صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳
جزوه‌ای به نام «کانال‌های سرخ» در ۲۲ ژوئن ۱۹۵۰ در آمریکا منتشر شد که برخی از مشهورترین چهره‌های هالیوودی را به کمونیست بودن متهم می‌کرد، و منجر به ایجاد ترس شدید از کمونیسم در ایالات متحده شد. یکی از کسانی که هدف این حملات قرار گرفت دالتون ترومبو، فیلمنامه‌نویس برجسته بود. او پس از امتناع از شهادت در مقابل «کمیته مجلس در امور فعالیت‌های ضد آمریکایی» (HUAC) در سال ۱۹۴۷، در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت، کارش را از دست داد، و زندانی شد. حرفه ترومبو در آغاز دهه ۱۹۳۰ آغاز شده بود و تا پایان دهه به یکی از موفق‌ترین نویسندگان هالیوود تبدیل شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جزوه‌ای به نام «کانال‌های سرخ» در 22 ژوئن 1950 در آمریکا منتشر شد که برخی از مشهورترین چهره‌های هالیوودی را به کمونیست بودن متهم می‌کرد، و منجر به ایجاد ترس شدید از کمونیسم در ایالات متحده شد.
 
یکی از کسانی که هدف این حملات قرار گرفت دالتون ترومبو، فیلمنامه‌نویس برجسته بود. او پس از امتناع از شهادت در مقابل «کمیته مجلس در امور فعالیت‌های ضد آمریکایی» (HUAC) در سال 1947، در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت، کارش را از دست داد، و زندانی شد.
 
حرفه‌ ترومبو در آغاز دهه 1930 آغاز شده بود و تا پایان دهه به یکی از موفق‌ترین نویسندگان هالیوود تبدیل شده بود. در طول جنگ جهانی دوم که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی با هم همکاری کردند، هالیوود فیلم‌های هوادار شوروی تولید می‌کرد. با این حال، پس از جنگ، ترس از کمونیسم در دوران جنگ سرد احساسات ضد کمونیستی را تقویت کرد، و HUAC نظارت بر هالیوود را افزایش داد.
 
در سال 1947 ترومبو به یکی از اعضای «ده نفر هالیوودی» تبدیل شد که گروهی از نویسندگان و کارگردانان بودند که به شهادت در برابر HUAC فراخوانده شدند. آنها از شهادت امتناع کردند، و بر حقوق متمم اول قانون اساسی خود پای فشردند.
 
این منجر به قرار گرفتن آنها در لیست سیاه استودیوهای بزرگ شد. امتناع ترومبو از همکاری باعث شد به اتهام تحقیر کنگره زندانی شود. او پس از آزادی به دلیل عدم توانایی در پیدا کردن کار با نام واقعی‌، مجبور به استفاده از اسم مستعار شد.
 
ترومبو با وجود قرار گرفتن در لیست سیاه به نوشتن ادامه داد، و با استفاده از نام‌های مستعار، برخی از آثار معروف خود از جمله «تعطیلات در رم» و «شجاع» را نوشت. دومی در سال 1957 برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد، هرچند که او به دلیل استفاده از اسم مستعار نتوانست اعتبار آن را کسب کند.
 
ترومبو بالاخره در سال 1960 با نام اصلی خود به کار بازگشت. در آن سال کارگردانان بزرگ هالیوود مانند اتو پرمینجر و کرک داگلاس برای نوشتن فیلمنامه‌های «خروج» و «اسپارتاکوس» با نام اصلی‌اش از او دعوت کردند، و با این کار به دوران لیست سیاه هالیوود پایان دادند.
 
منبع:  العربیه