صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نسبت به خطرات غیرقابل جبران استفاده از داروها و وسایل پیشگیری از باروری هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نسبت به خطرات غیرقابل جبران استفاده از داروها و وسایل پیشگیری از باروری هشدار داد.
بتول نامجو رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در خصوص هفته ملی سلامت بانوان ایران، اظهار کرد: در حوزه جوانی جمعیت، بحث ازدواج آسان، بهنگام و به‌موقع، فرزندآوری متعدد، ارتقای نرخ باوری کلی، آموزش و مشاوره فرزندآوری، پیشگیری، تشخیص به موقع، درمان ناباروری و پیشگیری از سقط است.
وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، گفت: انتظار نباید داشت که در این سه سال معجزه اتفاق بیفتد اما تلاش‌هایی انجام شده است. در بحث تنظیم خانواده قبلی که از سال ۱۳۷۲ در کشور اجرا شد، ۳۰ سال روی ذهن زوجین کار شد که بچه نباید زیاد باشد و بچه کمتر راحتی می‌آورد و دو بچه کافی است. این کم‌کم به صورت فرهنگ شد و الان می‌بینیم نتیجه آن کارها چه شد.
نامجو افزود: شیردهی مادر ارتباط مستقیم با سلامت مادران دارد و از تعدادی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم در زنان پیشگیری می‌کند. آن چیزی که به طور جدی سلامت مادران و زنان ما را به خطر می‌اندازد، استفاده از وسایل و داروهای پیشگیری از بارداری است؛ همانطور که اشاره کردم در گذشته این وسایل رایگان بدون در نظر گرفتن عوارضش، در دسترس زنان بود.
وی ادامه داد: بررسی کردیم و دیدیم استفاده از وسایل و داروهای پیشگیری از باروری منجر به یکسری عوارض غیرقابل برگشت و حتی منجر به تأخیر طولانی‌مدت در بارداری و باروری بانوان می‌شد. همچنین عوارض دیگری از قبیل عفونت‌های لگنی، اختلالات قائدگی و چسبندگی رحمی را ایجاد می‌کرد و ضمن اینکه اختلالات خلقی، آسیب‌های روانی و افسردگی را هم شاهد بودیم.
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: دیگر موضوع که در دستور کار داریم پیشگیری از سقط است چه سقط عمد و چه سقط خودبه‌خودی است که ارتباط مستقیم با سلامت بانوان دارد.
وی با تأکید بر ترویج زایمان طبیعی گفت: زایمان طبیعی ارتباط مستقیم با سلامت مادران دارد و سزارین‌های غیرضروری می‌تواند آسیب جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه به نقش‌پذیری بانوان در آینده و نقش بی‌بدیل و ارزشمند مادری اعتقاد داریم باید روی محور مادر بودن تمرکز کرده و توجه به اهمیت آن در کانون خانواده را پررنگ کنیم.