صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
دبیر انجمن سکته مغزی ایران گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر افراد در کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: دبیر انجمن سکته مغزی ایران گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر افراد در کشور است.
احسان شریفی پور دبیر انجمن سکته مغزی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران در روزهای ۹ الی ۱۱ آبان ماه در مرکز همایش‌های هتل قلب تهران، اظهار داشت: این کنگره با حضور بیش از هزار نورولوژیست و اساتید برجسته سراسر کشور، متخصصین رشته‌های طب اورژانس، قلب و عروق، توانبخشی همچنین پرستاران، تکنیسین‌های اورژانس، کارشناسان رشته‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی و تغذیه و دانشجویان پزشکی از سراسر کشور برگزار می‌شود.

شریفی پور ادامه داد: در حال حاضر سکته مغزی به عنوان دومین علت مرگ و میر افراد شناخته شده است، با برگزاری این کنگره به ما کمک می‌شود تا بتوان از تمامی تجارب و علم روز دنیا بهره بگیریم و متخصصانمان را به روز کنیم همچنین نتایج مطلوبی را برای کنترل، تشخیص و درمان سکته مغزی به دست بیاوریم. همچنین میهمان‌هایی که از خارج از کشور می‌آیند با دستاوردهای ایران آشنا می‌شوند و تجارب آنان در زمینه کنترل سکته مغزی در اختیار قرار می‌گیرد.

دبیر انجمن سکته مغزی ایران گفت: دو مطالعات بزرگ برای شیوع و بروز، همچنین بررسی مرگ و میر بیماران سکته مغزی صورت گرفته است که نشان می‌دهد سن سکته مغزی در کشورمان از متوسط جهانی حدود ۱۰ سال جوان‌تر است همچنین شیوع و بروز سکته مغزی در ایران حدود ۱.۵ برابر متوسط جهانی است که این موضوع نیز در نوع خود مهم است. که انشاالله با برنامه‌های جدی وزارت بهداشت، و همکاران پزشک بتوان سن بروز و شیوع سکته مغزی را در کشورمان اصلاح کنیم.

شریفی پور اظهار کرد: به طور کلی مرگ و میر حدود ۳۰ درصد برای ماه‌های اول سکته مغزی پیش بینی می‌شود در مطالعات ما نیز همین موضوع تأیید شد. از سال ۱۳۹۵ با راه اندازی برنامه ۷۲۴، در سراسر کشور، با همکاری وزارت بهداشت، انجمن سکته مغزی کشور و دانشگاه‌ها و متخصصین، وضعیت سکته مغزی در کشورمان ساماندهی شد و اکنون در بیش از ۱۰۰ مرکز در سراسر کشور مراکز منتخبی داریم که برای درمان سکته مغزی مجهز شدند، بخش‌هایی به اسم «اس سی یو» در آنان شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سکته مغزی در زمان طلایی ابتدایی قابل درمان است افزود: یک زمان طلایی برای درمان سکته مغزی وجود دارد که تا ٦ ساعت بعد سکته است و هر لحظه زودتر رسیدن به درمان حیاتی منجر به نجات جان فردو رهایی از ناتوانی شأن خواهد شد. اگر فرد سکته کرده، در ۴ و نیم ساعت اول علائم خود به بیمارستان‌های منتخب برسد، با دریافت داروی حل کننده «لختک» در شرایط خاص، می‌تواند از ناتوانی رها شود همچنین در ۶ ساعت و ۲۴ ساعت اول نیز با استفاده از روش‌های نوین آنژیوگرافی می‌توان لخته را به صورت کامل از عروق مغزی خارج و زمینه بهبود سلامتی فرد را ایجاد کرد.

شریفی پور بیان کرد: این برنامه که از سال ۹۵ در کشور ایجاد شده و با توجه به همت فراوانی که همکاران در سراسر کشور داشته‌اند، WHO در زمینه درمان سکته مغزی در سال ۲۰۲۱ ایران را جز ۱۰ کشور موفق دنیا قرار داد.

وی اشاره کرد: از سال ۲۰۲۱ به ویژه به دنبال کرونا، مقداری این برنامه، انرژی سابق را ندارد لذا نیازمند لزوم توجه بیشتر وزارت بهداشت برای تجهیز و پیگیری روند مراقبت در این بحث هستیم.

رئیس بخش سکته مغزی بیمارستان شهدای تجریش تصریح کرد: هر ثانیه از سکته مغزی که می‌گذرد، بطور متوسط ٣٦ هزار نورون مغزی بصورت برگشت ناپذیری از بین می‌روند لذا جا دارد سریع و دقیق درمان سکته مغزی انجام شود به همین علت واحدهای مراقبت سکته مغزی به وجود آمده است که می‌توانند تا ۳۰ درصد پیامد فرد را بهتر کنند.

وی اضافه کرد: این واحدها در ایران وجود دارند و باید تجهیزات و کمبودهای آنان کامل شود همچنین امکانات لازم در این واحدها در جهت آنژیوگرافی تأمین شود. امروز جدیدترین درمان سکته مغزی از راه آنژیوگرافی فوری عروق مغزی و خروج مستقیم لخته در ٦ ساعت اول انجام می‌شود که در این زمینه با وجود فعالیت چند مرکز محدود در کشورمان، متأسفانه شرایط برای درمان گسترده و ملی، بعلت کمبود و گرانی شدید وسایل این کار و تعداد اندک متخصصین این امر و تعرفه و حمایت بسیار ضعیف از آنان، بخوبی گسترش نیافته است.

شریفی پور گفت: از هر دو نفر ابتلاء به سکته مغزی می‌توان یک نفر را نجات داد این نکته مهمی است؛ باید سرمایه گذاری کنیم تا با سازماندهی مناسب و امکانات به این سمت پیش برویم که از بروز این امر پیشگیری شود و گام بزرگی در این راستا برداریم.