صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
دونالد ترامپ، مدت‌ها پیش از آن که سه بار پیاپی برای ریاست جمهوری آمریکا رقابت کند، پرسروصداترین میلیاردر آمریکا بود. ماجرا‌های زندگی پرحاشیه این سرمایه‌گذار املاک اهل نیویورک، در دهه‌های منتهی به تصمیم دور از انتظارش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، در صفحات روزنامه‌های زرد و شبکه‌های تلویزیونی روایت می‌شد. شهرت و سبک بی‌پرده مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ به او کمک کرد تا سیاستمداران کارکشته را شکست دهد، اما دوران پرحاشیه ریاست جمهوری او باعث شد که نتواند بیش از یک دوره در کاخ سفید بماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دونالد ترامپ، مدت‌ها پیش از آن که سه بار پیاپی برای ریاست جمهوری آمریکا رقابت کند، پرسروصداترین میلیاردر آمریکا بود.
 
ماجراهای زندگی پرحاشیه این سرمایه‌گذار املاک اهل نیویورک، در دهه‌های منتهی به تصمیم دور از انتظارش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، در صفحات روزنامه‌های زرد و شبکه‌های تلویزیونی روایت می‌شد.
 
شهرت و سبک بی‌پرده‌ مبارزات انتخاباتی‌ دونالد ترامپ به او کمک کرد تا سیاستمداران کارکشته را شکست دهد، اما دوران پرحاشیه‌ ریاست جمهوری او باعث شد که نتواند بیش از یک دوره در کاخ سفید بماند.
 
اکنون در سن ۷۸ سالگی، این نامزد جمهوری‌خواه بار دیگر شگفتی‌ساز شده و در حال رقم زدن بازگشتی چشمگیر به سیاست است که ممکن است او را دوباره پشت میز ریاست جمهوری آمریکا بنشاند.
 
وارث
 
او در سال ۱۹۷۱ زمام امور تجارت خانوادگی را به دست گرفت
 
ترامپ چهارمین فرزند فرِد ترامپ، سرمایه‌دار ثروتمند املاک و مستغلات در نیویورک است.
 
با وجود ثروت خانوادگی، از او انتظار می‌رفت که در پایین‌ترین رده‌های شغلی شرکت پدرش کار کند و هنگامی که در مدرسه شروع به بدرفتاری کرد، او را در سن ۱۳ سالگی به آکادمی نظامی فرستادند.
 
بعد از اخذ مدرک از دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، نام او به عنوان جانشین پدرش مطرح شد، چون برادر بزرگترش، فرِد، تصمیم گرفت خلبان شود.
 
فرد ترامپ در سن ۴۳ سالگی به دلیل اعتیاد به الکل درگذشت، اتفاقی که به گفته برادرش دونالد باعث شد که او در تمام طول عمرش از مصرف الکل و سیگار اجتناب کند.
 
او تمرکز شرکت را از محله‌های بروکلین و کویینز به منهتن پرزرق‌وبرق منتقل کرد
 
ترامپ می‌گوید با یک وام «کوچک» یک میلیون دلاری از پدرش وارد دنیای املاک شد و بعد از آن به شرکت خانوادگی پیوست.
 
او به مدیریت پروژه‌های گسترده مسکن پدرش در مناطق مختلف نیویورک کمک می‌کرد. در سال ۱۹۷۱ او کنترل شرکت را به دست گرفت و نام آن را به «سازمان ترامپ» تغییر داد.
 
پدرش، که ترامپ او را «الهام‌بخش من» توصیف می‌کند، در سال ۱۹۹۹ درگذشت.
 
نشان تجاری
 
شهرت و حضور رسانه‌ای او با گسترش امپراتوری تجاری‌اش افزایش یافت
 
تجارت خانوادگی ترامپ تحت رهبری او، از واحدهای مسکونی در محله‌های بروکلین و کویینز به پروژه‌های پرزرق‌وبرق منهتن تغییر مکان داد.
 
خیابان مشهور پنجم منهتن به محل ساخت «برج ترامپ» تبدیل شد که شاید مشهورترین دارایی او باشد و سال‌ها محل زندگی او بوده است. هتل کهنه و فرسوده کامودور هم به عنوان هتل گرند هایت بازسازی شد.
 
املاک دیگری هم با نام تجاری ترامپ – کازینوها، مجتمع‌های مسکونی، زمین‌های گلف و هتل‌ها – در نقاط مختلف از آتلانتیک سیتی، شیکاگو و لاس وگاس در آمریکا گرفته تا هند، ترکیه و فیلیپین ساخته شدند.
 
شهرت ستاره‌گونه او در دنیای سرگرمی نیز ادامه یافت؛ ابتدا به عنوان صاحب مسابقات «دختر شایسته جهان» و «دختر شایسته آمریکا»، و سپس به عنوان خالق و مجری برنامه تلویزیونی «کارآموز» از شبکه ان‌بی‌سی.
 
