پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ه دنبال افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی، اعضای کمیسیون حمل و
نقل وارتباطات اتاق تهران دربیست ونهمین نشست خود به بررسی ابعاد افزایش
نرخ بلیت ها پرداختند. بررسی دستور اصلی این نشست پس از آن آغاز شد که
معاون امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، گزارشی ازمشکلات مربوط به
تامین نیازهای ارزی وتشدید تحریم ها و شناسایی راهکارهای برون رفت ازاین
مشکلات ارائه کرد.
به گزارش خبرآنلاین؛ مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل و نقل نیزبا اشاره
به غیر متعادل بودن عرضه و تقاضا در صنعت حمل و نقل هوایی براین نکته تاکید
کرد که قیمت غیر واقعی دلار، توازن ورود و خروج مسافران به ایران را به
نفع کشورهای همسایه نظیر ترکیه برهم زده است . او افزود:« رییس اتاق
بازرگانی ازمیر اعلام کرده است که سال گذشته یک میلیون و950 هزار نفراز
ایران به ترکیه سفر کرده اند، درحالی ازترکیه تنها 37 هزار مسافربه ایران
سفر کرده اند.» اما ارائه این گزارش و البته طرح برخی انتقادات از وضعیت
صنعت حمل و نقل هوایی، اعضای کمیسیون حمل ونقل را برانداشت تا درنامه ای
خطاب به سازمان هواپیمایی کشوری، ضرورت نظارت بیشتربرایمنی پرواز وکیفیت
خدمات را گوشزد کنند.
رشد تقاضا در حمل و نقل مسافری
اما پیش از رسیدگی به این موضوع، اعضای این کمیسیون به مرور اخبار و
رویدادهای سایر بخش های حوزه حمل و نقل پرداختند. آنگونه که "حسن مومنی"
رییس انجمن شرکت های حمل و نقل مسافری از تاثیر افزایش نرخ بلیت هواپیما بر
رونق حمل ونقل مسافری خبر داد. او بااشاره به افزایش 12 درصدی نرخ بلیت
های اتوبوس های مسافربری گفت:«گرانی لاستیک درگذشته مشکلاتی را برای فعالان
این صنعت ایجاد کرده بود که با کاهش تعرفه واردات لاستیک و کاهش نرخ ارز،
قیمت قطعات یدکی اتوبوس ها نیزکاهش یافت که البته به نظرمی رسد این افت
قیمت موقتی باشد.»
آغاز ترانزیت سوخت به افغانستان
"غلامحسین امیری" نیزاز صدورمجوز ترانزیت سوخت به افغانستان توسط گمرک خبر
داد و گفت:«براین اساس مقرر شده است روزانه60 دستگاه کانتینراز
مرزدوغارون،60 دستگاه از مرزهای میلک میل خارج شوند.» اودرادامه ازافزایش
22 درصدی ترانزیت سوخت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت:«براساس
توافقاتی که میان اتاق و گمرک صورت گرفت، مقرر شد اعمال محدودیت های جدید
در جلسه ای با حضورنمایندگان اتاق، سازمان راهداری و گمرک صورت گیرد اما به
تازگی دفتر نظارت برترانزیت گمرک اعمال این دست محدودیت را با تصویب در
ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و کالا دنبال کرده است.»
"سیده فاطمه مقیمی" نایب رییس کمیسیون حمل و نقل نیزگفت:«درخبرها آمده است
که مهلت شماره گذاری خودروهایی که دارای استاندارد یورو2هستند تنها تا
پایان سال 1391 انجام می گیرد. با این وصف باید شرکت ها خودروساز با درنظر
گرفتن این مهلت بایدتعهدات خود را به انجام برسانند.» در ادامه این نشست
همچنین، مشکلات آنلاین کردن بارنامه های داخلی و مناقشه شرکت های حمل و نقل
داخلی با سازمان تعزیرات حکومتی برسر نرخ کرایه ها نیز مورد اشاره قرار
گرفت.
