صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

فروش ۵ هزار تن چای دبش به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان
معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: بیش از پنج هزار تن چای دبش به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان در چندین مزایده این سازمان تعیین تکلیف و به فروش رفت. ۲۱ هزار تن چای هنوز باقیمانده و باید تا انتهای سال تعیین تکلیف شود تا فاسد نشود.

شهردار منصوب زاکانی، معاون وزیر کشور شد
 با حکم اسکندر مومنی، وزیر کشور، مسعود نصرتی به‌عنوان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منصوب شد. او شهردار منطقه ۲۲ تهران و همچنین شهردار قزوین بوده است. 

روایت هاآرتص از نحوه شهادت رهبر حماس
روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت:سنوار همراه با دو فرد دیگر در یک ساختمان در نوار غزه، در جریان درگیری با نیرو‌های پیاده‌نظام و زرهی در محله تل سلطان در رفح، کشته (شهید) شد.  به نظر می‌رسد که سنوار در اثر شلیک تانک زخمی شده و دست خود را از دست داده بود. پس از ورود سربازان به ساختمان، او دو نارنجک به سمت آن‌ها پرتاب کرد که از پله‌ها پایین غلتیدند. سپس پهپادی فرستادند که سنوار با دست زخمی به سوی آن، چوب پرتاب کرد/ در این لحظه تانک دوباره به سمت او شلیک کرد که باعث [شهادتش] شد.

مذاکرات آتش‌بس در غزه در هفته‌های اخیر متوقف شده
واشنگتن‌پست به نقل از دیپلمات‌ها با بیان اینکه  مذاکرات آتش‌بس در هفته‌های اخیر متوقف شده است گفتند: نتانیاهو از ژوئن گذشته با مطرح کردن خواسته‌های جدید، بار‌ها مانع توافق شده است.

ترکیه: احتمال درگیری میان تهران و تل آویو بالاست
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه بامداد جمعه گفت: ما در هیچ نزاعی که ممکن است با ایران پیش بیاید یا این درگیری منجر به جنگ شود، حمایت نمی‌کنیم. وی با بیان این که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که احتمال درگیری میان ایران و اسرائیل بالاست، گفت: ترکیه و منطقه باید برای آن آماده باشند.

ترامپ: دوست دارم ایران را موفق ببینم؛ فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند
دونالد ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا عنوان داشت: من دوست دارم ایران را بسیار موفق ببینم، تنها چیزی که وجود دارد این است که آنها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند. 

انتقاد نخست وزیر لبنان از قالیباف
یک منبع ایرانی نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد اظهاراتی که از وی درباره آتش بس در لبنان نقل شده به هیچ وجه درست نیست. پیش از این دفتر نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان اعلام کرد که میقاتی از اظهارات محمد باقر قالیباف که گفته است تهران آماده مذاکره با فرانسه درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است، تعجب می‌کند و آن را مداخله آشکار در امور لبنان می‌داند. پیش از این دفتر نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان اعلام کرد که میقاتی از اظهارات محمد باقر قالیباف که گفته است تهران آماده مذاکره با فرانسه درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است، تعجب می‌کند و آن را مداخله آشکار در امور لبنان می‌داند. دفتر میقاتی اعلام کرده که وزارت خارجه، کاردار سفارت ایران را در خصوص اظهارات قالیباف احضار خواهد کرد.

جسد السنوار به مکان نامعلومی منتقل شد
روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: جسد السنوار کالبدشکافی و به مکان نامعلومی منتقل شد. این روزنامه افزود: احتمال دارد که از جسد السنوار به عنوان اهرم فشار در آینده استفاده شود. 

تصادف زنجیره‌ای ۱۱ کشته و ۷ مجروج بر جا گذاشت
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: حادثه رانندگی در جاده ساوه - همدان ۱۱ کشته و هفت مجروح بر جا گذاشت. وی افزود: این حادثه دقایقی پیش بر اثر برخورد ۲ دستگاه پراید، یک دستگاه سمند و یک دستگاه تیبا رخ داد.