او ۱۴ فصل از برنامه «کارآموز» را اجرا کرد، برنامه‌ای که فرزندانش نیز در آن حضور داشتند
 
در طول ۱۴ فصل، در حالی که شرکت‌کنندگان برنامه کارآموز برای کسب قرارداد مدیریت در امپراتوری تجاری او رقابت می‌کردند، جمله معروف «تو اخراجی!»، ترامپ را به نامی آشنا در میان خانواده‌ها تبدیل کرد.
 
ترامپ چندین کتاب نوشته، در فیلم‌ها و برنامه‌های کشتی‌گیری ظاهر شده و کالاهای زیادی فروخته، از نوشیدنی‌ گرفته تا کراوات‌. اما در سال‌های اخیر ثروت او کاهش یافته است و مجله فوربس دارایی او را در حال حاضر حدود ۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.
 
ترامپ همچنین شش بار اعلام ورشکستگی تجاری کرده و چندین کسب‌وکارش – از جمله استیک‌ ترامپ و دانشگاه ترامپ – شکست خورده‌اند.
 
او همچنین از افشای اطلاعات مالیاتی خود خودداری کرده و گزارش‌هایی که در سال ۲۰۲۰ از سوی نیویورک تایمز منتشر شد، نشان از سال‌ها اجتناب از پرداخت مالیات بر درآمد و ضررهای مالی مزمن داشت.
 
خانواده
 
زندگی شخصی ترامپ مورد توجه گسترده رسانه‌ها بوده است.
 
نخستین همسر او ایوانا زلنیچکوا، ورزشکار و مدل اهل چک بود. این زوج صاحب سه فرزند شدند – دونالد جونیور، ایوانکا و اریک – و در نهایت در سال ۱۹۹۰ از یکدیگر جدا شدند.
 
نبرد تلخ آن‌ها در دادگاه‌ها به تیتر اول ستون‌ شایعات نشریات تبدیل شد و اتهامات ایوانا ترامپ در مورد خشونت خانگی – که او بعدا آن‌ها را کم‌رنگ جلوه داد – در فیلم جدیدی درباره ترامپ مورد توجه قرار گرفته است.
 
دونالد ترامپ در سال ۱۹۹۳ با مارلا میپلز بازیگر ازدواج کرد. آنها دو ماه بعد از تولد تنها فرزندشان تیفانی عروسی کردند، و در سال ۱۹۹۹ طلاق گرفتند.
 
بارون ‌۱۸ ساله تنها فرزند او با همسر فعلی‌اش، ملانیا ترامپ، است
 
همسر کنونی ترامپ، ملانیا کناوس، مدل اهل اسلوونی است. آنها در سال ۲۰۰۵ ازدواج کردند و صاحب پسری به نام بارون ویلیام ترامپ شدند که اکنون ۱۸ سال دارد.
 
اتهامات مربوط به سوء رفتار جنسی و روابط خارج از ازدواج، ترامپ را در دوران زندگی سیاسی‌اش دنبال کرده است.
 
اوایل امسال دو هیئت منصفه جداگانه رای دادند که دونالد ترامپ با انکار اتهام تعرض جنسی از سوی ای جین کارول، نویسنده، او را بدنام کرده است. ترامپ ملزم به پرداخت ۸۸ میلیون دلار شد، اما درخواست تجدیدنظر کرده است.
 
او همچنین در ۳۴ مورد اتهام کیفری در ارتباط با جعل سوابق تجاری با هدف پنهان کردن یک داد و ستد مالی با «استورمی دنیلز»، بازیگر فیلم‌های پورن در مورد یک رابطه خارج از ازدواج در سال ۲۰۰۶، مجرم شناخته شد.
 
نامزد انتخابات
 
در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۸۰، ترامپ ۳۴ ساله سیاست را «دنیایی بسیار بی‌رحم» توصیف کرد و گفت «توانمندترین افراد» ترجیح می‌دهند وارد دنیای تجارت شوند.
 
اما سال ۱۹۸۷، او شروع به مطرح کردن احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری کرد. ترامپ به‌ طور مختصر امکان ورود به انتخابات را در سال ۲۰۰۰ از طرف «حزب ریفورم»، و سپس در سال ۲۰۱۲ از حزب جمهوری‌خواه،‌ بررسی کرد.
 
ترامپ از برجسته‌ترین حامیان نظریه‌ توطئه‌ای بود که ادعا می‌کرد باراک اوباما در آمریکا به دنیا نیامده است. او تا سال ۲۰۱۶ به این دروغ اذعان نکرد و هرگز عذرخواهی نکرد.
 
