صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

يکشنبه - ۲۳ دی ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۴۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۴۰۳
در گفت و گوی «انتخاب» با یک کارشناس آموزش مطرح شد؛
محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش، درباره تاثیر تعطیلی مدارس بر کیفیت تحصیلی گفت: طبیعی است که تعطیلات پی در پی به دانش آموزان از ابتدایی تا دبیرستان آسیب می‌زند، اما تاثیرات آن متفاوت است. برای برخی کوتاه مدت و برای برخی درازمدت است. دبستانی‌ها تاثیر منفی درازمدتی از این تعطیلی‌ها می‌بینند. اهداف اصلی آموزشی دبستان، خواندن و نوشتن و حساب کردن و جامعه پذیری است. بخش پرورشی و جامعه پذیری بچه‌ها با این تعطیلات خیلی تحت تاثیرقرار نمی‌گیرد، اما آموزش مهارت‌های خواندن و نوشتن و حساب به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تداوم تعطیلی‌ها با بهانه‌های‌مختلف از کمبود انرژی تا آلودگی،نگرانی‌های جدی نسبت به وضعیت آموزش در خانواده‌ها و دانش آموزان به وجود آورده است. اولویت قرار ندادن آموزش در تصمیمات کلان،باعث افت تحصیلی ایران در میان دیگر کشور‌ها شده و تداوم این روند،وضعیت نگران‌کننده‌ای را پیش‌بینی می‌کند.
 
محمدرضا نیک‌نژاد،کارشناس آموزش، درباره تاثیر تعطیلی مدارس بر کیفیت تحصیلی به «انتخاب»گفت: طبیعی است که تعطیلات پی در پی به دانش آموزان از ابتدایی تا دبیرستان آسیب می‌زند اما تاثیرات آن متفاوت است.برای برخی کوتاه مدت و برای برخی درازمدت است.دبستانی‌ها تاثیر منفی درازمدتی از این تعطیلی‌ها می‌بینند. اهداف اصلی آموزشی دبستان،خواندن و نوشتن و حساب کردن و جامعه پذیری است.بخش پرورشی و جامعه پذیری بچه‌ها با این تعطیلات خیلی تحت تاثیرقرار نمی‌گیرد اما آموزش مهارت‌های خواندن و نوشتن و حساب به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.شوربختانه در کرونا نیز چنین تجربه‌ای داشتیم.گرفتاری‌های آموزش و پروش شدید است و این عقب افتادگی‌ها جبران نمی‌شود و تا پایان سطح آموزش این اثرات وجود دارد.
 
وی درباره عقب افتادگی تحصیلی در اثر تعطیلی‌ها بیان کرد: معلمان یک چارچوب آموزشی دارند و این چارچوب‌های محدود در کشور ما همواره با تعطیلی‌ها محدودتر می‌شوند. معلم‌ها مجبور هستند یک نوع محتوای آموزشی را درس بدهند و این تعطیلات باعث سرعت آموزش در برخی از زمان‌ها می‌شود که در این شرایط دقت و کیفیت کار آسیب می‌بیند و بسیاری از این بچه‌ها که سرعت یادگیری متفاوت دارند،از پس زمینه‌های آموزشی و فرهنگی متفاوت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.برخی توانایی کلاس با معلم خصوصی دارند و تا اندازه‌ای عقب افتادگی‌ها را جبران می‌کنند اما در مدارس دولتی،این کمبود‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند. امکانات آموزشی نیز به طور عادلانه در کشور توزیع نشده که با تعطیلی‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.
 
این کارشناس آموزش درباره وضعیت تعطیلی مدارس در کشور‌های دیگر اظهار داشت: کشور فنلاند در قطب قرار دارد و شهرها و روستا‌های آن در بخش‌های سرد قطبی زندگی می‌کنند که ۳متر برف در سطح شهر خود دارند اما این مناطق به خاطر برف و سرما اصلا تعطیلی ندارند. تعطیلات رسمی نیز سازماندهی‌ شده است. اگر سالگرد استقلال آمریکا جشن گرفته می‌شود،اصراری ندارند در همان روز که این اتفاق افتاده تعطیلی صورت بگیرد. عموما تعطیلات مناسبی در تعطیلات رسمی آخر هفته انجام می‌شود.فقط تعطیلات کریسمس در کشور‌های غربی طولانی خواهد شد. روز‌های آموزشی در ایران باید ۲۰۰روز‌ باشد اما به دلیل کمبود انرژی و آلودگی هوا و سرما و مراسم‌های متفاوت که عموما سیاسی هستند،روزهای آموزشی به ۱۵۰ روز هم نمی‌رسد. تعطیلات پیش از عید و پایان سال تحصیلی هم وجود دارد. این تعطیلات در کشور‌های دیگر بسیار سامان‌دهی شده است. آموزش برای کشورهای توسعه یافته تعطیل پذیر نیست و یک جریان مستمر است اما در کشور ما، آموزش اولویت ندارد. آماری که اخیرا در تیمز منتشر شد نشان داد کیفیت آموزش سقوط کرده است.
 
نیک‌نژاد درباره  راهکار عبور از بحران فعلی در حوزه آموزش گفت: تغییرات باید در یک مجموعه شکل بگیرد؛ برای معلم چه کرده‌اند که مردم وقت اضافی بگذارد؟بسیاری از معلمان انگیزه و علاقه‌ای برای اضافه کاری ندارند اما بسیاری نیز وجود دارند که برای دانش آموزان وقت زیادی می‌گذارند. ما با یک تناقض جدی مواجهیم؛اگر دانش آموز در آلودگی به مدرسه برود،آسیب جسمی می‌بیند اما اگر مدرسه نرود، آسیب ذهنی می‌بیند. اولویت‌های ما در ایران مسائل دیگری است و تا آن اولویت‌ها وجود دارد،ناکارآمدی ادامه دارد.