صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
علیرضا مجیدی، تحلیلگر حوزه خاورمیانه در گفت‌وگو با «انتخاب»:
علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره عدم پاسخ دهی اسراییل گفت: اصلی‌ترین عامل این بود که فشار امریکا جواب داده است. اسراییل برای تقابل جدی با ایران نیاز به آمریکا دارد. کار به جایی رسید که گالانت برای رفتن به آمریکا، نتانیاهو شرط اختلاف افکنی تعیین می‌کند. اسراییل در طراحی عملیات نیز مشکل داشته است. بین ترور سردار زاهدی و عملیات وعده صادق 1 و 2 هم فاصله زمانی بود و خیلی دیر نشده است. باید آمادگی داشته باشیم. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پنتاگون تایید کرده است که یک سامانه ضد موشکی ارتفاع بالا برای اسرائيل ارسال و نیروهایی را برای هدایت و کنترل آن را به اسرائیل اعزام کرده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند سامانه پدافند ضد موشکی تاد برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل پس از حمله موشکی ایران ارسال می‌شود. یک تحلیلگر حوزه خاورمیانه معتقد است که ین سامانه می‌تواند سطح آسیب‌پذیری اسراییل را کاهش دهد، اما نمی‌تواند مانع آسیب شود.
 
علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره عدم پاسخ دهی اسراییل به «انتخاب» گفت: اصلی‌ترین عامل این بود که فشار امریکا جواب داده است. اسراییل برای تقابل جدی با ایران نیاز به آمریکا دارد. کار به جایی رسید که گالانت برای رفتن به آمریکا، نتانیاهو شرط اختلاف افکنی تعیین می‌کند. اسراییل در طراحی عملیات نیز مشکل داشته است. بین ترور سردار زاهدی و عملیات وعده صادق 1 و 2 هم فاصله زمانی بود و خیلی دیر نشده است. باید آمادگی داشته باشیم. 

وی درباره موضع کشور‌های عربی نسبت به تنش میان ایران و اسراییل بیان کرد: عمده کشور‌های عربی از ایران و مقاومت ترس دارند. اگر ایران تضعیف می‌شد اعراب نیز حمایت می‌کردند اما نگران هستند که کار به جنگ منطقه‌ای برسد. در جنگ منطقه‌ای همه بازنده هستند. در یک جنگ بزرگ تمامی اعراب منطقه متضرر خواهند شد.

وی در رابطه با سامانه تاد گفت: سامانه تاد بهانه‌ای برای خرید زمان است. از نظر فنی هم اثر دارد اما نباید آن را بزرگ کرد. این سامانه می‌تواند سطح آسیب‌پذیری اسراییل را کاهش دهد و نمی‌تواند مانع آسیب شود. 

مجیدی درباره استراتژی فرسایشی کردن جنگ توسط حزب الله گفت: استراتژی حزب الله، درگیر اسراییل در فرسایش است. اسراییل در لبنان هم نمی‌خواهد بلندمدت بماند و می‌دانند که درگیر جنگ فرسایشی می‌شوند. حزب الله در جنگ فرسایشی دچار مشکل می‌شود و نقشه‌هایش بهم می‌خورد. حزب الله در راستای فرسایشی کردن جنگ، درگیر کردن جمعیت بیشتر در اسراییل و تلفات بیشتر است.