همه چیز با پایین آمدن از پله‌برقی طلایی در برج ترامپ آغاز شد
 
ژوئن ۲۰۱۵ ترامپ رسما قصد خود را برای نامزدی ریاست‌ جمهوری اعلام کرد و گفت که رویای آمریکایی مرده است، اما وعده داد که آن را «بزرگ‌تر و بهتر» بازگرداند.
 
او در سخنرانی بی‌قیدوبند و خارج از چارچوب‌های رسمی خود به ثروت و موفقیت تجاری‌اش افتخار کرد، مکزیک را به ارسال مواد مخدر، مجرمان و متجاوزان به آمریکا متهم کرد و وعده داد که مکزیک هزینه ساخت دیوار مرزی با آمریکا را خواهد پرداخت.
 
عملکرد و نمایش مسلط او در مناظره‌ها، و برنامه انتخاباتی جنجالی‌اش، هم طرفداران وفادار و هم منتقدان سرسختی را به خود جذب کرد و موجی از توجه رسانه‌ای را به همراه داشت.
 
او چهره مسلط در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان برای نامزدی در انتخابات ۲۰۱۶ بود
 
با شعار «عظمت را به آمریکا برمی‌گردانیم»، او به راحتی رقبای حزب جمهوری‌خواه را پشت سر گذاشت تا در برابر «هیلاری کلینتون»، نامزد حزب دموکرات، قرار گیرد.
 
کمپین ابتدایی او پر از حاشیه و جنجال بود، از جمله نوار صوتی فاش‌شده‌ای که در آن ترامپ با افتخار درباره سوءاستفاده جنسی صحبت می‌کرد، و او در تمام طول انتخابات در نظرسنجی‌های عمومی عقب بود.
 
اما ترامپ با پیروزی خیره‌کننده‌اش بر یک سیاستمدار باتجربه، منتقدان و نظرسنجی‌ها را هم شکست داد. او در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان چهل‌ و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد.
 
رئیس جمهور
 
از همان ساعات اول ریاست جمهوری، او جنجال بی‌سابقه‌ای را وارد این مقام کرد. ترامپ اغلب اخبار و بیانیه‌‌های رسمی خود را در توییتر (اکنون ایکس) منتشر می‌کرد و به‌ صورت علنی با رهبران خارجی درگیر می‌شد.
 
دوره ریاست جمهوری ترامپ برای متحدان آمریکا دوره‌ عدم قطعیت بود
 
او از توافق‌های بزرگ محیط زیستی و تجاری خارج شد، سفر از هفت کشور با اکثریت مسلمان را ممنوع کرد، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای در زمینه مهاجرت اعمال کرد، جنگ تجاری با چین را آغاز کرد، بزرگ‌ترین کاهش مالیاتی را به اجرا گذاشت و روابط خاورمیانه را بازتعریف کرد.
 
نزدیک به دو سال، یک بازرس ویژه به تحقیق درباره اتهام تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ با روسیه پرداخت. ۳۴ نفر در رابطه با جرایمی مانند هک رایانه و جرایم مالی متهم شدند، اما خود ترامپ نه. این تحقیقات هیچ گونه تبانی مجرمانه‌ای را ثابت نکرد.
 
پس از آن، ترامپ به عنوان سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا استیضاح شد، به دلیل اتهاماتی مبنی بر این که او به یک دولت خارجی فشار آورده تا مدارکی علیه جو بایدن، رقیب دموکرات خود در انتخابات ۲۰۲۰ پیدا کند. مجلس نمایندگان که در اختیار دموکرات‌ها بود، به استیضاح او رای داد، اما سنای آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه، او را تبرئه کرد.
 
انتخابات سال ۲۰۲۰ تحت‌الشعاع همه‌گیری کرونا قرار گرفت.
 
او به دلیل شیوه مدیریت بحران به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، در حالی که آمریکا از نظر تعداد مرگ و میر و عفونت‌ها در صدر جهان قرار داشت و ترامپ به دلیل اظهارنظرهای بحث‌برانگیز مانند پیشنهاد تحقیقات درباره این که آیا می‌توان ویروس را با تزریق مواد ضدعفونی‌کننده درمان کرد، مورد تمسخر قرار گرفت.
 
او در ماه اکتبر پس از ابتلا به کووید-۱۹، مجبور شد مدت کوتاهی از کارزار انتخاباتی دور بماند.
 
اگرچه او در نهایت توانست ۷۴ میلیون رای کسب کند - که بیش از هر رئیس جمهور دیگری بود که برای دور دوم نامزد می‌شد - اما با اختلاف بیش از هفت میلیون رای از بایدن شکست خورد.
 
از نوامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱، او ادعاهای خود را مبنی بر آرای دزدیده‌شده و تقلب گسترده در انتخابات را تشدید کرد، ادعاهایی که در بیش از ۶۰ پرونده دادگاهی رد شد.
 
