صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۱
دوباره آلودگی هوا و دوباره قصه تکراری. شاید چند روز تعطیلی و توزیع ماسک‌های سفید و افزایش محدوده طرح ترافیک و برخورد با صنایع آلاینده.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: حدود 200 سال قبل بود که تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. شهرها شکل گرفت و به جمعیت شهرها افزوده شد. در این مدت نیز همچنان کلان شهرها در حال شکل گرفتن بودند و در عین حال با پیشرفت علم و تکنولوژی مردم از روستاها به شهرها مهاجرت کردند.

با پیشرفت علم و اختراع وسائل گوناگون و ایجاد کارخانجات مختلف در اطراف شهرها روزها و سال‌ها گذشت و همچنان به جمعیت شهرهای مختلف اضافه شد. تا جایی که طبق آمار حدود 8 تا 10 میلیون نفر در شهر تهران گنجانده شدند.

روزها در کلان شهر تهران 15 میلیون تردد با وسائل نقلیه شخصی و عمومی اتفاق می‌افتد که این آمار نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

با این حال در پی این پیشرفت‌ها و رفت‌وآمدها با وسائل نقلیه مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی و شلوغی در کلان شهرها شکل گرفت. اما آنچه که می‌تواند انسان و مردم را از این مشکلات نجات دهد گسترش استفاده از ابزارهای الکترونیکی است تا مردم کمتر مجبور به سفرهای درون شهری برای انجام کارهای خود شوند. بنابراین این امر توجه مسئولان را می‌طلبد تا به جای ارائه راه‌حل‌های مقطعی و تعطیلی ادارات و مدارس به دنبال ایجاد زیرساخت‌های استفاده از ابزارهای الکترونیکی در کشور باشند.

از این‌ها که بگذریم بیش از 2 هفته پیش بود که هوای تهران به مرز هشدار رسید و ذرات 2.5 میکرونی دست به دست یکدیگر دادند و  باعث شدند که ادارات، مدارس، برخی کارخانجات و صنایع در شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر کشور تعطیل شوند تا شاید از آلودگی هوا کاسته شود.

روزهای آلوده و خاکستری پایتخت نشینان دوباره آغاز شد و میهمان تهرانی‌ها دوباره و این بار به مدت 3 روز به آسمانشان بازگشت.

«وارونگی هوا» نامی آشنا برای مردم اولین کلان شهر کشور است که همه ساله در فصل سرما چندین مرتبه آن را تجربه می‌کنند. مردمی که شاید به وسیله خودشان یا برخی دیگر این مشکل ایجاد شده و باید کودکان و سالمندان و سایر کسانی که مشکلات و بیماری‌های خاصی را دارند، تاوان آن را پس دهند.

در این میان مسئولان هم شاید بی تقصیر نباشند. مسئولانی که این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نکرده‌اند و تقصیر را به گردن بادی که نمی‌وزد می‌اندازند.

این شرایط درحالی است که سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش‌آلودگی گازهای مخرب مانند NO2 ، CO، SO2خبر می‌دهد و تنها وجود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را دلیل آلودگی هوای تهران می‌داند.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش در نشستی خبری در باره آلودگی هوای تهران گفته بود: آنچه در تهران وجود دارد، گازهای مخرب نیست، بلکه فقط ذرات معلق هستند که باعث آلودگی هوا و در پی آن تعطیلی ادارات و مدارس در تهران شده اند.

معاون رئیس جمهور همچنین تحریم‌ها را یکی از دلایل آلودگی هوا عنوان کرده و گفته بود: در مسئله جایگزینی خودروهای جدید با خودروهای فرسوده، به دلیل تحریم‌هایی که صورت گرفته برخی از کارخانجات تولید خودروسازی با مشکلاتی روبرو شده‌اند که به واسطه این امر مشکلاتی در اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گذاشته است.

مسئولان و دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا در کشور، تردد خودروهای فرسوده را مهمترین عامل آلودگی هوا می‌دانند و تنها راه‌حلشان برای این مشکل جلوگیری از تردد این وسائل نقلیه و اجرای طرح جایگزینی بوده است اما به نظر می‌رسد این طرح‌هال مقطعی بوده و تاثیر چندانی در حل معضل آلودگی هوا در پایتخت را ندارد.