صدور گواهی مبدا به صورت الکترونیکی
دبیرکل اتاق تهران نیزازالکترونیکی شدن امضای گواهی مبدا خبر داد وگفت:«یکی
ازالزامات حرکت به سوی تجارت الکترونیک این است که همه اسناد به صورت
الکترونیک صادر شود. در راستای عملیاتی شدن تجارت الکترونیک، تفاهمنامه ای
با گمرک به امضا رسید که گواهی مبداها به صورت الکترونیکی صادر وارسال
شود.این روش اشتباهات را جبران می کند وبه امور سرعت می بخشد.»
بررسی افزایش نرخ بلیت هواپیما
پس از اعلام این اخبار توسط فعالان صنعت حمل و نقل، نوبت به دستور اصلی این
نشست رسید که با توضیحات "محمد خداکرمی" معاونت هوانوردی و امور بین الملل
سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد. خداکرمی گفت که :«قیمت بلیت پروازهای
داخلی به صورت تکلیفی تعیین می شود در حالی که قیمت بلیت پرواز های خارجی
تکلیفی نیست و بر اساس توصیههای یاتا و برقراری اصل عرضه و تقاضا تعیین می
شود.» اوادامه داد:«در قانون برنامه پنجم پیش بینی شده است که از ابتدای
سال سوم آزاد سازی نرخ بلیت های داخلی صورت گیرد که البته افزایش 65 درصدی
قیمت بلیت پروازهای ضمن اینکه اقدامی در جهت جلوگیری از زیاندهی شرکت های
هواپیمائی است، گامی در راستای آزاد سازی قیمت بلیت در سال آتی نیز می
تواند باشد.»
او«ناپایداری اقلام هزینه ای»، «مشکلات تامین ارز»،« پیشی گرفتن نرخ تورم
از نرخ بلیت ها» و«پایین بودن بهره وری ناوگان و بالابودن سن ناوگان» را
ازمهمترین مشکلات صنعت حمل ونقل هوایی دانست و گفت:«آخرین تغییرات بهای
بلیت پروازهای داخلی درسال 1389وبراساس دلار1050تومانی صورت گرفت که با
افزایش نرخ دلاربه2500 تومان و تغییرنرخ ارزمشکلات شرکت های هواپیمایی
تشدید شد وبه شرکت هایی که برای تامین ارزمراجعه می کردند، پاسخی داده نمی
شد.»
خداکرمی سپس گفت: «به رغم افزایش قیمت سوخت، تاثیر افزایش نرخ تورم نیز در قیمت تمام شده بلیت هواپیما نادیده گرفته شد.»
او درباره میزان بهره وری ناوگان حمل و نقل هوایی نیز گفت:«درسال 2010
میزان بهره برداری دربرخی ایرلاین های کشورهای همسایه 13ساعت درشبانه
روزبوده است؛ درحالی که این رقم درایرلاین های ایرانی به 7 ساعت تقلیل می
یابد که بخشی از آن به مدیریت وبخشی دیگر نیز به سن ناوگان وسازوکارآماده
سازی هواپیماها بازمی گردد.» معاونت امور بین الملل سازمان هواپیمایی
کشوراز بالابودن سن ناوگان و غفلت از انجام سرمایه گذاری های لازم به منظور
توسعه زیرساخت ها نیز سخن گفت.
اودر بخش دیگری ازسخنانش، به هزینه های ثابت و متغیر این صنعت اشاره کرد و
گفت:«سناریوهای مختلفی با درنظر گرفتن متغیرهای موجود درمحاسبه نرخ
بلیتهای داخلی ازجمله سوخت ونرخ تسعیرارزمورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و
با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری به طورمتوسط 65 درصد به نرخ بلیت ها
افزوده شد. این درحالی است که هزینه های شرکت های هواپیمایی تا حد 100 درصد
افزایش یافته است.»
