پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم: رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از ۱۰ سال قبل هر موتور هواپیما که به خارج از کشور رفت، توقیف شد درباره برقراری پروازها به سوریه و مصر توضیحاتی را ارائه کرد.
حسین پور فرزانه در نشست خبری درباره وضعیت بومی سازی قطعات هواپیما و ازسرگیری پروازها به سوریه و برقراری پرواز به مصر، اظهار کرد: تا قبل از تحریمها میتوانستیم از مراکز تعمیراتی هواپیما در سراسر دنیا استفاده کنیم. حدود دهه ۴۰ شمسی یکی از مراکز بزرگ تعمیر و نگهداری هواپیما را راه اندازی کرده بودیم. امروز به لحاظ کادر فنی یکی از بهترین جاهای دنیا، هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروی انسانی و تجهیزات، قوانین و مقررات را قبل داشتیم باید بعد از انقلاب این مسئله را حل میکردیم. از ۱۰ سال قبل هر موتور هواپیما که به خارج از کشور رفت، توقیف شد. الان موتور یک هواپیما ایرلاین خراب شود، نمیتوانیم آنرا به خارج ارسال کنیم و باید در داخل تعمیر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تحریمها مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده و از منظر حقوق بشر نباید جان مسافران به خطر بیفتد، اظهار کرد: غربیها موتور هواپیمای ایرلاین تجاری که با آن بیمار را جابجا میکند، توقیف میکنند. ایران ایر پروازهای اروپایی را انجام میداد و مواد اولیه داروسازی را به ایران منتقل میکرد. الان با تحریم ایران ایر، مجبوریم مواد اولیه داروسازی را با سختی فراوان تامین کنیم. آمریکا و اروپا چشمان خود را روی حقوق بشر بسته و مردم ایران را تحریم کرده اند.
پور فرزانه با تاکید بر این که تحریم هوانوردی مردم ایران را نشانه گرفته است، گفت: پس از تحریم ایران ایران با ایکائو مکاتبه و طرح شکایت کرده ایم، هنوز پاسخی دریافت نکرده این و منتظریم این موضوع به ریل اصلی خود برگردد.
وی با یادآوری اینکه ۴۴۰ شرکت دانش بنیان صنعت هوانوردی فعالیت میکنند، اضافه کرد: برخی از این شرکتها در حوزههای مختلف تعمیر و نگهداری هواپیما فعالیت دارند. در حوزه طراحی و ساخت نیز از دیگر حوزههای فعالیت شرکتهای دانش بنیان است. هر حال در تامین قطعه به بن بست میرسیم از توان شرکتهای داخلی استفاده میکنیم.
وی بیان کرد: وقتی نتوانیم هواپیما وارد کشور کنیم چارهای جز حرکت به سمت طراحی و ساخت هواپیما نداریم. صنعت هوانوردی قابل تعطیل شدن نیست و باید پرچم آنرا بالا نگاه داریم. اگر تحریمها امروز لغو شود، ترجیح ما این است که از کمپانیهای اصلی نیازها را تامین کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش تعمیر و نگهداری به لحاظ سخت افزاری و نرم افزار در جایگاه خوبی قرار دازیم، گفت: در بخش بومی سازی، هر قطعهای که به ما نداده اند، ساخته ایم.
وی در پاسخ به پرسش دوم تسنیم درباره پروازها به سوریه، مصر و لبنان، افزود:پروازها به لبنان که بزقر است و مشکلی در این زمینه نداریم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد:برای برقراری پرواز به مقاصد یک کشور، باید مجوزهای لازم صادر و اجازه این کار را بدهند. زمانیکه مناقشه و اتفاقی شبیه آنچه که سوریه دیدیم، روی میدهد، این کشور باید آمادکی لازم برای ازسرگیری پروازها را داشته باشد.
پور فرزانه بیان کرد: در رابطه با پروازها به دمشق و لاذقیه به ما اعلام شده که تا ۲۲ ژانویه معلق است. به محض اینکه سوریه برای برای این پروازها اعلام آمادگی کند، بلافاصله آنرا برقرار میکنیم.
وی تاکید کرد: در مجموع منعی برای انجام پرواز به سوریه نداریم مگر اینکه این کشور اعلام کند.
صانعی سرپرست امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره پرواز سوریه گفت: در زمان وقوع بحران در سوریه، با مجوزهای خاص پرواز داشتیم. درباره برقراری پروازها به مصر نیز یکی الزامات توافقات فی مابین دو کشور است. یکی از الزامات این کار ویزای توریستی که از حیطه وظایف سازمان خارج است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدای این نشست اظهار کرد: هواپیمایی کشوری دو ستون امنیت پرواز و ایمنی پرواز را دارد. بر اساس ایمنی پرواز ساختار سازمان هواپیمایی کشوری طراحی شده است. پرواز ایمن مستلزم آن است که قوانین هوانوردی عمومی را رعایت کنیم که شامل کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری است.
پورفرزانه ادامه داد: موضوعات خلبان، کرو پرواز، فرودگاه، تعمیر هواپیما و... در حوزه سخت افزاری است. در امنیت پرواز یک واحد تخصصی از موضوعات مختلف در بازرسی و... وجود دارد. در این دو حوزه ایکائو بازرسیهای مستمری را از سازمان هواپیمایی کشوری انجام میدهد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: به دلیل اینکه از ارتباط مستقیم با کمپانیهای هواپیماساز محروم هستیم و این شرایط سختتر هم میشود، ناچاریم با روشهای غیرمستقیم نیازهای حملونقل هوایی کشور را تامین کنیم.
پور فرزانه در ادامه با بیان اینکه مجبوریم از اقتصاد هوانوردی مراقبت کنیم، گفت: به لحاظ مالی تحریمهای سنگینی بر ایران تحمیل شده است در بخش اقتصاد هوانوردی باید از ایرلاینهای داخلی حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه هوانوردی، صنعت لوکسی نیست، گفت: این بخش موتور و پیشران توسعه کشور است.