صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۱
این روزها شرکت های خودروساز داخلی نه تنها درگیر مشکلاتی همچون نوسانات نرخ ارز، تحریم های بین المللی و محدودیت های مبادلاتی با شرکای تجاری و تامین نقدینگی لازم هستند که...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها شرکت های خودروساز داخلی نه تنها درگیر مشکلاتی همچون نوسانات نرخ ارز، تحریم های بین المللی و محدودیت های مبادلاتی با شرکای تجاری و تامین نقدینگی لازم هستند که چالش های  داخلی نیز باعث شده تا یارای مقابله با همتايان خود را نداشته و در شرایطی نابرابر به رقابت با محصولات وارداتی بپردازند.

تولیدات داخلی که به گواه آمار و مشخصات فنی و ارزیابی های کیفی صورت گرفته در ردیف برترین ها قرار داشته و با بالاترین سطح کیفیت به مشتریان عرضه می شود ولی متأسفانه به دلیل حمایت های یک طرفه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از قیمت واقعی خود فاصله داشته و همین امر باعث شده تا شرکت های تولیدکننده متضرر شده، میزان تولید باکیفیت ترین خودروهای تولیدی در کشور کاهش یافته و در نهایت مصرف کنندگان با افزایش قیمت بازار روبرو شده و متحمل زیان شوند.

با نگاهی کوتاه به مشخصات فنی، امکانات و تکنولوژی بکاررفته شده در خودروهای لوکس تولیدکنندگان داخل همچون خودروی مگان شرکت پارس خودرو به عنوان تولیدکننده باکیفیت ترین خودروهای تولیدی در کشور و مقایسه آن با خودروهای همکلاس خود می توان به این نتیجه رسید که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، واردات بیش از تولیدات در جایگاه حمایتی مسوولان قرار داشته و خودروهای وارداتی با قیمتی واقعی عرضه شده و در مواقعی حتی طعم ارز مرجع را نیز به لطف بسیاری از حامیان تولید ملی چشیده اند.

خودروی مگان شرکت پارس خودرو در دو مدل 1600 و 2000سی سی تولید می شود و در مقایسه با خودروهای هم کلاس خود در بازار کشور همچون کیا سراتو از برتری فنی و البته قیمتی به مراتب پایین تر برخوردار است. این دو خودرو در بسیاری از امکانات فنی و تجیهزات با یکدیگر برابر بوده و در مواردی همچون مصرف سوخت و استهلاک خودرو، مگان نسبت به همتای خود در مزیت رقابتی برتری قرار دارد.

به لحاظ ایمنی نیز خودروی مگان در سطح بالایی قرار داشته و دارای 5 ستاره ایمنی است در حالی که خودروی کیاسراتو 4 ستاره ایمنی دریافت کرده و این در حالی است که این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای همکلاس خود همچون مزدا 3، تویوتا کرولا و هیوندا آوانته نیز در جایگاه برتری قرار دارد. خودروی تویوتا کرولا به لحاظ مشخصات موتور و قدرت خودرو در سطح پایین تری نسبت به خودروی مگان قرار دارد و همچنین این خودرو نسبت به خودروهای مزدا 3 و آوانته نیز از مصرف سوخت بهینه تری برخوردار است.

هر چند خودروی مگان را با خودروهای نام برده شده، رقیب عنوان کردیم اما واقعیت این است که با نادیده انگاشتن برتری های نسبی این خودرو نسبت به همکلاسانش هنوز به لحاظ قیمتی در ردیف خودروهایی قرار دارد که یارای رقابت با آن را ندارند.

خودروی مگان در حال حاضر با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی خود به بازار کشور عرضه می شود و همین امر مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان آن به وجود آورده است. این خودروی لوکس فرانسوی که با همکاری شرکت رنو پارس فرانسه که در برابر فشارهای سیاسی مقاومت کرده و همچنان ماندن در بازار ایران را ترجیح داده است، با قمیتی حدود 44 میلیون تومان توسط شرکت پارس خودرو عرضه می شود و در مقابل خودروهای کیاسراتو، تویوتا کرولا، مزدا3 و هیوندا آوانته به ترتیب با قیمت هایی حدود 80 میلیون تومان، 87 میلیون تومان، 86 میلیون تومان و 56 میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

واقعیت این است که تصمیمات غیرکارشناسی جهت جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای تولیدی باکیفیتی همچون مگان باعث نابودی صنعت ملی خودروسازی کشور شده و تولیدکنندگان داخلی را اسیر گردبادهای مالی و بحران های اقتصادی کرده است که قطعا به تبع التهاب ناشی از آن مردم نیز متضرر خواهند شد. التهابی که به طور قطع با کمی تامل درباره صنعت و تولید ملی بهبود خواهد یافت اگر مسوولان به مشکلات نگاهی واقع بینانه داشته باشند در غیر این صورت با پافشاری بر جلوگیری از افزایش قیمت محصولات و آزادسازی قیمت ها براساس حاشیه قیمت در بازار صدمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت خودروی کشور وارد خواهد شد.

صنعت خودروسازی در حال حاضر به بیماری تبدیل شده که اگر برای درمان آن چاره ای اندیشیده نشود چرخ های آن از حرکت بازایستاده و خاموشی آن نه تنها گریبانگیر خودروسازان و  حدود 170 هزار نفر شاغل مستقیم  را می گیرد که به دليل ارتباط با بيش از 60 صنعت ديگر  حدود 2.8 میلیون نفر کل اشتغال ایجاد شده بواسطه این صنعت را با بحران مواجه کرده و زمین گیر شدن آن تبعات و پیامدهای منفی بسیاری بر اقتصاد ملی خواهد داشت.

بنابراین باید پذیرفت که مقاومت در برابر آزادسازی قیمت ها و نگاه منطقی به افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای تولیدی تعریف اقتصاد مقاومتی نیست و این راه بیراهه ای است که اگر برای برون رفت از آن مساعدت های لازم صورت نگیرد به طور قطع کمر صنعت خودروی کشور را خواهد شکست.

-منبع: صد خبر