اوافزود:«ازسوی دیگر نرخ محاسبه بلیت ایرلاین های خارجی از طرف بانک مرکزی،
نرخ ارز در صرافیها تعیین شد و این شرکت ها نیز به مان نسبت به نرخ بلیت
پروازهای خارجی افزودند تا هزینه هایشان را جبران کنند.»
خداکرمی سپس با اشاره به برخی نگرانی ها از افت تعداد مسافران پس از افزایش
قیمت ارز و البته بهای بلیت پرواز های داخلی و خارجی گفت: «طبق مطالعاتی
که از طرف ایکائو به عمل آمده و در بازههای زمانی مختلف از سال1960 تا
1975 و سپس تا 1985 و به در نهایت در سال های بعد از 2000 میلادی، نوسان
تعداد مسافران هوایی را مورد بررسی قرار داده، پیش بینی شده است که تعداد
پرواز ها با نرخ 3 تا 5 درصد افزایش یابد و در سال 2050 به مقدار ثابتی
برسد.»
افت 80 درصدی فروش بلیت
در ادامه این نشست "مهدی اسد پور" یکی از کارشناسان کمیسیون حمل ونقل نیز
گزارشی از روند افزایش نرخ بلیت ها ارائه کرد و گفت:«از تاریخ 24 آبان ماه
که نرخ پایه ای بلیت هواپیما ازهر دلار 1226 تومان به هر دلار 2495 تومان
رسیده است، قیمت بلیت های خارجی 2 برابر شده و به دنبال این افزایش، میزان
فروش بلیت های خارجی با 80 درصد افت و فروش بلیت های داخلی نیز 68 درصد
کاهش یافته است.»
او افزود:«این کاهش فروش موجب رکود کاری 1400 آژانس هواپیمایی و گردشگری در تهران و2300 آژانس در کل کشور شده است.»
او ادامه داد: «با توجه به اینکه هر توریست بین 10 تا 15 فرصت شغلی
ایجاد می کند، با افزایش قیمت بلیت افرادی که در این صنعت مشغول هستند،
بیکار خواهند شد.» او همچنین به آمار یکی از روزنامه ها نیزاشاره کرد که
100آژانس مسافرتی درایران پس ازافزایش نرخ ارزاعلام ورشکستگی کرده اند.
درهمین حال "فرهاد فزونی" گفت:«اگر هزینه این شرکت ها 100 درصد افزایش
یافته است، با افزایش 65 درصدی قیمت بلیت ها، 35 درصد هزینه باقیمانده را
چگونه تامین خواهند کرد؟ اودربخش دیگری از سخنانش این پرسش را مطرح کرد که
با نوسان قیمت ارز درصرافی ها، قیمت بلیت پروازهای خارجی چه وضعیتی پیدا
خواهد کرد؟
"مسعود دانشمند" نیزگفت:«اکنون به نظر می رسد، سازمان هواچیمایی نقش رییس
خطوط را ایفا می کند در حالی که وظیفه این سازمان، ستادی و اجرایی است.»
او ادامه داد:«پیش ازانقلاب جایگاه صنعت واپیمایی ایران آنگونه بود که
اتباع کشورهای جنوبی خلیج فارس خود را به شیراز و تهران می رساندند تا به
وسیله ایران ایر، عازم اروپا شوند.سازمان هواپیمایی باید به گونه ای مدیریت
می کرد که به شرایط امروز نرسد.»
دانشمند گفت:«سازمان هواپیمایی باید به گونه ای مدیریت کند که شرکت ها
در شرایط رقابتی قرار گیرند بحث هایی اساسی مانند ایمنی را فدا نکنند.» خدا
کرمی نیز گفت که به دنبال آن هستیم که نرخ این بلیت ها پرواز های خارجی
دست کم به مدت یک ماه ثابت بماند. او همچنین اعلام ورشکستگی آژانس ها را
نیز رد کرد.
پس از بحث و تبادل نظر اعضای این کمیسیون مقررشد آنان درنامه ای خطاب به
سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار نظارت بیشتر بر ایمنی پرواز و کیفیت خدمات
شوند.