجموع کار وزارت بهداشت در کارگروه‌های آلودگی هوا، ارائه راهکارهای علمی و دفاع از حقوق مردم است. پیگیری‌های لازم در این زمینه را نیز انجام می‌دهیم.

خودروسازان به تعهداتشان عمل نکنند، شماره‌گذاری محصولاتشان متوقف می‌شود

علی محمد شاعری نیز در این مناظره بیان داشت: وزارت صنایع باید بر اساس مصوبه دولت شرکت‌های خودروساز را به رعایت استانداردهای لازم ملزم کند اما هنوز شرکت‌ها ایران خودرو و سایپا از این کار سرباز زده‌اند که این کار نشان دهنده کوتاهی و قصور این وزارتخانه است.

شاعری با بیان اینکه طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوا تا پایان امسال به خودروهای غیراستاندارد اجازه شماره‌گذاری نخواهند داشت افزود: اگر سایپا و ایران خودرو تا زمان مقرر به تعهداتشان عمل نکنند نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

به گفته وی وزارت نفت نیز متعهد شده است که تا پایان امسال ۴۵ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین استاندارد تامین و توزیع کند.

مهم‌ترین علت آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور مربوط به بخش صنعت و سوخت است

وحید نوروزی مشاور معاون شهردار تهران که نه به عنوان نماینده شهرداری بلکه به عنوان یک کارشناس محیط زیست در این برنامه حضور داشت گفت: آلودگی هوا، محصول تکنولوژی است. آنچه که مهم است اینکه در دنیا چیزی به نام منواکسید کربن وجود ندارد و اگر در دنیا بگوییم توانستیم طی ۵ سال مونواکسید کربن را مهار کنم بسیار تعجب آور است چرا که با پیشرفت تکنولوژی دیگرچیزی به نام منوکسید کربن وجود ندارد.

به گفته وی منوکسید کربن مختص زمانی بوده که پیکان‌های قدیمی تردد داشتند. اکنون با تولید خودروهای انژکتوری وارتقاء استاندارد تولید خودرو در دنیا دیگر برای کاهش و مدیریت منوکسید کربن نباید افتخار کرد. اگر این صحبت در سال ۵۳ و یا ۵۴ گفته می‌شد، نشان از موفقیت داشت.

تا زمانی که در بحث کاهش آلودگی هوا مدیریتمان پراکنده باشد به جایی نمی‌رسیم

وی با انتقاد از مدیریت آلودگی هوای کشور گفت: تا زمانی که در کاهش آلودگی هوا مدیریت پراکنده و موازی کاری اعمال شود، راه به جایی نخواهیم برد. به عنوان مثال در سبد سوختی رشد ۱۷ درصدی سهم خودروهای دیزلی و کاهش سهم CNG از سوی ستاد بهینه سازی مصرف سوخت تعریف می‌شود و به وزارت صنایع می‌گویند، موکلفی خودروی دیزلی تولید کنی و می‌بینیم در شرایطی که خودرو استاندارد وجود ندارد، سوخت به پایه سبک به حد استاندارد رسیده است. از طرفی سازمان محیط زیست در برنامه‌ای مصوب می‌کند تا پایان برنامه ۴ توسعه تمام خودروهای فرسوده باید از رده خارج بشوند که وظیفه ستاد سوخت است و انجام نمی‌شود. با این وجود برنامه جامعی را تصویب می‌کنیم که ظرف ۱۰ سال آلودگی هوا را کاهش دهیم و آن هم با اهمال در اجرا مواجه می‌شود.

مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به ناموفق بودن برنامه‌های گذشته جامع کاهش آلودگی هوا بیان کرد: در حالی که برنامه‌های ۷ و ۹ محوری کاهش آلودگی هوا موفق عمل نکرده بود در سال ۹۰ سازمان محیط زیست برنامه جامع دیگری را در هیات دولت به تصویب رساند و مصوبه جدید با ۱۳ محور و در ۲۲ بند لازم اجرا شد اما سوال این است که ما این برنامه جدید که قرار است در ۵ سال اجرا شود در شرایطی که یک ۷ سال را به واسطه برنامه‌های قبلی از دست داده‌ایم تا امروز مردم نتوانند هوای سالم تنفس کنند، را چرا اجرایی نمی‌کنیم. به گفته وی تعطیلی‌های فعلی مطابق با قانون شورای عالی ترافیک و دستورالعمل شرایط اضطرار و هشدار نیست. در حالی که ما در شرایط هشدار هستیم مسئولین مربوطه تشخیص می‌دهند برای آنکه به شرایط اضطرار نرسیم شهر را تعطیل می‌کنیم.

نوروزی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت شهروندان گفت: از حدود ۲ سال پیش بر اساس مصوبه که باید بر اساس استانداردهای روز دنیا آلودگی هوا اندازه گیری شود، اجرا می‌شد اما نمی‌شود. این در حالیست که با مصوبات و استانداردهای قدیمی شرایط سنجیده می‌شود اما باز هم وضعیت این چنین است. اگر قرار باشد با استانداردهای جدید سنجیده شود قدرمسلم اوضاع بسیار بد‌تر از شرایط فعلی است.

شرکت‌ها ایران خودرو و سایپا از رعایت استانداردهای لازم سر بازمی زنند

وی با بیان اینکه خودرو و سوخت ۲ متهم اصلی آلودگی هوای کلانشهر‌ها محسوب می‌شوند، گفت: وزارت صنایع و خودروسازان موکلف بودند از ابتدای سال ۸۷ بنزین و خودرو‌ها با استاندارد یورو ۳ تولید کنند که در این سال‌ها هم وزارت نفت و هم خودروسازان به نوعی با پاس کاری ارتقا استاندارد‌ها به زمین یکدیگر به نوعی از زیر تولید استاندارد یورو ۳ شانه خالی کردند و می‌بینیم که این رویه به مدت سه سال ادامه داشت تا سرانجام در سال ۹۰ با یک پله جهش استاندارد یورو ۴ مطرح شد.

به گفته نوروزی دو تولید کننده ایران خودرو و سایپا هنوز زیر بار استاندارد یورو ۴ هم نرفته‌اند و در حالی که سوخت به استاندارد یورو ۴ در مراحل تولید است و وزارت نفت کمی موفق‌تر در زمینه ارتقاء استاندارد تولید سوخت عمل کرده اما همچنان خودرو سازان از ارتقا استاندارد تولید سر باز می‌زنند. وضعیت فعلی کلانشهر‌ها به خصوص تهران به گونه‌ای است که ورازت نفت باید سوخت با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تولید کند و شرکت‌های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو نیز باید محصولات با استاندارد یورو ۴ تولید کنند تا دیگر حکایت اول مرغ بود یا تخم مرغ در آلودگی هوای تهران پایان یابد.