صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۷۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳
گروهی از پزشکان در انگلیس آزمایش اولین واکسن جهان را علیه بیماری ناشی از «نوروویروس» یا «ویروس تهوع زمستانی» آغاز کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: گروهی از پزشکان در انگلیس آزمایش اولین واکسن جهان را علیه بیماری ناشی از «نوروویروس» یا «ویروس تهوع زمستانی» آغاز کرده‌اند.

 پزشکان بر این امیدند که این واکسن بتواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد.

نوروویروس یا ویروس نورواک که با نام ویروس استفراغ زمستانی هم شناخته می‌شود، عامل ایجاد کننده بیماری‌های گوارشی مسری است و باعث التهاب معده و دیواره روده بزرگ می‌شود.

نوروویروس باعث بیماری و اسهال می‌شود و می‌تواند به سرعت بین افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند، گسترش یابد و شیوع آن اغلب در بیمارستان‌ها، خانه‌های مراقبت از سالمندان، مدارس و مهدکودک‌ها رخ می‌دهد.

در حالی که اکثر افراد ظرف دو تا سه روز از این بیماری بهبود می‌یابند اما این ویروس می‌تواند تهدیدکننده باشد به ویژه برای کودکان، افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

دکتر «پاتریک مور»، پزشک عمومی و محقق ملی این آزمایش در انگلیس می‌گوید در حال حاضر هیچ واکسن تایید شده‌ای برای نوروویروس در جهان وجود ندارد و به افرادی که بسیار بیمار می‌شوند مایعات داخل وریدی داده می‌شود.

مور اضافه کرد این بیماری سالانه در سطح جهان حدود ۶۸۵ میلیون مورد ابتلا و ۲۰۰ هزار مورد مرگ و میر دارد. همچنین تصور می‌شود در انگلیس سالانه حدود ۴ میلیون مورد ابتلا به نوروویروس وجود دارد.

مور گفت: در انگلیس، تخمین زده می‌شود که نوروویروس سالانه حدود ۱۰۰ میلیون پوند برای سیستم بهداشتی این کشور هزینه داشته باشد.

به گزارش روزنامه «گاردین»، فاز ۳ کارآزمایی بالینی با نام Nova ۳۰۱ به مدت دو سال اجرا می‌شود و ۲۵ هزار بزرگسال - با تمرکز بر افراد بالای ۶۰ سال - از کشورهایی مانند ژاپن، کانادا و استرالیا در آن ثبت‌نام می‌کنند.

واکسن نوروویروس مبتنی بر فناوری mRNA است - رویکردی که توسط شرکت‌هایی مانند Moderna و Pfizer/BioNTech در طراحی و تولید واکسن‌های کووید استفاده می‌شود.