آزمایش تکنولوژی ایجاد اختلاف دما برای حل مشکل آلودگی هوا

محمدی‌زاده نیز در باره حل مشکل آلودگی هوا استفاده از دستگاه‌های جدید را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: در برخی از کشورهای غربی و کشور روسیه استفاده از این دستگاه برای حل مشکل وارونگی هوا سابقه داشته است و ما در ایران نیز تلاش می‌کنیم تا به این فناوری دست پیدا کنیم.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی تکنولوژی‌های جدید برای مقابله با وارونگی هوا هستیم که با ایجاد اختلاف دما در سطوح جو باد ایجاد می‌شود و می‌توان مسئله وارونگی هوا را مدیریت کرد تا دچار این مشکل نشویم.معاون رئیس‌جمهوری افزود:‌ اگر دانشمندان ما به این تکنولوژی احاطه کامل داشته باشند حل مشکل وارونگی هوا موفقیت‌آمیز خواهد بود.

محمدی‌زاده معتقد است تا حدودی در این زمینه پیش رفته‌ایم. در منطقه تهرانسر تهران تست‌های این دستگاه انجام شده است و معایب آن در حال برطرف شدن است.

وی می‌گوید: این دستگاه با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی در جو اختلاف دما ایجاد کرده و سپس باد و جوی ناپایدار به وجود می‌آورد.

آلودگی هوا دست خودمان است

مرتضی تمدن استاندار تهران مسئله آلودگی هوارا دست‌ خود مردم می‌داند و در این باره می‌گوید: اگر موضوع آلودگی هوا دغدغه همه است باید روند خروج خودروهای فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه در حوزه خروج خودروهای فرسوده چندگانگی وجود دارد می‌افزاید: علت این تأخیر در نوسازی خودروهای فرسوده شاید چندگانگی در این حوزه باشد.

نماینده عالی دولت در استان تهران می‌گوید: پدیده آلودگی هوای تهران زائده دست خودما است و در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور این مشکل را داریم.

بر این اساس و با توجه به سخنان استاندار تهران در باره آلودگی هوا این سوالات پیش‌ می‌آید که اگر آلودگی هوا دست خودمان است چرا آن را حل نمی‌کنیم؟ چرا روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل را تسریع نمی‌بخشند و فقط به دادن وعده‌های مختلف اکتفا کرده‌اند؟

مسئولان در این مدت تنها فقط مشکلات را بیان می‌کنند و تنها راه‌حل پیشنهاد می‌دهند اما متاسفانه خبری از حل مشکلات نیست و بهانه‌های مختلف را دلیل عدم حل مشکلات می‌دانند.

حل مشکل آلودگی هوا عزم ملی نیاز دارد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم درباره مشکل آلودگی هوا می‌گوید: حل مشکل آلودگی هوا در کلان شهرها نیازمند یک عزم و اراده ملی است و اگر دستگاه‌های اجرایی به وظایفی که دارند عمل نکنند هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

سادات ابراهیمی می‌افزاید: متاسفانه اشکال کار این است که در این باره عزم ملی شکل نگرفته و دستگاه‌ها و وزارت خانه‌هایی که در زمینه حمل و نقل، ترافیک، سوخت، خودروهای فرسوده و ریزگردها نقش دارند به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

بر این اساس آنچه که از گفته برخی مسئولان به نظر می‌آید این است که دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و تنها این مردم هستند که قربانی آلودگی هوایی می‌شوند که می‌توان مشکل آن را حل کرد.

با این حال استفاده از حمل و نقل عمومی، گسترش و تامین زیرساخت‌های الکترونیکی در کشور جهت کاهش سفرهای درون شهری مؤثر خواهد بود و خارج شدن هرچه سریع‌تر خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و دودزا از چرخه ناوگان حمل و نقل درون شهری، ساماندهی هرچه سریع‌تر صنایع و کارخانجات داخل کلان‌شهرها و به ویژه پایتخت و از همه مهمتر استفاده از تکنولوژی‌های روز و جدید می‌توانند به حل معضلی که چندین دهه است مردم را گرفتار کرده حل کند.