صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
کوبا از قطعی برق گسترده رنج می‌برد. رئیس جمهور کوبا به منظور رسیدگی به این بحران وضعیت اضطراری اعلام کرده است. دولت کوبا فرسودگی زیرساخت‌ها، کمبود سوخت، تقاضای بالا و تحریم‌های آمریکا را عامل قطعی برق می‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله: کوبا از قطعی برق گسترده رنج می‌برد. رئیس جمهور کوبا به منظور رسیدگی به این بحران وضعیت اضطراری اعلام کرده است. دولت کوبا فرسودگی زیرساخت‌ها، کمبود سوخت، تقاضای بالا و تحریم‌های آمریکا را عامل قطعی برق می‌داند.
 
لاش‌های کوبا برای بازگرداندن برق به جزیره برای سومین بار متوالی در اواخر روز شنبه (۱۹ اکتبر / ۲۸ مرداد) بی‌نتیجه ماند. مقامات کوبایی اعلام کردند که پیش از نیمه‌شب میلیون‌ها نفر همچنان در تاریکی به سر برده‌اند.
 
شبکه برق ملی کوبا اولین بار ظهر جمعه گذشته پس از قطع شدن بزرگترین نیروگاه برق جزیره، دچار مشکل شد. صبح شنبه ۱۹ اکتبر، رسانه‌های دولتی اعلام کردند که این شبکه بار دیگر از کار افتاده است.
 
شب گذشته (شنبه ۱۹ اکتبر) شرکت برق هاوانا در کانال تلگرام از قطع‌شدن کل سیستم ملی خبر داد، اما این پست به سرعت از صفحه تلگرام این شرکت حذف شد. دلیل حذف آن مشخص نیست، اما گزارش‌ها تایید می کنند که تا صبح روز یکشنبه، میلیون‌ها نفر همچنان بدون برق بودند.
 
هشدار رئیس جمهوری کوبا
میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا، که کشورش با قطع برق سراسری مواجه است، به ساکنان درباره یک طوفان سهمگین هشدار داد که در راه است.
 
کانل روز شنبه (به وقت محلی) در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) اعلام کرد که مقامات در شرق جزیره با تمام توان در حال کار برای حفاظت از مردم و منابع اقتصادی در برابر طوفان "اسکار" هستند.
 
پیش‌تر پیش‌بینی شده بود که " طوفان اسکار" با سرعت بادی معادل ۱۳۹ کیلومتر در ساعت در روز یکشنبه به شرق کوبا برسد. بر اساس اعلام مرکز ملی طوفان‌ها (NHC)، بارش‌های شدید نیز انتظار می‌رود.
 
رئيس جمهوری کوبا در پیامی دیگر در شبکه اکس اعلام کرد که اولین پیشرفت‌ها در بازسازی سیستم برق کشور به دست آمده است. او نوشت که درحال حاضر ۱۶ درصد از مصرف‌کنندگان برق دارند و اکنون کشورش برقی معادل حدود ۵۰۰ مگاوات تولید می‌کند.
 
دیاز کانل پیش‌تر اعلام کرده بود که کوبا در "وضعیت اضطراری انرژی" قرار دارد. او  در یک جلسه بحران که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد گفت، تا زمانی که برق به طور کامل بازنگردد، آرام نخواهد گرفت.
 
کوبا برق خود را از هشت نیروگاه حرارتی قدیمی و همچنین از هفت نیروگاه شناور تأمین می‌کند که گاهی دچار خرابی می‌شوند یا نیاز به تعمیرات دارند.
 
به گفته لازارو گوئرا، رئیس بخش تأمین برق در وزارت انرژی این کشور، قطع ناگهانی نیروگاه حرارتی آنتونیو گیوتراس در غرب منجر به این قطع برق سراسری شده است که در پی آن، سیستم‌های این کشور دچار فروپاشی شده است.
 
فروپاشی سوم شبکه برق، یک ضربه بزرگ به تلاش‌های دولت کوبا برای بازگرداندن سریع برق به ساکنان خسته‌ای است که از کمبود شدید مواد غذایی، دارو و سوخت رنج می‌برند.
 
در همین زمینه خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگاران میدانی خود در کوبا نوشت که شب گذشته هم در ماریانائو و هم در منطقه کواترو کامینوس هاوانا شاهد دو تظاهرات کوچک بودند.  ویدیوهای مختلفی از تظاهرات در دیگر نقاط پایتخت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، اما با این‌حال این رسانه نوشته است که موفق به تایید صحت آن ویدئوها نشده است.
 
قطع اینترنت در کوبا
قطعی‌های وسیع برق امکان شارژ تلفن‌ها و اتصال به اینترنت را برای اکثر ساکنان جزیره غیرممکن کرده و طبق داده‌های نت بلاکس، گروه نظارت بر اینترنت، ترافیک اینترنت در کوبا روز شنبه به شدت کاهش یافته است.
 
نت‌بلاکس همچنین اعلام کرد داده‌های شبکه نشان می‌دهد که کوبا همچنان عمدتاً آفلاین است زیرا این جزیره دومین قطعی برق سراسری را تجربه می‌کند.
 
پیش از این قطعی‌ها، کمبود شدید برق در روز جمعه دولت کمونیستی کوبا را مجبور کرده بود تا کارکنان غیرضروری دولتی را به منزل بفرستد و مدارس را برای کودکان تعطیل کند تا از این طریق، سوخت بیشتری برای تولید برق ذخیره شود.
 
دولت این کشور هفته‌ها قطعی برق را که در بیشتر نقاط جزیره به ۱۰ تا ۲۰ ساعت در روز می‌رسد، به زیرساخت‌های فرسوده، کمبود سوخت و افزایش تقاضا نسبت می‌دهد.
 
کوبا همچنین تحریم‌های تجاری آمریکا و تحریم‌های اعمال‌شده توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده را عامل مشکلات جاری در تأمین سوخت و قطعات یدکی برای نیروگاه‌های نفت‌سوز خود می‌داند؛ این درحالی است که آمریکا هرگونه نقش در این قطعی‌های شبکه برق را تکذیب کرده است.