صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که داروی دیابت «اوزمپیک» علاوه بر کنترل قند خون، تأثیر مثبتی بر درمان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و چاقی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که داروی دیابت «اوزمپیک» علاوه بر کنترل قند خون، تأثیر مثبتی بر درمان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و چاقی دارد.

 به نقل از «مدیکال ایکس پرس»، این تحقیق که به رهبری «هیدو ال. هیرسپینک»، فارماکولوژیست دانشگاه پزشکی «گرونینگن» در هلند انجام شده، نشان داد که داروی اوزمپیک می‌تواند به کاهش میزان پروتئین در ادرار، کاهش التهاب کلیه و کاهش فشار خون در بیماران کمک کند. این یافته‌ها اولین بار است که نشان می‌دهند اوزمپیک، که به‌طور عمده به عنوان دارویی برای کاهش وزن شناخته می‌شود، می‌تواند برای بیماران با آسیب کلیوی نیز مفید باشد.

هیرسپینک ایده این تحقیق را در آغاز پاندمی کرونا مطرح کرد. پیش از این، او کشف کرده بود که داروهای دیگری به نام مسدودکننده‌های SGLT۲ در بیماران با آسیب مزمن کلیوی غیر دیابتی مؤثر هستند. با توجه به این یافته، او تصمیم گرفت تأثیر اوزمپیک را بر بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و چاقی مورد بررسی قرار دهد.

این تحقیق در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با شرکت ۱۰۱ نفر در چهار کشور کانادا، آلمان، اسپانیا و هلند آغاز شد. نتایج نشان داد که مصرف این دارو منجر به کاهش ۵۲ درصدی پروتئین در ادرار و ۳۰ درصد کاهش التهاب کلیه‌ها شد. علاوه بر این، مشارکت‌کنندگان به طور متوسط حدود ۱۰ درصد از وزن خود را نیز از دست دادند.

هیرسپینک با ابراز خوشحالی از نتایج این مطالعه، تأکید کرد که داروی اوزمپیک دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کلیه‌ها است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که تمامی نشانه‌ها حاکی از ضرورت آزمایش این دارو در مطالعات بزرگ‌تر و گسترده‌تر است.

این نتایج امیدواری‌هایی را برای بیماران مبتلا به دیابت و بیماری‌های کلیوی ایجاد کرده و نشان می‌دهد که داروی اوزمپیک می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی این بیماران نقش مؤثری ایفا کند.