ظریف: گروه پایداری می‌خواهد مرا عزل و زندانی کند
معاون راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همه باید عادت کنیم که همه را تحمل کنیم،گفت: گروه پایداری امروز می‌خواهند من را عزل کنند یا هزار کار دیگر انجام دهند، اما آنها جزوی از این کشور هستند و باید با آن‌ها هم ساخت. ظریف اظهار کرد: ‌در مورد مفهومی که برخی از دوستان ما درباره وفاق دارند، من هم نکاتی دارم و باید در این زمینه گفتگو کنیم. ما همه باید عادت کنیم که همه را تحمل کنیم البته آن‌ها باید بیشتر عادت کنند، چون این عادت را ندارند ولی ما به زور هم که شده عادت کرده‌ایم.

ادعای انتقال سیستم‌های لیزری چینی به ایران برای دفاع در برابر پهپادها و موشک‌های کروز
روزنامه اسرائیلی معاریو مدعی شد نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد که چین و روسیه برای ارتقای توانایی‌های دفاعی و تهاجمی ایران به میدان آمده‌اند. چین اخیراً سیستم‌های لیزری "Silent Hunter" را برای دفاع در برابر پهپادها، هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز به ایران منتقل کرده است.  انتظار می‌رود که روسیه سیستم‌های جنگ الکترونیک، سامانه‌های ضد هوایی پیشرفته (S۴۰۰) و جنگنده‌های سوخو-۳۵ را به ایران تحویل دهد.   

حماس رسماً شهادت یحیی السنوار را تأیید کرد
خلیل الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه گفت: جنبش حماس عزادار شهید یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسیِ خود است. این مقام حماس خبر داد: گروگان‌های اسرائیلی تا زمان توقف حمله به غزه و عقب‌نشینی نیرو‌های اشغالگر از غزه و آزادی اسرای ما از زندان‌ها، به اسراییل باز نخواهند گشت. 

نتانیاهو به دنبال تعویق حمله به ایران تا بعد از انتخابات آمریکا
المانیتور نوشت: شرکای تندرو و راست‌گرای نتانیاهو در دولت اسرائیل همچنان اصرار دارند که اسرائیل باید به مبارزه با حماس ادامه دهد تا این سازمان به‌طور کامل نابود شود. به نظر می‌رسد نتانیاهو بین سرمستی از موفقیت‌های اخیر نظامی و سیاسی و ترس فلج‌کننده از درگیر شدن با ایران، و تهدید‌هایی که دولتش را بر سر قانون پیشنهادی برای معافیت مردان ارتدکس افراطی از خدمت سربازی تهدید می‌کند، گرفتار شده است.  منابع سیاسی می‌گویند که او همچنین در حال بررسی به تعویق انداختن حمله تلافی‌جویانه به ایران تا احتمالا بعد از انتخابات ایالات متحده است.

اظهارات بایدن درباره آگاهی از چگونگی و زمان حمله اسرائیل به ایران
 رویترز نوشت:  بایدن می‌گوید که از چگونگی و زمان پاسخ اسرائیل به حملات ایران آگاه است، اما از ارائه جزئیات خودداری می‌کند.  بایدن افزود: امکانی برای تلاش برای دستیابی به آتش بس در لبنان وجود دارد اما این موضوع در غزه دشوارتر خواهد بود.

آمریکا: در جزئیات پاسخ اسرائیل به ایران وارد نخواهیم شد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفت: ما می‌خواهیم از کشته شدن [شهادت]السنوار برای یافتن راهی برای آتش بس و آزادی گروگان‌ها استفاده کنیم. وی افزود:در جزئیات پاسخ اسرائیل به ایران وارد نخواهیم شد، اما در این خصوص با آن‌ها در حال گفتگو هستیم. 

واکنش عراقچی به اظهارات بایدن
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس جمهور آمریکا نوشت: هر که علم و آگاهی از «زمان و چگونگی حمله اسرائیل به ایران» داشته باشد و یا تجهیزات و پشتیبانی برای چنین حماقتی در اختیار قرار داده باشد، منطقا مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی را برعهده خواهد داشت.