صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۳۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۲۰ آبان ۱۴۰۳
مجید نامی، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، در گفت و گو با «انتخاب»:
مجید نامی رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، درباره تورم در بازار پوشاک گفت: با توجه به میزان تورم کلی کشور، تورم پوشاک حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است. بازار اصلاً کشش بیشتری ندارد و تمام تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها با حداقل سود کار می‌کنند. بازار پوشاک دچار رکود شده است؛ به این علت که سطح درآمدی مردم متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده است. در سبد کالای مردم هزینه‌های مرتبط با غذا و مسکن به شدت افزایش پیدا کرده است. در نتیجه فشار هزینه کرد به بخش‌های دیگر، شامل پوشاک می‌آید. مردم مجبور هستند در این بخش‌ها صرفه‌جویی کنند.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگرچه غذا بر لباس اولویت دارد اما نمی‌توان از کنار نیاز به خرید پوشاک گذشت. از جمله برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند و ناچار به استفاده از لباس‌های خاص این حوزه هستند. بازار پوشاک در سه سال اخیرتورم قابل توجهی را تجربه کرده و همین امر، فرصت مناسبی برای کالا‌های قاچاق و بازار استوک‌ها و تاناکورا‌ها در تمامی شهر‌های ایران شده است. 

مجید نامی رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، درباره تورم در بازار پوشاک به «انتخاب» گفت: با توجه به میزان تورم کلی کشور، تورم پوشاک حدود 15 تا 20 درصد بوده است. بازار اصلاً کشش بیشتری ندارد و تمام تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها با حداقل سود کار می‌کنند. بازار پوشاک دچار رکود شده است؛ به این علت که سطح درآمدی مردم متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده است. در سبد کالای مردم هزینه‌های مرتبط با غذا و مسکن به شدت افزایش پیدا کرده است. در نتیجه فشار هزینه کرد به بخش‌های دیگر، شامل پوشاک می‌آید. مردم مجبور هستند در این بخش‌ها صرفه‌جویی کنند. 

وی درباره علل افزایش قیمت پوشاک بیان کرد: متغیر‌هایی در بازار وجود دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به شدت بر روی قیمت تمام شده‌ی لباس اثر می‌گذارند. بخشی از این متغیر‌ها مربوط به مسائل کلان اقتصادی مانند تورم است. از آنجاییکه صنعت پوشاک درگیر مستقیم با نیروی انسانی است، هزینه‌ی نیروی کار همواره بر روی قیمت تمام شده اثر می‌گذارد. افزایش هزینه‌هایی که در حوزه‌ی انرژی داریم هم بر روی لباس مؤثر است. از آنجاییکه وابستگی صنعت پوشاک به نیروی انسانی بیشتر از مشاغل دیگر است، نیروی انسانی بر روی هزینه‌ی کالا اثر بیشتری دارد. الیاف طبیعی وارداتی این حوزه نیز وابسته به قیمت ارز است و مسأله‌ی تحریم‌ها موضوع ماشین آلات و مواد اولیه را سخت می‌کند. وقتی کالا می‌خواهد به فروش برسد، بخش عمده‌ای از کالا‌ها در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود، بیشترین تورم را در سال‌های اخیر، میزان تورم در بخش مسکن و اجاره بها را خیلی بیشتر از متوسط تورم اعلامی داشته‌ایم و شاید بین 80 تا 100 درصد اجاره محل‌های کار افزایش داشته است. 

رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، درباره افزایش کالا‌های استوک اظهار داشت:  به دلیل تورم شدید، افزایش نرخ ارز و کاهش درآمد‌های مردم، تمایل برای استفاده از کالای ارزان افزایش پیدا کرده است. کالای تاناکورا دسته دوم و قاچاق با این وضعیت زیاد وارد کشور می‌شود. در سه سال اخیر کالا‌های استوک بسیار بسیار وارد کشور شده و قیمت آن هم متفاوت از کالای نو است. درکشور امارات کالا‌ها به صورت عمده و با حجم بالا و قیمت پایین به فروش می‌رسد. شما اگر یک سر به فضای مجازی بزنید، به راحتی مراکز پخش و فروش استوک را پیدا می‌کنید. 

نامی درباره میزان واردات و تولید لباس گفت: واردات لباس ممنوع است و از سال 97 به خاطر صرفه‌جویی در ارز و مشکلات تحریمی که برای ایران به وجود آمد، واردات پوشاک ممنوع شد. پوشاک مثل خودرو و موبایل خیلی قابل رهگیری نیست. موبایل رجیستر می‌شود و قاچاق بودن آن مشخص است. پوشاک درگیر رویه‌هایی مثل مناطق آزاد و کالای همراه مسافر و... است که به راحتی وارد کشور می‌شود. ورود غیرقانونی لباس به کشور همواره جریان داشته است. آن زمان که واردات آزاد بود، 70 میلیون دلار واردات داشتیم اما بر اساس آمار گمرکات کشور‌های دیگر که به سوی ایران صادرات داشتند، 1 میلیارد دلار بوده است. یعنی 93 درصد لباس‌هایی که به سوی ایران صادر می‌شد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد. امروز آمار دقیقی هم برای قاچاق لباس نداریم اما تخمین‌ها می‌گوید ما در سال سرانه‌ی مصرف 150 دلار را داریم. حدوداً 11 تا 13 میلیارد دلار بزرگی بازار لباس سالانه‌ی کشور است. 30 درصد بازار لباس هم حدوداً قاچاق است.