صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۳۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۲۸ آبان ۱۴۰۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید تلاش کنیم کسانی که قهر کرده‌اند را بازگردانیم و البته در حل مشکلات برخی هنرمندان دنبال سر و صدا کردن نباشیم. بخش اعظم اهالی سینما نسبت به سینمای ایران تعصب دارند، به همین دلیل برداشت من این است که اگر گام‌های مثبتی برداریم، می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید تلاش کنیم کسانی که قهر کرده‌اند را بازگردانیم و البته در حل مشکلات برخی هنرمندان دنبال سر و صدا کردن نباشیم. بخش اعظم اهالی سینما نسبت به سینمای ایران تعصب دارند، به همین دلیل برداشت من این است که اگر گام‌های مثبتی برداریم، می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم.

سیدعباس صالحی روز دوشنبه در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: متاسفانه‌ فاصله عمیقی میان جامعه سینمایی و بخش تصمیم‌گیر پدید آمده که کاهش بی اعتمادی را سخت می‌کند ولی گام‌هایی برداشته شده که می‌تواند امیدوارکننده باشد. مسیری که طی می‌کنیم باید به گونه‌ای باشد که وقتی روز ۲۲ بهمن مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، با نگاه به پشت سر حس کنیم از راه رفته شرمنده نیستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مسیر پیش‌رو باید با همگرایی هرچه بیشتر طی شود، بیان کرد: در ارتباط با اصل سینما، جشنواره و راجع‌به برخی مسائل باید بیشتر گفت‌وگو کرد. البته ممکن است در جشنواره امسال نتوانیم همه خواسته‌ها را محقق کنیم اما باید چشم انداز مشخص شود و مسیر را براساس آن جلو ببریم.

صالحی با اشاره به نگاه‌های مختلف در برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: یک نگاه به جشنواره‌ فجر و سایر جشنواره‌ها نگاه مناسکی است. مناسک کارکردهایی دارد از جمله همکاری و همبستگی جمعی، بالا بردن تاب‌آوری اجتماعی و...بنابراین نگاه، جشنواره فیلم فجر می‌تواند همبستگی سینماگران را افزایش دهد. البته با توجه به ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر، نگاه دومی هم به این رویداد شکل گرفته که همان نگاه جشنواره‌های گلخانه‌ای است که از طریق آن، یک یا چند قالب و گونه تقویت می‌شود که در برخی دوره‌های جشنواره فجر چنین رویکردی را شاهد بودیم.

وزیر فرهنگ با تاکید بر این که همه اجزای جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم فجر باید به پنج وجه وفادار باشد، گفت: وجه اقتصاد سینما، وجه اندیشه و هنر سینما، وجه فن‌آورانه سینما، وجه بین‌الملل سینما و سینما به عنوان امری انسانی؛ اگر این پنجگانه را بپذیریم باید بررسی کنیم جشنواره‌ها چه کمکی به این پنج ضلع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر برگزاری جشنواره فیلم فجر باید به گونه‌ای تعریف شود که جشنواره امسال متفاوت از گذشته باشد، گفت: بخشی از این هدف باید به صورت نمادین پیگیری شود تا هنرمندان تغییر را لمس کنند. در بخش دیگر نیز باید در اندک زمان باقی مانده بررسی کنیم که چگونه می‌توان تماشاگر فرهیخته قهر کرده، که سابقه دیرینی با جشنواره دارد، را به آن بازگرداند. هم‌چنین بدانیم که جشنواره‌های فجر در صورت برگزاری مناسب، می‌توانند امید و نشاط اجتماعی ایجاد کنند و اکنون کشور و مردم به این نشاط نیاز دارند. بنابراین شورای سیاست‌گذاری باید ایده‌هایی بدهد که جشنواره در این مسیر قرار گیرد.

صالحی سپس درباره سوالات مطرح پیرامون جشنواره فجر این دوره که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: بحث شفافیت جشنواره و هزینه‌های آن مورد توجه است. شفافیت در منابع و هزینه‌کرد امر درستی است و باید از نقطه آغاز کار با همین‌ مبنا پیش رویم.

وزیر فرهنگ همچنین درباره جدا شدن مجدد بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر بیان کرد: اگرچه تصمیم گرفته شده که جشنواره ملی فیلم فجر از جشنواره بین‌المللی جدا شده اما باید بررسی کنیم چگونه می‌توان در قالب جشنواره ملی فجر هم، سینمای ایران را در منظر بین‌الملل قرار دهیم. باید بدانیم تا وقتی آثار را در ارتباط با فضای بیرونی قرار ندهیم، در داخل هم به خوبی دیده نمی‌شوند. دنیا به قدری کوچک شده است که اگر کاری را صرفا در فضای داخلی انجام دهیم و پژواک بیرونی پیدا نکند، در داخل هم جایگاه خود را نخواهد یافت. در واقع باید این تفکیک را اینگونه تفسیر کنیم که اگرچه کار تخصصی بین‌المللی در قالب جشنواره بین‌الملل فجر در سال آینده انجام خواهد شد اما جشنواره فجر در بهمن‌ماه‌ هم، نباید از روایت بین‌المللی دور بماند و برای این امر نیز باید چاره‌اندیشی کرد.

صالحی همچنین در بخشی از سخنانش از منوچهر شاهسواری و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر برای پذیرش مسئولیت تشکر کرد و گفت: آقای شاهسواری فردی هستند که پشتیبانی صنفی را دارد و شخصیت ایشان بر همگان واضح است. همچنین ترکیب شورای سیاست‌گذاری نیز معنای خاص خودش را دارد. همه این‌ها در کنار بحث تفکیک بخش ملی از بین‌الملل در جشنواره فجر که همگی در یک ماه گذشته رخ داده است، برای کسانی که سینمای ایران را در این سال‌ها زیست کرده‌اند، معنایِ خود را دارد.