صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
تیمی از باستان‌شناسان در زیر ساختمانی سنگی در شهر باستانی پترا در اردن، یک مقبره حاوی بقایای ۱۲ اسکلت انسان را به همراه مجموعه گسترده‌ای از ظروف سفالی ویژه تدفین کشف کردند. تصور می‌شود این اسکلت‌ها که در دالانی مخفی در زیر بنای الخزنه یا «خزانه»، یکی از معروف‌ترین و مرموزترین سازه‌های شهر باستانی پترا، پیدا شده است حدود ۲ هزار سال قدمت داشته باشند. این سازه ساخته شده در صخره‌های ماسه سنگی جنوب اردن در حدود قرن اول پس از میلاد، به عنوان مقبره و دخمه‌ای کاربرد داشته که به نظر می‌رسد متعلق به الحارث چهارم (پادشاه امپراتوری نبطی از سال ۹ قبل از میلاد تا ۴۰ پس از میلاد) بوده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیمی از باستان‌شناسان در زیر ساختمانی سنگی در شهر باستانی پترا در اردن، یک مقبره حاوی بقایای ۱۲ اسکلت انسان را به همراه مجموعه گسترده‌ای از ظروف سفالی ویژه تدفین کشف کردند.
 
تصور می‌شود این اسکلت‌ها که در دالانی مخفی در زیر بنای الخزنه یا «خزانه»، یکی از معروف‌ترین و مرموزترین سازه‌های شهر باستانی پترا، پیدا شده است حدود ۲ هزار سال قدمت داشته باشند.
 
این سازه ساخته شده در صخره‌های ماسه سنگی جنوب اردن در حدود قرن اول پس از میلاد، به عنوان مقبره و دخمه‌ای کاربرد داشته که به نظر می‌رسد متعلق به الحارث چهارم (پادشاه امپراتوری نبطی از سال ۹ قبل از میلاد تا ۴۰ پس از میلاد) بوده باشد.
 
خزانه یکی از «عجایب هفتگانه جدید» و همچنین میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.
 
تیمی از محققان در دانشگاه سنت‌ اندروز اسکاتلند در اوایل سال جاری از مقامات اردنی اجازه گرفتند تا یک هفته با دستگاه‌های سنجش از راه دور خود محوطه این سازه را بررسی کنند.
 
ریچارد بیتس، ژئوفیزیکدان و استاد دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، در این باره گفت: «همیشه این فکر وجود داشت که ممکن است مقبره‌های بیشتری وجود داشته باشد، اما هیچ‌یک از این مقبره‌ها تا به حال یافت نشده بود که هنوز حاوی دفینه باشد. امید ما این بود که مقبره‌ای دست‌نخورده پیدا شود.»
 
باستان‌شناسان با استفاده از یک دستگاه رادار نفوذی زمین، ابعاد و عمق یک فضای خالی را در محوطه جلوی ساختمان تشخیص دادند.
 
تیم مشترک از محققان اردنی و آمریکایی، به جای حفاری تهاجمی، که به معنای بریدن سنگ‌های یک‌تکه و آسیب رساندن به بخشی از سازه بود، با دقت از بیرون به سمت فضای خالی شروع به کندن کردند.
 
اکتشافات در محوطه شهر پترا
 
در داخل این مقبره ۱۲ اسکلت انسان در محل دفن اصلی خود قرار داشت. یکی از این اسکلت‌ها در قسمت فوقانی یک کوزه سفالی شکسته دفن شده بود که کارشناسان قدمت آن را به احتمال زیاد مربوط به قرن اول قبل از میلاد می‌دانند.
 
دکتر بیتس درباره اسکلت‌های یافت‌شده در مقبره گفت: «بقایای این افراد به احتمال زیاد مردان و زنان را شامل می‌شود و از نظر سنی از کودکان تا بزرگسالان را در بر می‌گیرد. هر چند هنوز جنسیت و سن آن‌ها تایید نشده است.»
 
وی اضافه کرد: «از آنجایی که پیش از این هیچ دفینه کاملی در اینجا پیدا نشده نبود، احتمالاً از این کشف اطلاعات بیشتری در مورد پادشاهی نبطی خواهیم آموخت.»
 
بقایای اسکلت یافت‌شده در شهر باستانی پترا
 
باستان‌شناسان می‌گویند این کشف همچنین می‌تواند بینش جدیدی را در مورد خزانه و هدف از ساختن آن در اختیار محققان بگذارد.
 
پیرس پل کریسمن، مدیر مرکز تحقیقات آمریکا، در این باره گفت: «سازه خزانه در عین حال که معروف است، هنوز از بسیاری جهات برای ما یک راز به شمار می‌رود و هر کاری که بتوانیم برای درک بهتر آن انجام دهیم مهم به شمار می‌آید.»
 
این سازه سنگی که در ۲۶۰ کیلومتری جنوب امان پایتخت اردن واقع است، سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد و مشهورترین بنای شهر باستانی پترا محسوب می‌شود.
 
باستان‌شناسان می‌گویند نشانه‌هایی از حفره‌های دیگر در این منطقه وجود دارد که می‌توانند هر کدام یک مقبره باشند. با این حال بررسی تک تک آن‌ها نیازمند وقت و بودجه کافی است.
 
منبع: یورونیوز