با امتناع از پذیرش نتایج، ترامپ طرفدارانش را در واشنگتن گرد آورد و از آن‌ها خواست در روز ۶ ژانویه، هم‌زمان با جلسه تایید پیروزی بایدن در کنگره، به سمت ساختمان کنگره آمریکا حرکت کنند.
 
آن تجمع به شورشی منجر شد که قانون‌گذاران آمریکایی و معاون او،‌ مایک پنس، را در معرض خطر قرار داد و منجر به دومین استیضاح تاریخی او شد. ترامپ بار دیگر از سوی سنا تبرئه شد، هرچند این بار با اختلافی کمتر.
 
اقدامات او در آن روز اکنون موضوع دو پرونده کیفری است.
 
بازگشت
 
پس از حمله به کنگره، به نظر می‌آمد دوران فعالیت‌های سیاسی ترامپ پایان یافته است. حامیان مالی او گفتند که دیگر از او حمایت نمی‌کنند و حتی نزدیک‌ترین متحدانش به صورت علنی از او فاصله گرفتند.
 
او در مراسم تحلیف جانشین خود غایب بود و خانواده‌اش را به فلوریدا منتقل کرد، اما با داشتن ارتش وفاداری از هواداران، همچنان نفوذ زیادی بر حزب جمهوری‌خواه داشت.
 
شاید بتوان گفت ماندگارترین میراث ریاست جمهوری او پس از پایان کارش در کاخ سفید نمایان شد، هنگامی که سه قاضی راست‌گرا که او برای عضویت در دادگاه عالی معرفی کرده بود، اکثریت محافظه‌کار این دادگاه را تثبیت کردند و به حدود ۵۰ سال حقوق ملی سقط جنین در آمریکا پایان دادند.
 
با وجود سرزنش شدن به خاطر نتایج ضعیف جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، ترامپ بار دیگر قصد خود را برای نامزدی ریاست جمهوری را اعلام کرد و به سرعت به پیشتاز حزب خود تبدیل شد.
 
بیش از ۱۲ رقیب، از جمله معاون سابق خود، به رقابت با او پرداختند، اما همه شکست خوردند، در حالی که ترامپ در مناظره‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان حاضر نمی‌شد و آتش انتقادهای خود را بر بایدن متمرکز می‌کرد.
 
ترامپ کارزار انتخابات خود را با ۹۱ فقره اتهام در چهار پرونده کیفری آغاز کرد، اما استراتژی او برای به تاخیر انداختن پرونده‌های حقوقی تا حد زیادی موفق بوده است.
 
اکنون مشخص شده است که دادگاه مربوط به سه پرونده او قبل از انتخابات برگزار نخواهند شد و محکومیت او در نیویورک - که شاید ضعیف‌ترین مجموعه اتهامات علیه او بود - تا اواخر نوامبر به تعویق افتاده است.
 
در روز ۱۳ ژوئیه، مردی ۲۰ ساله به نام توماس متیو کروکس در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در شهر باتلر پنسیلوانیا اقدام به ترور ترامپ کرد. کروکس از بالای یک پشت بام مشرف به محل سخنرانی، هشت گلوله شلیک کرد و ترامپ را از ناحیه گوش راست زخمی کرد. او با شلیک تک‌تیراندازهای محافظ ترامپ کشته شد.
 
چند روز بعد، در گردهم‌آیی ملی جمهوری‌خواهان، حزب او را غرق در ستایش کرد و رسما دونالد ترامپ را برای سومین بار پیاپی به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری انتخاب کرد.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهوری که محبوبیت او به مرور زمان کاهش یافت، در دوره‌ ریاست جمهوری خود پس از همه‌گیری کرونا، دستاوردهای اقتصادی و زیرساختی داشته، اما هم‌زمان با تورم بالا، موج‌ مهاجرت غیرقانونی و هرج و مرج در سیاست خارجی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
از زمانی که بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کنار رفت و معاونش، کامالا هریس جای او را به عنوان نامزد حزب دموکرات گرفت، ترامپ تلاش کرده تا رقیب جدید را با شکست‌های دولت دموکرات پیوند دهد.
 
نظرسنجی‌های سراسری نشان می‌دهند که هر چند کامالا هریس توانسته رای‌دهندگان لیبرال را متحد و صدها میلیون‌ دلار کمک مالی جمع‌آوری کند، اما رقابت بین این دو نامزد تقریبا شانه‌به‌شانه پیش می‌رود.
 
ترامپ به حامیان خود گفته است که ۵ نوامبر ۲۰۲۴، روز انتخابات آمریکا، «مهم‌ترین روز در تاریخ» این کشور خواهد بود.
 
منبع: بی بی سی