صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۳۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۲۸ آبان ۱۴۰۳
ایران خودرو و سایپا سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش مجوز افزایش قیمت خودرو را دریافت کردند. امروز بهای محصولات این دو خودروساز دولتی تحویل کارخانه 30 درصد افزایش یافت تا شوک جدیدی به بازار آزاد هم وارد شوند. چنانکه در اولین واکنش قیمت خودرو در بازار آزاد جهشی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تجارت نیوز: ایران خودرو و سایپا سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش مجوز افزایش قیمت خودرو را دریافت کردند. امروز بهای محصولات این دو خودروساز دولتی تحویل کارخانه 30 درصد افزایش یافت تا شوک جدیدی به بازار آزاد هم وارد شوند. چنانکه در اولین واکنش قیمت خودرو در بازار آزاد جهشی شد.

بازار آزاد خودرو امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ کار خود را تحت تأثیر شوک قیمتی ایران خودرو و سایپا در افزایش بهای محصولات تحویلی کارخانه آغاز کرد.  

بررسی میدانی قیمت‌ها در بازار حاکی از آن است که تمامی محصولات سایپا و ایران خودرو که در بازار موجود هستند بدون هیچ استثنایی گران شده‌اند.

در ادامه قیمت‌های روز خودرو بررسی می‌شوند. در جداول منتشرشده، ستون اول قیمت بازار، ستون دوم  نرخ کارخانه و ستون سوم میزان افزایش بهای خودرو در بازار آزاد را نمایش می‌دهند. البته قیمت‌های جدید کارخانه هنوز اعمال نشده‌اند و در این گزارش مقصود بررسی میزان افزایش قیمت خودرو در بازار است.  

رکورد افزایش قیمت خودرو در اختیار کدام محصول است؟    

در بین تمامی محصولات تولید داخل، تارا اتوماتیک V۴ شدیدترین واکنش را به مجوز گرانی محصولات کارخانه نشان داده و در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ میلیون تومان گران شده تا سقف قیمتی یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان را هم بشکند. تارا دستی V۱ رشد ۱۸ میلیون تومانی را به ثبت رساند تا از قافله گرانی عقب نماند.   

دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال دیگر محصول میلیاردی ایران خودروست که واکنش شدیدی به نرخ‌های جدیدی کارخانه داشته و با افزایش ۴۰ میلیون تومانی قیمت به یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رسیده است.   دنا پلاس ۶ سرعته و دنا بورسی نیز دیگر محصولات این خانواده هستند که در مقابل نام آنها به‌ترتیب رشد ۱۳ میلیونی و پنج میلیون تومانی به چشم می‌خورد.  

انواع خودرو‌های سورن پلاس نیز هشت میلیون تا ۱۵ میلیون تومان گران شده‌اند.

پژو پارس که آخرین روز‌های خود در خط تولید ایران خودرو را می‌گذراند گرچه مشمول افزایش قیمت کارخانه‌ای نشده، اما در رقابت بازار همچنان جزو پیشتازان مانده و سه تیپ مختلف آن که در بازار موجود هستند،  بین ۶ میلیون تا ۱۵ میلیون رشد قیمت را بر جای گذاشته‌اند.  پژو پارس TU۵ آخرین نسل این پلتفرم است که همچنان روی خط تولید است، امروز در بازار در آستانه ورود به کانا ۹۰۰ میلیون تومان قرار گرفت.

خانواده پژو ۲۰۷ که در ابتدای فهرست افزایش قیمت ایران خودرو قرار گرفته، همچنان در بازار می‌تازد. پنج تیپ خانواده پژو ۲۰۷ طبق جدول زیر بین ۱۱ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

راناپلاس ارتقایافته گرچه در کارخانه جزو سردمداران افزایش قیمت به حساب می‌آید، در بازار آزاد مقاومت کرده و تنها دو میلیون تومان گران شده است و در محدوده ۶۷۲ میلیون تومان معامله می‌شود.  

شاهین G سانروف رکورددار افزایش قیمت سایپا

نگاهی به بازار محصولات سایپا نشان می‌دهد که شاهین G سانروف با ۲۱ میلیون افزایش قیمت بیش از هر محصول دیگری از شرکت سایپا در بازار آزاد افزایش قیمت داشته است. دو تیپ دیگر این خانواده چهار میلیون و ۹ میلیون تومان گران شده‌اند.  

پنج تیپ مختلف کوییک نیز پنج میلیون تا ۱۲ میلیون تومان رشد قیمت داشتند. در حال حاضر با هزینه ۴۳۳ میلیون تا ۵۶۲ میلیون تومان می‌توان کوییک‌های صفر موجود در بازار را خرید.  

 ساینا S معمولی و دوگانه‌سوز دو مدل موجود این محصول در بازار هستند که به ترتیب افزایش قیمت چهار میلیونی و ۱۱ میلیون تومانی را تجربه کردند تا با نرخ‌های ۴۵۰ میلیون و ۴۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شوند.

 سهند S و اطلس دو محصول دیگر سایپا در بازار هستند که آنها هم از روند جهشی بازار عقب نماندند و در محدوده پنج میلیون تومان گران شدند تا بدین ترتیب ۵۰۸ میلیون و ۵۵۵ میلیون تومان قیمت بخورند.