صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
جیم کری کمدین مشهور کانادایی‌تبار، یکی از برترین استعداد‌های کمدی در قرن حاضر است. یک نامزدی بفتا، دو جایزه گلدن گلوب از میان هفت نامزدی، ۱۱ جایزه ام.تی.وی از میان ۲۵ نامزدی، سه نامزدی جوایز ساترن و یک نامزدی جایزه گرمی، مهمترین دستاورد‌های حرفه‌ای او در طول ۴۰ سال فعالیت هنری به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا با این کمدین محبوب و برترین نقش‌آفرینی هایش بیشتر آشنا شوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام هنگام تولد جیمز یوجین کری
زادهٔ ۱۷ ژانویهٔ ۱۹۶۲ ‏
نیومارکت، انتاریو، کانادا
شهروندی
  • کانادایی (۱۹۶۲–اکنون)
  • آمریکایی (۲۰۰۴–اکنون)
پیشه‌ها
  • بازیگر
  • کمدین
  • نویسنده
  • تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت ۱۹۷۷–اکنون
همسران
  • ملیسا وومر (ا. ۱۹۸۷–ج. ۱۹۹۵)
  • لورن هالی (ا. ۱۹۹۶–ج. ۱۹۹۷)
شریک زندگی جنی مک‌کارتی (۲۰۰۵–۲۰۱۰)
فرزندان ۱
حرفه :کمدی
امضاء

 

بیوگرافی جیم کری

جیمز یوجین کری (James Eugene Carrey) بازیگر، کمدین، نویسنده و تهیه‌کننده کانادایی آمریکایی در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۲ در ایالت اونتاریوی کانادا به دنیا آمد. تجربه نمایش‌های کمدی را از کودکی و در همکاری با پدر ساکسیفونیستش آغاز کرد. ۱۹ ساله بود که به لس آنجلس رفت و با سماجت و پشتکار، همه‌ی تلاشش را برای اثبات استعداد بازیگری و کسب اسم و رسمی در این حرفه، خرج کرد.

سال ۱۹۸۲ در یک استندآپ تلویزیونی ظاهر شد و این روند را در سال‌های بعد هم ادامه داد تا جایی که به عنوان یک استندآپ کمدین محبوب، به شهرت لازم رسید. حضور در فیلم‌های متوسط و سریال‌های تلویزیونی در سال‌های ابتدایی دهه نود، نام کری را به عنوان کمدین ثبت کرد اما، از سال ۱۹۹۴ بازی در نقش اول‌های سینمایی بود که اوج شهرت را برایش به همراه آورد.

 

بازی و نویسندگی در فیلم کمدی «کاراگاه حیوانات» در ۱۹۹۴ سکوی پرتاب جیم کری شد. در ادامه و در همان سال، دو فیلم «ماسک» و «احمق و احمق‌تر» هم از او اکران شد تا نام جیم کری به عنوان ستاره کمدی هالیوود بر سر زبان‌ها بیفتند. اولین نامزدی جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر مرد کمدی یا موزیکال را با کمدی فانتزی «ماسک» کسب کرد.

 

دو سال بعد کمدی سیاه «پسر کابلی» یک رکورد را برای جیم کری به همراه آورد. او که به کمدین موفق و مشهوری بدل شده بود، نامش را بعنوان گران‌ترین بازیگر کمدی (اولین بازیگر هالیوود که ۲۰ میلیون دلار دستمزد داشت) در تاریخ سینما به ثبت رساند. در سال ۱۹۹۷ برای بار دوم با فیلم «دروغگو دروغگو» نامزدی گلدن گلوب بهترین بازیگر کمدی یا موزیکال را بدست آورد.

 

کمدی علمی تخیلی «نمایش ترومن» در ۱۹۹۸ به بهترین اجرای جیم کری تا آن زمان مبدل شد و اولین جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام را برایش به ارمغان آورد. سال بعد هم این دستاورد با «مرد روی ماه» تکرار شد و دومین جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد کمدی را تقدیم جیم کری کرد. همکاری با «ران هاوارد» در سال ۲۰۰۰ و در اثر فانتزی «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» بار دیگر او را شایسته نامزدی گلدن گلوب اعلام کرد.

 

حقایقی جالب درباره زندگی شخصی جیم کری

کری از افسردگی رنج می‌برد و سال‌ها برای مبارزه با علائم آن داروی فلوکستین را مصرف می‌کرد.

اگرچه او بعداً اظهار داشت که دیگر هیچ دارو یا هیچ محرکی از جمله قهوه نیز مصرف نمی‌کند.

او در اکتبر ۲۰۰۴ تابعیت ایالات متحده را دریافت کرد و اکنون تابعیت دوگانه ایالات متحده و زادگاهش کانادا را دارد.

در نوامبر ۲۰۲۲، وزارت امور خارجه روسیه ورود ۱۰۰ فرد کانادایی به روسیه، از جمله جیم کری، را ممنوع کرد که اعلام شد به عنوان اقدامی متقابل برای تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین وضع شده بود، انجام پذیرفت.