صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳
در بسیاری از افراد، اختلال شناختی خفیف می تواند اولین علامت بیماری آلزایمر باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر:در بسیاری از افراد، اختلال شناختی خفیف می تواند اولین علامت بیماری آلزایمر باشد.
به نقل از مدیکال نیوز، محققان دانشگاه جان هاپکینز مریلند در حال بررسی استفاده از یک داروی تحقیقاتی برای درمان اختلالات شناختی خفیف فراموشی ناشی از بیماری آلزایمر هستند.

دانشمندان دریافتند که این دارو به کُند کردن پیشرفت آتروفی مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف به دلیل بیماری آلزایمر که ناقل گونه ژنتیکی APoE-۴ نیستند، کمک می‌کند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که برای بسیاری از افراد، اختلال شناختی خفیف می‌تواند اولین علامت بیماری آلزایمر باشد.

حدود یک سوم افرادی که به دلیل بیماری آلزایمر دارای اختلال شناختی خفیف هستند در عرض ۵ سال به زوال عقل دچار می‌شوند.

دکتر «میشلا گالاگر»، محقق ارشد، می‌گوید: «مطالعات ما نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف، علاوه بر داشتن پاتولوژی آمیلوئید و تاو، بیش‌فعالی را در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ نشان می‌دهند که ساختاری حیاتی برای ایجاد و بازیابی خاطرات است.»

او توضیح داد: «بیش فعالی در این ناحیه مغز به اختلال حافظه‌ای که این بیماران تجربه می‌کنند منجر می‌شود و احتمالاً در پیشرفت بیماری تأثیرگذار است.»

این مطالعه فاز ۲b کارآزمایی بالینی HOPE۴MCI است که استفاده از داروی تحقیقاتی موسوم به AGB۱۰۱ را برای درمان اختلالات شناختی خفیف در ۱۶۴ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ارزیابی کرد.

گالاگر گفت: «AGB۱۰۱ یک فرمول قرص یک بار در روز از یک داروی ضد تشنج است که این بیش فعالی را در مغز کاهش می‌دهد.»

در طول این مطالعه، آنها دریافتند که شرکت کنندگان با اختلال شناختی خفیف که حامل ApoE-۴ نبودند و تحت درمان با AGB۱۰۱ قرار گرفتند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که تحت درمان با AGB۱۰۱ بودند، ۴۰ درصد کاهش پیشرفت را در زوال عقل بالینی در طی ۱۸ ماه نشان دادند.

وی افزود: «این نشان دهنده حفظ معنی دار عملکرد شناختی و روزانه برای بیماران در این دوره است.»

گالاگر همچنین خاطرنشان کرد: «آهسته شدن پیشرفت در مرحله نسبتاً اولیه اختلال شناختی خفیف بیماری به افراد این امکان را می‌دهد تا زندگی مستقل خود را حفظ کنند و شروع زوال عقل را به تأخیر بیندازند و تعداد افرادی را که نیاز به مراقبت در منزل دارند، کاهش می‌دهد».

علاوه بر این، دانشمندان کشف کردند در افرادی که حامل ApoE-۴ نبودند، AGB۱۰۱ به طور قابل توجهی آتروفی قشر انتورینال مغز را کاهش می‌دهد، که اتصال اصلی به هیپوکامپ است و نقش مهمی در حافظه و درک زمان دارد.